Gå til innhold

NY harddisk -> Installere O.S

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært på netshop og kjøpt meg 2stk nye harddisker pga mine gamle harddisker begynner trekke litt på årene.

Jeg kjøpte:

1stk Western Digital Raptor 10000rpm 74gb

"denne disken jeg har planer om å bruke til opperativsystemet mitt"

1stk Western Digital 400gb(vanelig)

"denne disken jeg har planer om å bruke til oppbevaring av multimedia samt spill

Begge diskene er S-ATA

Problemet er:

Jeg skal nå innstalere windows XP på min 74gb disk, men den innstalerings cd'en jeg har går det vistnok ikke ann å boote opp fra biosen, men jeg kan lese den av i windows på denne gamle disken jeg sitter på nå.

Hva gjør jeg? Kan jeg sette inn min nye 74gb harddisk og innstalere windows fra den her gamle harddisken som allerede har windows xp innstalert?

- Hvis det går ann hadde jeg satt pris på om noen ville gitt en forklaring hvordan jeg gjør det :)

Tileggspørsmål:

1. Kan jeg bruke følgende harddisker samtidig:

- 74gb raptor disk " O.S DISK" S-ATA

- 400 gb " Oppbevaringsdisk " S-ATA

- 200gb " Oppbevaringsdisk" IDE(vanelig)

2. Etter innstalasjonen av den nye raptor disken, da må jeg sette den til MASTER, sant?

Jeg sier takk på forhånd hvis jeg får noen svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på at det er en windows installasjons cd du har og ikke en oppgraderings cd ?? I så fall må du installere en annen versjon av windows først, for så å oppgradere til XP.

Har du brukt den cd'en til å installere med før??

For å svare på spm dine:

1. Ja du kan bruke alle disken samtidig, så sant du har plass. Gjør ingen ting om du "blander" p-ata og s-ata

2. S-ata har, som nevnt, ingen master/slave da det kun er EN disk pr kabel

Lenke til kommentar
er du sikker på at det er en windows installasjons cd du har og ikke en oppgraderings cd ?? I så fall må du installere en annen versjon av windows først, for så å oppgradere til XP.

6148285[/snapback]

Om det er oppgradering eller ikke har jo null å si for om den booter eller ikke.

Dessuten så er det helt misforstått å tro at man må installere en annen versjon først. Oppgradering skal også installere på en blank disk, det holder at man har en annen CD som oppgraderingen kan sjekke.

Lenke til kommentar
Jeg skal nå innstalere windows XP på min 74gb disk, men den innstalerings cd'en jeg har går det vistnok ikke ann å boote opp fra biosen, men jeg kan lese den av i windows på denne gamle disken jeg sitter på nå.

6147238[/snapback]

Det er vel ikke bare det at cd-rommen kommer etter harddisken i boot-sekvens i bios?

Lenke til kommentar

Jeg fulgte tipset og brant en ny CD, og den boota endelig, men så nokker jeg til et nytt problem

Når den er ferdig med å sjekke components osv i den blå skjermen kommer det opp:

"The setup did not find any hard disk drives installed in your computer

The setup will not continue, press F3 to restart your computer"

Så jeg spurte litt videre og fant ut at jeg kanskje måtte ha en diskett, røska ut diskettstasjonen av broren min sin pc og smelte inn S-ATA drivere på disketten og prøvde igjen, jeg ble fortalt at jeg skulle trykke på F6 under installasjonen og jeg så at det sto: Trykk F6 for installasjon av SCSI og raid eller noe slikt.

Jeg trykket på F6 som bare det men ingenting kom opp, den bare fortsatte vidre i innstalasjonen til det igen kom:

"The setup did not find any hard disk drives installed in your computer

The setup will not continue, press F3 to restart your computer"

Noen som vet hvorfor dette skjer?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Jeg kom nå hit, tror det var pga jeg byttet et tastatur til et type gammel tastatur uten USB

Men iallefall, jeg hat med et par bilder med hva som skjer:

Den første menyen jeg møter

http://img347.imageshack.us/img347/5343/00009824wb.jpg

Etter jeg trykker på Standard PC C-step

http://img477.imageshack.us/img477/734/00009854cl.jpg

Etter jeg trykker på other

http://img347.imageshack.us/img347/5411/00009839ly.jpg

Noen som vet hva jeg gjør galt ?

Lenke til kommentar

Kanskje du har en såkalt rescue disk (en slik føkka cd som bare reinstallerer fra skjult partisjon), som de elsker å dele ut idag, dvs det er muligens ingen fullversjon windows cd.

(Det bare lureri når de sier du får med windows home/xp, også får du bare slikt. Så jeg insisterer på at når de sier pc'en kommer med windows så krev å få med en fullversjon windows cd.)

Hvis det er tilfelle kan du finne din windows key du har nå og låne en XP cd, evnt. laste ned fra nettet, og installere fullt lovlig.

Men før det..

Har du aktivert sata på hovekortet (enten i bios eller via jumper)?

Sikker på at du har de riktige sata driverne på disketten?

En annen utvei er å ghoste hele C: driven fra den gamle til den nye, men det krever programvare og litt forarbeid.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke veldig mye om data hardware messig, så jeg har ikke stilt på noen jumpere? Om jeg har riktige drivere eller ei kan jeg ikke svare på men det virker da riktig.

Jeg har Hovedkortet: Asus A8N-SLI Premium

Link: http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-no

Jeg lastet ned denne driveren: Silicon Image 3114 SATA RAID driver V1.1.9.9 for Windows XP(WHQL)/2K/2003.

Her er et bilde av hva jeg lastet ned, og hva som kom på disketten:

http://img157.imageshack.us/img157/1082/drivere9cz.jpg

Jeg sier fortsatt takk på forhånd om noen vil hjelpe meg få dette til, hatt harddiskene i 5 dager nå uten å fått de til å fungere, hvis jeg viste det var så plundrete med S-ATA ville jeg brukt vanelige disker tror jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...