Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtall vs bensinforbruk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurte bare på om det var mulig å regne seg fram til hvor mye man kan spare på bensinforbruket, ved å kjøre på lave turtall?

 

Jeg har en 1,8L Golf. Finnes det feks en måte å finne ut hvor mye jeg sparer på mila ved å kjøre på 1500rpm isteden for 3000rpm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det du sparer mest på er å la motoren jobbe lett. Jo tyngre den jobber jo mer gasspådrag, ditto høyere forbruk

 

Det er feil. For hver omdreining motoren tar, trenger den drivstoff. Jo lavere turtall, jo færre ganger trenger den å mates med drivstoff. Mao. den kan utføre samme jobben på færre omdreininger, men den taper tempo. Den får ikke noe mere drivstoff selv om du presser den, det sørger elektronikken for.. (uttaler meg ikke om forgassermotorer, da jeg ikke kjenner de så godt).

 

Så derfor lønner det seg å planlegge kjøringen, kan du holde 5 giret opp en bakke, istede for 4. gir så sparer du drivstoff. Men blir den for lang, så må du jo selvføgelig gire

 

1. Motoren har IKKE vondt av å jobbe hardt på lave turtall. MEN, kjører man en motor på bare lave turtall over lang tid, vil den bli daukjørt.. ikke noe skadelig i det, den bare går dårligere

 

2. Motoren bruker mindre drivstoff på lave turtall.. Iallfall ikke på motorer med innsprøytning. Sjekket dette opp med en Volvo 940 med påmontert gjennomstrømningsmåler. Der vi var 3 stk som skulle kjøre samme løype.. Person 1. fikk beskjed om å kjøre lett, altså høyere turtall for å holde hastigheten oppe. Person 2. fikk beskjed om å kjøre normalt, altså gire når motoren måtte jobbe. Jeg som person 3 fikk beskjed om å tyne motoren på girene.

I løpet av en strekning på 3 mil, klarte jeg å komme 0.03 dl billigere enn bil person nr 2, og 0.05 liter billigere enn person nr 1

 

Med dette ville jeg få frem at det er FEIL at man sparer drivstoff ved å la motoren jobbe lett.

 

I mitt jobb som lastebilsjåfør teller hver eneste dråpe diesel, og her lærer man raskt hvordan man bør kjøre en motor for å spare drivstoff.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Tror det du sparer mest på er å la motoren jobbe lett. Jo tyngre den jobber jo mer gasspådrag, ditto høyere forbruk

 

Det er feil. For hver omdreining motoren tar, trenger den drivstoff. Jo lavere turtall, jo færre ganger trenger den å mates med drivstoff. Mao. den kan utføre samme jobben på færre omdreininger, men den taper tempo. Den får ikke noe mere drivstoff selv om du presser den, det sørger elektronikken for.. (uttaler meg ikke om forgassermotorer, da jeg ikke kjenner de så godt).

 

Så derfor lønner det seg å planlegge kjøringen, kan du holde 5 giret opp en bakke, istede for 4. gir så sparer du drivstoff. Men blir den for lang, så må du jo selvføgelig gire

 

1. Motoren har IKKE vondt av å jobbe hardt på lave turtall. MEN, kjører man en motor på bare lave turtall over lang tid, vil den bli daukjørt.. ikke noe skadelig i det, den bare går dårligere

 

2. Motoren bruker mindre drivstoff på lave turtall.. Iallfall ikke på motorer med innsprøytning. Sjekket dette opp med en Volvo 940 med påmontert gjennomstrømningsmåler. Der vi var 3 stk som skulle kjøre samme løype.. Person 1. fikk beskjed om å kjøre lett, altså høyere turtall for å holde hastigheten oppe. Person 2. fikk beskjed om å kjøre normalt, altså gire når motoren måtte jobbe. Jeg som person 3 fikk beskjed om å tyne motoren på girene.

I løpet av en strekning på 3 mil, klarte jeg å komme 0.03 dl billigere enn bil person nr 2, og 0.05 liter billigere enn person nr 1

 

Med dette ville jeg få frem at det er FEIL at man sparer drivstoff ved å la motoren jobbe lett.

 

I mitt jobb som lastebilsjåfør teller hver eneste dråpe diesel, og her lærer man raskt hvordan man bør kjøre en motor for å spare drivstoff.

6150876[/snapback]

 

Du har nok rett. Selv er jeg ikke yrkessjårfør så for meg blir det bare vill gjetning nærmest. :-)

Lenke til kommentar
En motor har det best når den ikke må jobbe tungt hele tiden.

På en bensiner tror jeg nok det er best å holde seg stort sett over 1500-1700 rpm hvertfall.

Det går jo litt bensin når den må dra tungt også :p

6152404[/snapback]

 

Ja, men det går mindre bensin enn om du skulle holdt høyere turtall.. og motoren har så absolutt ikke vondt av det. Ingen problem å holde 1500 rpm i i 5 giret i en 60 sone.. istede for 2000 i 4 giret.. sparer suppe der og.

Lenke til kommentar

Forskjellen i 3. og 4.gir i 50-55km/t er 0,2l/mil på min bil. Da snakker vi flatmark og nesten ikke gasspådrag. I oppoverbakker blir forskjellen større og jo høyere (numerisk) gir jeg har jo mindre blir forbruket. Men så trives motoren min best på 1500rpm også da. 3000 er jo halvveis til turtallssperra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...