Straydog Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hei, Lurte bare på om det var mulig å regne seg fram til hvor mye man kan spare på bensinforbruket, ved å kjøre på lave turtall? Jeg har en 1,8L Golf. Finnes det feks en måte å finne ut hvor mye jeg sparer på mila ved å kjøre på 1500rpm isteden for 3000rpm? Lenke til kommentar
NooN Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 er jo ikke lurt å ha for lavt turtall heller for da blir det tyngre for motoren... men har hørt at den går billigst mellom 2000rpm og 3000rpm Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Det skjønner jeg, men bilen min går fint på 1200rpm, og da må det vel være en del drivstoff å spare, i forhold til å kjøre på over 2000rpm? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Varierer vel med bensin og diesel også. Vår Peugeot 307 HDi ligger på 1600 rpm i femtegiret i 80 km/h. Lenke til kommentar
Exici Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Om du sparer noe, tror jeg neppe det blir til noen store summer, kanskje ei krone her, og ei krone der, men alt i alt sparer du nok ikke så veldig mye! Exici Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Tror det du sparer mest på er å la motoren jobbe lett. Jo tyngre den jobber jo mer gasspådrag, ditto høyere forbruk. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Myke hastighetsoverganger og rett gir kan spare deg for 5,000 i året. http://www.amotor.no/guide/okonomi/spar_bensin/26061 http://www.dinside.no/motor/bil/sparetips:...r./art4638.html http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289897 PS: Undertegnede tar ikke ansvar for VG's tekniske tips. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Bruker vell mere bensin på høyt turtall da den "suger" seg til bensin.. Med lavt turtall og mye gass klarer ikke motoren å "suge" seg til så mye.. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Motorer suger ikke til seg bensin. De får det sprøyta inn med makt, akkurat som brunetter (blondinger suger til seg). Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Tror det du sparer mest på er å la motoren jobbe lett. Jo tyngre den jobber jo mer gasspådrag, ditto høyere forbruk Det er feil. For hver omdreining motoren tar, trenger den drivstoff. Jo lavere turtall, jo færre ganger trenger den å mates med drivstoff. Mao. den kan utføre samme jobben på færre omdreininger, men den taper tempo. Den får ikke noe mere drivstoff selv om du presser den, det sørger elektronikken for.. (uttaler meg ikke om forgassermotorer, da jeg ikke kjenner de så godt). Så derfor lønner det seg å planlegge kjøringen, kan du holde 5 giret opp en bakke, istede for 4. gir så sparer du drivstoff. Men blir den for lang, så må du jo selvføgelig gire 1. Motoren har IKKE vondt av å jobbe hardt på lave turtall. MEN, kjører man en motor på bare lave turtall over lang tid, vil den bli daukjørt.. ikke noe skadelig i det, den bare går dårligere 2. Motoren bruker mindre drivstoff på lave turtall.. Iallfall ikke på motorer med innsprøytning. Sjekket dette opp med en Volvo 940 med påmontert gjennomstrømningsmåler. Der vi var 3 stk som skulle kjøre samme løype.. Person 1. fikk beskjed om å kjøre lett, altså høyere turtall for å holde hastigheten oppe. Person 2. fikk beskjed om å kjøre normalt, altså gire når motoren måtte jobbe. Jeg som person 3 fikk beskjed om å tyne motoren på girene. I løpet av en strekning på 3 mil, klarte jeg å komme 0.03 dl billigere enn bil person nr 2, og 0.05 liter billigere enn person nr 1 Med dette ville jeg få frem at det er FEIL at man sparer drivstoff ved å la motoren jobbe lett. I mitt jobb som lastebilsjåfør teller hver eneste dråpe diesel, og her lærer man raskt hvordan man bør kjøre en motor for å spare drivstoff. Endret 21. mai 2006 av Stig-Arne Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 En motor har det best når den ikke må jobbe tungt hele tiden. På en bensiner tror jeg nok det er best å holde seg stort sett over 1500-1700 rpm hvertfall. Det går jo litt bensin når den må dra tungt også Lenke til kommentar
Patience Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Tror det du sparer mest på er å la motoren jobbe lett. Jo tyngre den jobber jo mer gasspådrag, ditto høyere forbruk Det er feil. For hver omdreining motoren tar, trenger den drivstoff. Jo lavere turtall, jo færre ganger trenger den å mates med drivstoff. Mao. den kan utføre samme jobben på færre omdreininger, men den taper tempo. Den får ikke noe mere drivstoff selv om du presser den, det sørger elektronikken for.. (uttaler meg ikke om forgassermotorer, da jeg ikke kjenner de så godt). Så derfor lønner det seg å planlegge kjøringen, kan du holde 5 giret opp en bakke, istede for 4. gir så sparer du drivstoff. Men blir den for lang, så må du jo selvføgelig gire 1. Motoren har IKKE vondt av å jobbe hardt på lave turtall. MEN, kjører man en motor på bare lave turtall over lang tid, vil den bli daukjørt.. ikke noe skadelig i det, den bare går dårligere 2. Motoren bruker mindre drivstoff på lave turtall.. Iallfall ikke på motorer med innsprøytning. Sjekket dette opp med en Volvo 940 med påmontert gjennomstrømningsmåler. Der vi var 3 stk som skulle kjøre samme løype.. Person 1. fikk beskjed om å kjøre lett, altså høyere turtall for å holde hastigheten oppe. Person 2. fikk beskjed om å kjøre normalt, altså gire når motoren måtte jobbe. Jeg som person 3 fikk beskjed om å tyne motoren på girene. I løpet av en strekning på 3 mil, klarte jeg å komme 0.03 dl billigere enn bil person nr 2, og 0.05 liter billigere enn person nr 1 Med dette ville jeg få frem at det er FEIL at man sparer drivstoff ved å la motoren jobbe lett. I mitt jobb som lastebilsjåfør teller hver eneste dråpe diesel, og her lærer man raskt hvordan man bør kjøre en motor for å spare drivstoff. 6150876[/snapback] Du har nok rett. Selv er jeg ikke yrkessjårfør så for meg blir det bare vill gjetning nærmest. :-) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 En motor har det best når den ikke må jobbe tungt hele tiden.På en bensiner tror jeg nok det er best å holde seg stort sett over 1500-1700 rpm hvertfall. Det går jo litt bensin når den må dra tungt også 6152404[/snapback] Ja, men det går mindre bensin enn om du skulle holdt høyere turtall.. og motoren har så absolutt ikke vondt av det. Ingen problem å holde 1500 rpm i i 5 giret i en 60 sone.. istede for 2000 i 4 giret.. sparer suppe der og. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Må jo seff tenke litt på terrenget der man kjører også da, 1500 rpm i en bra oppoverbakke i 5. gir er ikke så besparende. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 kommer helt ann på.. Klarer du den i 5 gir sparer du drivstoff uten tvil. Motoren bruker IKKE mer bensin selv om den jobber tungt. Men selvfølgelig blir det å gå tregere oppover om den er så lang at du mister mye fart. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Tror nok jeg kan si, at om jeg tyner min motor på høyt gir og for lavt turtall, så bruker jeg en god del mer suppe enn jeg kunne gjort ved lavere gir.. Gode, gamle gasser-motoren ja Lyst på innsprut! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Gasser motorer er litt annerledes når det kommer til det ja. Men med innsprøytning så får ikke motoren mere uansett. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Forskjellen i 3. og 4.gir i 50-55km/t er 0,2l/mil på min bil. Da snakker vi flatmark og nesten ikke gasspådrag. I oppoverbakker blir forskjellen større og jo høyere (numerisk) gir jeg har jo mindre blir forbruket. Men så trives motoren min best på 1500rpm også da. 3000 er jo halvveis til turtallssperra Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Det er veldig ofte at man kan gire ned uten at det går utover dragevnen ja. Unødvendig å surre bortover på høyt turtall når det bare er å gire opp. Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Såm dersom jeg har forstått dere riktig; Bilens bensinforbruk avhenger KUN av turtall, og ikke hvor langt gasspedalen er inne? Endret 24. mai 2006 av je_breivik87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå