Gå til innhold

Bestille fra Alphacool.de - toll, mva og gebyrer?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bestille ei pumpe fra Alphacool.de og har fått oppgitt en ganske billig frakt av dem via. mail og tenkte jeg skulle prøve å bestille ei Alphacool pumpa til 35 euro (etter fradrag av Tysklands moms) fra dem.

Det er forøvrig denne pumpa: http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/648

Etter litt mailing med Alphacool fikk jeg opplyst en frakt på rundt 15 euro og synes det virket ganske greit.

De frakter da altså med DHL. Men hvordan blir det med fortollingsgebyr og kan jeg fortolle den selv via. toll.no sine sider? Er det noen som har erfaringer med bestilling fra Alphacool.de? De sier at det er en del nordmenn som har bestillt fra dem, så jeg håper en av dere leser denne posten.

Og, får jeg pakka via. posten da? Eller må jeg hente den på et DHL filial eller noe i den duren? Jeg har også hørt rykter om Nordisk Express som knabber pakker og krever skyhøye tollgebyrer. Er det noe jeg kan oppleve ved bestilling fra Alphacool når de sender med DHL?

Ble litt mange spørsmål her, men vil gjerne vite ting sikkert før jeg bestiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket så var DHL eid av Deutsche Post, som samarbeider med Posten i Norge. Tollgebyret for pakker med verdi under 1000 kroner er 85 kroner - dette er uavhengig av om du fortoller selv via Tvinn eller om du lar Posten gjøre jobben.

Men når sant skal sies så har jeg aldri blitt avkrevd dette geyret når jeg har brukt Tvinn, pakken har bare blitt videresendt til postkontoret.

Lenke til kommentar

De stiligste butikkene er de som sender varene som gave til deg. Da betaler du ingen toll.

Det er riktignok forbundet med litt risiko å gjøre slik, ettersom det i teorien ikke er lov å misbruke gaveprivilegiet.

I praksis kan ingen bevise at du kjøpte varen. Du kan komme deg unna med alle mulige slags unnskyldninger.

Lenke til kommentar

Mener tollgebyret lå på hundre-og-noe krover. 130-140 et sted?

Jeg kjøpte faktisk an AP1500 pumpe fra alphacool for ikke mer enn en ukes tid siden.

Eneste jeg kan dra ut fra opplevelsen er egentlig dette: Regn med at alphacool tar seg en 3-4 dager før de får send varen, og "nordisk ekspress" som leverer varen her i norge er noen duster. De hodler igjen varen til du har betalt moms, og dette sender be BREV om, slik at det gjerne tar 2-3 dager får du i det hele tatt mottar meldingen + 2 dager til før de har registrert betalingen.

Så, om dette er noe hastverk, så vilel jeg tatt kontakt med nordisk ekspress med en gang du har sporingsnummeret, og ordnet ting med dem på forhånd får pakken kommer, så sparer du deg fort størstedelen av en uke med ekstra venting...

-Stigma

Lenke til kommentar
Nå er det vel egentlig slik at kun privatpersoner kan sende gaver. Bedrifter skal i utgangspunktet ikke ha mulighet til å sende ting som gaver for å snike seg unna toll.

6152438[/snapback]

Hva butikken gjør med tanke på gave-merking av pakke er egentlig ganske irrelevant: Regelverket her til lands er så vidt jeg vet slik at det kreves at pakken er sendt fra en privat avsender for at man skal kunne komme inn under reglene om gave, og dermed få den noe høyere mva-/avgiftsgrensa.

Lenke til kommentar
Er vel standar 25% Mva eller hva den er på nå, av frakt og kjøpssum, + noen kroner i tollgebyr.

6147303[/snapback]

Mva er på 25% og skal som du angir beregnes av totalverdien (vareverdi etter Tollvesenets kurser + frakt + fortollingsgebyr). Dette er klar beskrevet på

Tollvesenets hjemmesider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...