CrackaBoi Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har nå fem PCer, alle med Windows XP, og når jeg installerte dem falt det meg helt naturlig å bruke FAT32 slik jeg alltid har gjort. Men så har jeg hørt litt om at NTFS er så mye bedre. Stemmer det? Hva gjør det bedre? Er det noen ytelsesforskjell i det hele tatt? takker for innlegg.. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Det stemmer at NTFS er 'bedre'. Men for all del, mange, mange andre poster på forumet ang. dette temaet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Spørs hva man mener med bedre. Hvis du trenger meget store partisjoner, veldig mange filer i en folder, sikkerhet etc, så er det bedre. Ytelse for vanlig bruk blir stort sett det samme. Det blir nesten som å oppgradere fra Win98 til XP. Noen ser ikke forskjell, andre vet hva de vil ha og velger etter behov. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 har du ikke behov for sikkerheten som ntfs tilbyr så la være! det er bare plunder og heft. Ryker os'et, sitter du igjen med null og nix. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 PIIIpower, hva mener du med null og nix? Hvis man tar normal backup, og har disken delt i minst to partisjoner, der alle data er på en sekundær partisjon, har det vel ingen betydning i forbindelse med et OS-crash hvilket filsystem man har. Hvis man har bare en partisjon, låner man seg bare en annen disk, (hvis man ikke har en ekstra selv da) innstallerer os på den, (med NTFS på), setter den med crasha os på som slave, henter opp det man vil ta vare på. Dette har jeg gjort flere ganger, det funker godt. Hvis hele disken ryker, mister man jo alt uansett filsystem, så jeg ser ikke poenget ditt. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Ville absolutt gått for NTFS. 16k cluster. Bruk en partisjon kun for OS, og andre for lagring, evt flere disker hvis du har mer enn en pr PC. Ved evt flere disker pr. PC setter du pagefila til den raskeste av de andre diskene du har i maskina. NTFS har som sagt tidligere i tråden større sikkerhet og bedre filhåndtering PIIIPower: Hva mente du med det utsagnet? Det er ikke noe problem å aksessere data fra en primary partisjon med OS på NTFS fra et annet OS som støtter NTFS. -Eller en hvilkensomhelst partisjon med NTFS for den del. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 08:41, skrev Jalla:Ved evt flere disker pr. PC setter du pagefila til den raskeste av de andre diskene du har i maskina. Hvordan gjør man dette, og hva er pagefila ? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 08:33, skrev slowcooler:PIIIpower, hva mener du med null og nix? Hvis man tar normal backup, og har disken delt i minst to partisjoner, der alle data er på en sekundær partisjon, har det vel ingen betydning i forbindelse med et OS-crash hvilket filsystem man har. Hvis man har bare en partisjon, låner man seg bare en annen disk, (hvis man ikke har en ekstra selv da) innstallerer os på den, (med NTFS på), setter den med crasha os på som slave, henter opp det man vil ta vare på. Dette har jeg gjort flere ganger, det funker godt. Hvis hele disken ryker, mister man jo alt uansett filsystem, så jeg ser ikke poenget ditt. og dette har du prøvd med rettigheter satt riktig opp? Bruker du ikke rettighets funkskjonen er jo ntfs bortkastet... Hvis disken ryker så er det jo et fett. Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Ja, det lurer jeg også på, forklar pagefile.. hva er det og hvordan endrer jeg den. Og hva er da den ideele delingen av filstystem? Er det noe sånt som dette f. ex?: - C: (OS/Programfiler)=NTFS - D: (Musikk, filer, data, dokumenter)=FAT32 - E: (Videoredigeringdisk) =NTFS Er jeg på jordet? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har brukt NTFS på OS partisjonen i flere år nå og synes det funker bra. Det blir sef annerledes i et nettverk, men på en lokal maskin skal det funke å endre på rettigheter(admin) etc dersom man innstallerer OSet identisk, dvs samma datamaskin navn bruker etc. Dette har jeg dog ikke gjort siden jeg brukte NT 4.0. Senere windows NT versjoner har greie "repair" funksjoner som hvertfall lar deg få inn windows på en slik måte at det viktigste kan reddes. Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 FAT32 er litt raskere enn NTFS Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 page fil er swap fila di, eller virituelt minne. der HDD din fungerer som minne. Dette er imidlertid ganske tregt. Du setter instillingene i start->instillinger->kontrollpanel->system->avansert(fane)->ytelsesalternativer. hvr mye virituelt minne du trenger er individuelt, men ms anbefaler 1,5 av fysisk minne. har du lite (<256) ville jeg i tillegg satt ca 200MB tvunget brukt. Altså 256*1,5+200 /MB Jeg som har 1GB har bare 120 Mb page fil. setter jeg denne til 1,5GB gjør ikke disken annet enn å swappe Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hvis man setter opp den nye innst. med samme brukerdata/rettigheter som man hadde før, vil man få tilgang til alle filer på den andre disken/partisjonen. Det krever seff. loggføring, backup av det man gjør, og er her seff. klar over at det er nok noe mange slurver med. Men her er det snakk om hva som KAN gjøres/utføres. På servere jeg setter opp, tar jeg altid tapebackup av HELE systemet, og ved eventuell tilbakeføring vil også rettigheter bli gjennopprettet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 09:25, skrev alibaba:FAT32 er litt raskere enn NTFS Og slike påstander kan du selvfølgelig dokumentere? Hvis ikke kan du jo lese denne, se helt nederst. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 jeg veit også hvordan det kan/bør gjøres, men hjemme i stua er det strengt tatt ikke nødvendig med ntfs. jeg veit også at det kan være litt ******* med ntfs før man lærer seg det. Litt mer en fat32 liksom.... Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 09:30, skrev PIIIpower:page fil er swap fila di, eller virituelt minne. der HDD din fungerer som minne. Dette er imidlertid ganske tregt.Du setter instillingene i start->instillinger->kontrollpanel->system->avansert(fane)->ytelsesalternativer.hvr mye virituelt minne du trenger er individuelt, men ms anbefaler 1,5 av fysisk minne. har du lite (<256) ville jeg i tillegg satt ca 200MB tvunget brukt. Altså 256*1,5+200 /MBJeg som har 1GB har bare 120 Mb page fil. setter jeg denne til 1,5GB gjør ikke disken annet enn å swappe Kan man her velge hvilken harddisk man vil lagre denne filen på ? Lenke til kommentar
QTC Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 NTFS stabilt ? Narr meg heller til og le. Ja jeg var en av di derre som hørte på alt skrytet av ntfs. Hadde på forhånd fat32 og win 2000 innstalert ja har aldri i mitt liv hatt problemer med fat32 men men måtte jo prøve ntfs på win 2000 , noe jeg aldri skulle gjort. Ja kjørte ntfs/win 2000 superstabilt i flere mnd helt til jeg skulle partisjonere hardisken litt anneledes da jeg trengte litt mere plass på en av partisjonene. Vel jeg startet partisjon magic , og visps ettet ca 30 min med jobbing var alt borte, ja PGA en liten feilmelding helt på slutten av prosessen/partisjoneringen så forsvant alle mine data,med rubbel og bitt :sad: Der gikk 1 års nedlastning av mp3 som jeg ikke hadde fått brent ut enda :sad: pluss OS + masse arbeid i photoshop jeg ikke hadde fått lagret/brent ut :sad: +++ :sad: Nei aldri mere ntfs og aldri mere win 2000 Fat 32 is the thing ! Raskere er det også :smile: Foresten har MYE bedre erfaringer med gode gamle win98se. Men kjører nå XP da jeg har lyst og prøve det ut. med fat32 SELFØLGELIG ! [ Denne Melding var redigert av: QTC på 2002-10-07 10:38 ] Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 PIIIpower (as if) man kan faktisk redde et ntfs system med tapte rettigheter.... En kamerat av meg fikk trøbbel med xp, og hadde privat mappe med passord...kjipt ja? Vel, da han installerte XP igjen mista han mappa si (med alle mp3'er og co.) til slutt fikk jeg overtalt ham til å prøve disken på linux-boxen min (kernelen var konfigurert for ntfs støtte siden jeg også kjørte XP på samme boxen). Jeg fikk med en gang tilgang til mappa hans med mp3'er og alt. Redningen er nær....Linux is coming for us, if you would just hold out until! Someday windows will be defeated...... Tresprit Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 10:32, skrev QTC:Vel jeg startet partisjon magic , og visps ettet ca 30 min med jobbing var alt borte, ja PGA en liten feilmelding helt på slutten av prosessen/partisjoneringen så forsvant alle mine data,med rubbel og bitt :sad: Hehe, så NTFS er dårlig fordi 3. parts partisjoneringsprogrammet du brukte krasjet? Sikkerheten i NTFS, ligger i at det er et journalførende filsystem (og ikke bare det at man kan sette rettigheter). TIPS: Slå det opp på google, så kan dere se selv. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Med NTFS så sliper du scandisk maset i et kjør, eghar ikke fått det en gang selv om maskinen restarter når jeg er midt oppi noe (veldig kjekt når pc'en finner på å restarte bare pga litt overklokking) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå