JaRu Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har installert en Maxtor 80GB HD på min PC med et Asus K7M HK. Jeg har oppdatert BIOS med siste oppdatering. Kjører Win2000 Pro som OS. Har kun en partisjon på disken (den kjøres som slave til OS disken). Ved endt formatering i FAT32 får jeg beskjed om at diskstørrelsen er for stor. Jeg prøvde da å formatere den i NTFS og dette gikk bra. Hva er egentlig maks størrelse for partisjoner i FAT32? I tilfelle FAT32 støtter så store disker, hva kan da være feil når jeg får denne feilmeldingen? Jeg har bestilt en likedan disk til en kamerat som kjører WIN98se som OS. Her brukes det jo FAT32, må jeg dele disken inn i flere partisjoner eller vil det funke greit med en partisjon? mvh Jan Rune Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 JaRu Eg har en 100gb wd disk som eg brukte fdisk på. Men kun en partisjon. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Du kan ikke formatere FAT32 partisjoner større enn 32GB i w2k og XP. Bruk oppstartsdiskett med fdisk/format fra f.eks winme eller win98se for å lage større partisjoner hvis du skal bruke FAT32. Microsoft Knowledge Base Eller bruk NTFS, mindre sløsing på så store partisjoner. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Ved å formatere i dos (ved bruk av oppstarts diskett til f.eks win98), så får du mye større partisjoner, men vil bare si at du tjener veldig på å bruke NTFS på en så stor disc. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Tatt en litt på denne: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q263044 Fdisk støtter store disker (opptil 137 GB). Eldre versjoner av fdisk viser imidlertid ikke helt riktig størrelse hvis disken er over 64 GB. På linken over finner du en fiks for dette. FAT32 kan for øvrig bruke på partisjoner opptil 2 TB. http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q154997 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå