Gå til innhold

Raid 0 med 4 disker på mitt lanparty nf3

Anbefalte innlegg

Har ett DFI Lanparty UT nF3 HK som jeg har lyst til og raide 4 disker på kortet. Jeg ønsker en mest mulig effektiv HDD løsning. Det jeg lurer på da er om jeg kan raide dem på kryss av sata kontrollene, (Marvell og Nvidia) i raid 0. Vet at jeg kan raide på Nvidia kontrolleren på sata og ide kontaktene. Men det ønsker jeg og unngå fordi det skal være mere ressurs krevende og sata kan jeg eventuelt ta med på en ny fremtidig maskin. Alle inspill og løsniger er velkomende. Og takk til alle dere som kommer med innlegg i dette emnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidias referanse design av nForce3 inneholder kun to sata porter

håndtert av en sata kontroller .

NF3 chipsettet er utstyrt med en satalink/bridge funksjon som lot hovedkort produsenter legge til to extra sataporter kontrollert av en extern PHY chip som de fleste har brukt marvell til (siden de er connected via chipsettets satalink/bridge er de fremdeles på en måte native nvidia chipset integrerte) .

Det er ikke noen ekstra annen type kontroller for marvell PHY portene , de håndteres av nvidia chipsettets nv-sata kontroller #2 da hver nv satakontroller håndterer max to porter.

PS!

Husk at ved bruk av portene tilknyttet marvell PHY vil overklokking av FSB

over et visst punkt lage datakorrupsjon da satalinken skalerer med fsb/htt .

Min erfaring med diskene jeg brukte den gang gikk på å holde seg litt under 230(228) .

Var også dette som gjorde at jeg droppet raid-0 og raid 0+1 med fire disker

da jeg ville overklokke mer og satt ektra diskene på ett PCI sata kort og lot

marvell PHY portene være ubrukt og fortsatte med raid-0 med 2 disker.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...