Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har pelsdyrnæringen noen utrolig gode lobbyister, i og med at denne næringen fortsatt er lovlig? 6146098[/snapback] Tror du at de vanlige dyrene som bare skal spises blir behandlet noe bedre? 6146183[/snapback] Forstår ikke hvorfor folk sidestiller pelsdyroppdrett, med slakterier/skinn-industri. Det er helt naturlig å spise kyr, svin, etc. På et pelsdyroppdrett drepes dyrene med gass, dette er ikke for å gi en smertefri opplevelse, men for å få finest mulig pels, omtrent som drapet på innsatte i Auschwitz med andre ord. På et slakteri drepes dyrene så smertefritt som mulig for at ikke smaken skal ødelegges. 6146658[/snapback] Lov om pelsdyroppdrett-avlivningsmetoder Avlivningsmetoden bestemmes av størrelse på dyret, ikke pelskvalitet/smak. Hvis regelen følges mht. smertefri avlivning vil dette naturligvis gi bedre kvalitet på produktene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) (Edit: Angående "kjøttetterligninger") Jeg var for noen år siden i Australia, og min vert der nede var vegetarianer. Han tok meg med på en lokal helse/spa-greie hvor de hadde en vegetarrestaurant. De serverte ulike slag soya-burgere, og hver gang jeg var der kom spørsmålet fra de ansatte: "Smaker det ikke godt? Akkurat som ekte kjøtt?" Og hver gang måtte jeg svare: "Jo det smaker faktisk godt, men nei, det smaker ikke som ekte kjøtt. Not even close..." Geir Endret 21. mai 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Geir 6148283[/snapback] Nei, det smaker ikke som ekte kjøtt, det kan jeg skrive under på. men poenget mitt var at man kan sammenligne oppdrett for mat med oppdrett for pels, da begge disse har to litt mindre gode varianter man kan bruke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Mat er en nødvendighet, det er ikke pelskåpe til mangfoldige tusener. Det er selvfølgelig ikke like ille å drive med pelsdyroppdrett som folkemord, men dette er fordi offerene på pelsdyroppdrett er rever/minker, ikke mennesker. Måten dyrene behandles på er allikevel ganske lik måten øst-europeiske jøder ble behandlet på i Auschwitz. 6146790[/snapback] Hvordan kan du si at det mer nødvendig å drepe et dyr for å spise det enn å drep et dyr for å kle seg med det? Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise annet enn kjøtt, selv om det på lang sikt ikke vil være like sunt. Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise kjøttet på dyr som har dødd naturlig. Det er en nødvendighet å kle seg, på lik linje som at det er en nødvendighet å fø seg, man kan finne andre løsninger på begge situasjonene, og jeg ser ikke det store problemet med å sidestille det. 6147379[/snapback] Kjøtt inneholder en del stoffer som menneskekroppen trenger for å fungere skikkelig. Ja, det går sikkert ann å erstatte dem, men dette blir totalt kunstige erstattninger. For kroppen har tøy kun en viktig funksjon, nemlig å isolere og holde riktig temperatur. Pels er kun ett materiale man kan lage tøy av, det finnes flere som er LIKE GODE, selv om det kansje blir oppfattet som estetisk mindreverdig av enkelte. Så farming med pels som eneste mål, blir derfor meningsløst. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg synes personlig at pelsoppdrett på den måten det foregår i Norge i dag er totalt usmakelig og unødvendig.. Jeg vil tippe at innen 20-30 år så er det forbudt med pelsoppdrett på denne måten. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Haha, aftenposten imponerer stadig :!: Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Selv kyllinger går noenlunde fritt rundt. 6146269[/snapback] Nuvel, de fleste kyllinger får seg en liten flytur de også! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå