Skogli Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hei. Jeg sitter her med Dreamweaver og stirrer. Jeg skal lage en hjemmeisde ved hjelp av CSS og HTML. Og så er jeg helt blond på dette. Jeg har fått litt hjelp av en bruker her på forumet, men har ikke lært så mye. Det nytter egentlig ikke å henvise meg til diverse sider, spesielt ikke engelske, fordi jeg har lest gjennom X antall nå. Så hvis noen kunne laget grunnprinsipett og forklart noe om det så hadde det vært toppers! Ok, så var det siden da. Jeg tenkte jeg skulle ha en enkel side med 4, evt. 5 kolonner/rader. Logo (Oppe til venstre) Navigasjon(Under logo) Bilde/Overskrift/Evt.annen logo (Til høyre for Logo) Index (Under Bilde/Overskrift/Evt. annen logo | ved siden av Navigasjon) Og kanskje en på høyresiden av Index, der det skal stå nyheter og div. Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh: Skogli. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Kan jo prøve å forklare grunnprinsippet Først lager du et nytt stilark (.css fil). Denne bestemmer utseendet på siden din. Her fører du alt av skriftfarger, skrifttyper, bakgrunnsfarger og formateringen på divs. Et eks. top { width: 500px; /*Bredden på elementet*/ height: 100px; /*Høyden på elemnetet*/ background: #000000; /*Bakgrunnen*/ margin: 0 auto; /*Midtstiller elementet*/ } Dette er toppen på siden. Du kan også føre ting som skriftstørrelse, margin fra toppen på siden o.l. der, men nå tok jeg bare noe enkelt for å forklare. Så lagrer du dokumentet som stil.css. Så lager du et nytt html-dokument hvor du skriver følgende: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title>Min hjemmeside</title> <link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <div id="top"><h1>Kjells hjemmeside</h1></div> </body> </html> Der det står <link href... skriver du navnet og banen til stilarket. Der det står <div id="top"> kaller du på elementet "top" fra stilarket. Da hentes bakgrunnsfargen, plassering o.l. fra stilarket og inn i html-filen. Mellom <div> og </div> kommer innholdet du vil ha inni elementet. Her har jeg lagt inn en hovedoverskrift ( <h1> ) som eksempel. Har ikke tid til å gå noe mer innpå det, men kan forklare mer detaljert i kveld. Ellers ligger det også mange gode innføringer under programmering > brukerguider Lykke til Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Skal du gjøre CSS og helst XHTML ordentlig er DENNE siden noe av det beste du kan besøke! Han over startet med < DIV > og ikke < TABLE >, hvilket er det aller beste! På denne undersiden av forrige link kan du se hvordan du starter med lauout. Den med 3 kolonner er vel den vanligste som du sikkert også kan bruke! Den er digg! Bruker den selv med noen små vri. Men du bør gå gjennom det meste på den siste linken bare som øvelse! Det tar maks 3 timer og lese gjennom og jobbe deg gjennom de eksemplene og dæmm så mye du får igjen for det! Etterpå, når du har layout, kan du se på Listamatic eller Listamatic2 etter en meny som passer til det du vil ha. Ikke døm en meny etter første kikk. Det GÅR an å skifte farger på den Da skulle dy være GODT rustet til å lage en fin og god hjemmeside (bør velge XHTML, det er lettere å tolke for nettlesere, men det er ikke must) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå