Republic3D Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg leste denne overskriften: "Flystøy tok livet av 2000 reveunger" Det viste seg at disse reveungene satt i bitte små bur på en pelsfarm. Jeg var ikke lenger sint på jagerflyene, men på den forbanna pelsfarm-eieren. Nå er jeg bare glad dyrene døde, så de slapp å vokse opp på denne måten. http://www.aftenposten.no/dyr/article1323721.ece Hvordan kan de i det hele tatt vinkle det slik at det var synd på eieren av pelsfarmen, og at det var synd at dyrene døde? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det er synd på eieren fordi han lider et uforskyldt økonomisk tap på en lovlig næring fordi forsvaret ikke tar hensyn. Vi kan selvsagt diskutere om reve-oppdrett burde være lovlig, men så lenge det er det kan det ikke være forsvarets oppgave å sabotere driften. Og beklager, men jeg ser slett ikke det gode i at revemødre i panikk river hvalpene sine i filler, istedet for at de skal avlives på humant vis. Det er i så fall en underlig måte å vise sin avsky mot pelsoppdrett på... Geir Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har pelsdyrnæringen noen utrolig gode lobbyister, i og med at denne næringen fortsatt er lovlig? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har pelsdyrnæringen noen utrolig gode lobbyister, i og med at denne næringen fortsatt er lovlig? 6146098[/snapback] Tror du at de vanlige dyrene som bare skal spises blir behandlet noe bedre? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har pelsdyrnæringen noen utrolig gode lobbyister, i og med at denne næringen fortsatt er lovlig? 6146098[/snapback] Tror du at de vanlige dyrene som bare skal spises blir behandlet noe bedre? 6146183[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 vel synd for dyr at det skal være på den måten Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ja. 6146215[/snapback] Da tror jeg nok du i de fleste tilfeller har feil, dette er en næring som alle andre, og de er derfor ute etter å tjene mest mulig penger å få minst mulig utgifter. Sparer man penger på å gi dyrene små bur, dårlige kår og slikt, så blir det gjort. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ja. 6146215[/snapback] Da tror jeg nok du i de fleste tilfeller har feil, dette er en næring som alle andre, og de er derfor ute etter å tjene mest mulig penger å få minst mulig utgifter. Sparer man penger på å gi dyrene små bur, dårlige kår og slikt, så blir det gjort. 6146246[/snapback] Jeg har aldri sett kuer, okser, sauer eller griser i små bur. Selv kyllinger går noenlunde fritt rundt. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Selv kyllinger går noenlunde fritt rundt. 6146269[/snapback] Yup, bortsett fra de som blir så feite at beina deres knekker seff. Dette gjelder da ikke hønene som legger eggene, siden de sultes. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Selv kyllinger går noenlunde fritt rundt. 6146269[/snapback] Yup, bortsett fra de som blir så feite at beina deres knekker seff. Dette gjelder da ikke hønene som legger eggene, siden de sultes. 6146585[/snapback] Interessant. Men hvordan det har noe å si for om man bør forby pelsdyrdrift i dagens form eller ikke, er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Revene hadde dødd uansett når de er på pelsfarm. Edit: Revemødre spiser valpene sine fordi det gir dem energi til å flykte, og at valpene ikke ville overlevd uansett hvis moren ikke kommer seg unna. Dette er et primitivt innstinkt som har eksistert i 240 millioner år, fra den tiden da cynodontene (stamfedrene til alle pattedyr) levde. Endret 21. mai 2006 av superseven Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har pelsdyrnæringen noen utrolig gode lobbyister, i og med at denne næringen fortsatt er lovlig? 6146098[/snapback] Tror du at de vanlige dyrene som bare skal spises blir behandlet noe bedre? 6146183[/snapback] Forstår ikke hvorfor folk sidestiller pelsdyroppdrett, med slakterier/skinn-industri. Det er helt naturlig å spise kyr, svin, etc. På et pelsdyroppdrett drepes dyrene med gass, dette er ikke for å gi en smertefri opplevelse, men for å få finest mulig pels, omtrent som drapet på innsatte i Auschwitz med andre ord. På et slakteri drepes dyrene så smertefritt som mulig for at ikke smaken skal ødelegges. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 [På et pelsdyroppdrett drepes dyrene med gass, dette er ikke for å gi en smertefri opplevelse, men for å få finest mulig pels, omtrent som drapet på innsatte i Auschwitz med andre ord. På et slakteri drepes dyrene så smertefritt som mulig for at ikke smaken skal ødelegges. 6146658[/snapback] Og hva er forskjellen på å drepe for finest mulig pels og for best mulig smak, sånn rent prinsipielt? Jeg håper ikke sammenligningen med Auschwitz var ment som du sa det. Det er en forskjell på pelsdyroppdrett og folkemord, og den antar jeg at folk flest klarer å se. Geir Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 [På et pelsdyroppdrett drepes dyrene med gass, dette er ikke for å gi en smertefri opplevelse, men for å få finest mulig pels, omtrent som drapet på innsatte i Auschwitz med andre ord. På et slakteri drepes dyrene så smertefritt som mulig for at ikke smaken skal ødelegges. 6146658[/snapback] Og hva er forskjellen på å drepe for finest mulig pels og for best mulig smak, sånn rent prinsipielt? Jeg håper ikke sammenligningen med Auschwitz var ment som du sa det. Det er en forskjell på pelsdyroppdrett og folkemord, og den antar jeg at folk flest klarer å se. Geir 6146755[/snapback] Mat er en nødvendighet, det er ikke pelskåpe til mangfoldige tusener. Det er selvfølgelig ikke like ille å drive med pelsdyroppdrett som folkemord, men dette er fordi offerene på pelsdyroppdrett er rever/minker, ikke mennesker. Måten dyrene behandles på er allikevel ganske lik måten øst-europeiske jøder ble behandlet på i Auschwitz. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det er selvfølgelig ikke like ille å drive med pelsdyroppdrett som folkemord, men dette er fordi offerene på pelsdyroppdrett er rever/minker, ikke mennesker. Måten dyrene behandles på er allikevel ganske lik måten øst-europeiske jøder ble behandlet på i Auschwitz. 6146790[/snapback] Nei det er selvsagt ikke like ille. Og derfor er det også en ufin sammenligning, fordi pelsdyrhold ikke gjør den norske bonden til en nazist, og fordi det er med på å trivialisere Holocaust som fenomen. Uansett om folk klarer å tolke likhetspunkter inn det. Geir Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Mat er en nødvendighet, det er ikke pelskåpe til mangfoldige tusener. Det er selvfølgelig ikke like ille å drive med pelsdyroppdrett som folkemord, men dette er fordi offerene på pelsdyroppdrett er rever/minker, ikke mennesker. Måten dyrene behandles på er allikevel ganske lik måten øst-europeiske jøder ble behandlet på i Auschwitz. 6146790[/snapback] Hvordan kan du si at det mer nødvendig å drepe et dyr for å spise det enn å drep et dyr for å kle seg med det? Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise annet enn kjøtt, selv om det på lang sikt ikke vil være like sunt. Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise kjøttet på dyr som har dødd naturlig. Det er en nødvendighet å kle seg, på lik linje som at det er en nødvendighet å fø seg, man kan finne andre løsninger på begge situasjonene, og jeg ser ikke det store problemet med å sidestille det. Endret 21. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Mat er en nødvendighet, det er ikke pelskåpe til mangfoldige tusener. Det er selvfølgelig ikke like ille å drive med pelsdyroppdrett som folkemord, men dette er fordi offerene på pelsdyroppdrett er rever/minker, ikke mennesker. Måten dyrene behandles på er allikevel ganske lik måten øst-europeiske jøder ble behandlet på i Auschwitz. 6146790[/snapback] Hvordan kan du si at det mer nødvendig å drepe et dyr for å spise det enn å drep et dyr for å kle seg med det? Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise annet enn kjøtt, selv om det på lang sikt ikke vil være like sunt. Du visste kanskje ikke at mennesker kan spise kjøttet på dyr som har dødd naturlig. Det er en nødvendighet å kle seg, på lik linje som at det er en nødvendighet å fø seg, man kan finne andre løsninger på begge situasjonene, og jeg ser ikke det store problemet med å sidestille det. 6147379[/snapback] Det finnes alternative ting som både ser ut - og fungerer som pels. Hvis et dyr har dødd naturlig, er ikke kjøttet godt. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det finnes alternative ting som både ser ut - og fungerer som pels. Hvis et dyr har dødd naturlig, er ikke kjøttet godt. 6147754[/snapback] En pelsetterligning er for det første ikke like god å ha på seg eller å ta på. Det finnes kjøttetterligninger også, hunder og katter får det ofte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det finnes alternative ting som både ser ut - og fungerer som pels. Hvis et dyr har dødd naturlig, er ikke kjøttet godt. 6147754[/snapback] En pelsetterligning er for det første ikke like god å ha på seg eller å ta på. Det finnes kjøttetterligninger også, hunder og katter får det ofte. 6147842[/snapback] "kjøttetterligninger" ..? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det finnes alternative ting som både ser ut - og fungerer som pels. Hvis et dyr har dødd naturlig, er ikke kjøttet godt. 6147754[/snapback] En pelsetterligning er for det første ikke like god å ha på seg eller å ta på. Det finnes kjøttetterligninger også, hunder og katter får det ofte. 6147842[/snapback] "kjøttetterligninger" ..? 6148061[/snapback] Ja, noe slikt, det finnes i forskjellige pakker med hundefor og kattefor, gjerne de litt billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå