timotei Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Fikk i oppdrag å ta bilder av konfirmanten, men noen av bildene ble uskarpe. Hva har jeg gjort galt?Kameraet ble stillt på automatikk:"Normal" og det gav:"1/200sek,F.9.00, ISO 400" Tok samtidig noen bilder med inst. "Portrett", Disse ble skarpe. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Sjekk bildene i bildeviseren til Canon og sjekk hvor kamera har fokusert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2006 Prøv å upload bildene dine på nytt, i denne tråden. Måtte fjerne de to andre da de var dobbeltposter, og denne er eneste du har fått et svar i. Lenke til kommentar
timotei Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Har prøvet å klippe og lime, dra og slippe. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 bla igjennom - legg ved... Tommy Lenke til kommentar
BMP Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Se på denne..... trykk på "choose" og finn bildet ditt. så trykker du på "legg til dette vedlegget" Vent til du ser atvedlegget er kommet opp under denn boksen og trykk legg til svar. Lenke til kommentar
timotei Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Har prøvet dette før og prøver igjen.Håper jeg får lagt inn et bilde nå. Får ikke opp bildet under boksen.Må visst bare gi opp dette Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Har prøvet dette før og prøver igjen.Håper jeg får lagt inn et bilde nå. Får ikke opp bildet under boksen.Må visst bare gi opp dette 6154429[/snapback] Tenker filene er for store til å legges ved innlegget. Last dem opp her og post linkene her Lenke til kommentar
timotei Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg fugte rådet til Rivers og har funnet ut at fokuspunktene ligger utenfor motivet. Årsaken er at de jeg på grunn av fargeblindhet har problemer med å se de små røde fokuspunktene i det grønne.Det er veldig dumt med røde punkter så jeg vet ikke om jeg i det heletatt kan mestre dette kameraet. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Jeg fugte rådet til Rivers og har funnet ut at fokuspunktene ligger utenfor motivet.Årsaken er at de jeg på grunn av fargeblindhet har problemer med å se de små røde fokuspunktene i det grønne.Det er veldig dumt med røde punkter så jeg vet ikke om jeg i det heletatt kan mestre dette kameraet. 6158395[/snapback] Joda, dette kan du løse enkelt, men på flere ulike måter: 1. Lås fokuspunktet til det midterste, og bruk ALLTID dette. Slik bruker mange kameraet. Hvis du skal fokusere på noe som ikke er i midten, sikter du først på motivet, deretter låser du fokus (utløserknappen halvveis ned) og vender deg tilbake slik du ønsker utsnittet. Samme metode som du ville brukt på et kamera med kun ett fokuspunkt. 2. Manuell fokus burde virke like bra for en fargeblind som for alle andre, så dette vil alltids virke også for deg. Med litt innsats, naturligvis. 3. Det finnes ofte funksjoner på kameraet som velger fokuspunkt for deg. På mitt kamera (Nikon D70) kan jeg f.eks. velge at kameraet alltid skal fokusere på det av punktene som er nærmest kameraet. I endel situasjoner kan dette egne seg - men naturligvis ikke i alle situasjoner. Selv bruker jeg den første metoden (bruker alltid midterste område), selv om jeg ikke er fargeblind. Endret 22. mai 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 Som anderfo sa: midterste fokuspunkt burde være et bra valg i ditt tilfelle Bruker det ofte selv. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Ellers er det helt normalt at noen bilder blir uskarpe eller dårlige av andre grunner, derfor kan det lønne seg å ta mer enn ett bilde i hver situasjon for å øke sjansen for at de blir brukbare. Med feil fokuspunkt vil det naturligvis være stor sjanse for at alle tilsvarende bilder blir dårlige, men når du nå får rettet opp dette kan altså noen flere eksponeringer hjelpe mot andre problemer (bevegelsesuskarphet, øyeblunk, feil fokus etc) - problemer som vanligvis kan forebygges, men som likevel oppstår med jevne mellomrom hos alle fotografer... Endret 22. mai 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå