Gå til innhold

Hastighet på WLAN


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Et problem. Jeg har en Compaq EVO n800v med Wireless LAN W200 modulen. Har et 3Com Aksess punkt 2000 Wireless LAN 3CRWE20096A-E1 11Mbps (som er testet her på barbara.no) som akksesspunkt. Denne kobler jeg til switchen som igjen min stasjonære maskin er koblet til.

Ved bruk av test-programmet NetIQ Qchek får jeg aldri hastigheter over 3.6mbit/sec ... Går jeg ut av rommet, og til andre deler av huset holder hastigheten seg nogenlunde stabil, før den pluteselig kutter (=da har vi fort vekk 3-4 kraftige murvegger mellom oss)..

 

Men, hvorfor er hastigheten så lav når aksesspunktet og kortet står 40 cm. fra hverandre?

 

Noen ideer?

 

mvh

Einar Schau

 

(har forøvrig også prøvd med et 3com kort med xjack antenne, hastigheten ble noe høyere, ca. 4.8mbit/sec, men allikevel ikke bra nok)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du kjører kryptering så får du også mindre hastighet hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er mange som skriker om å kjøre kryptering, jeg som privat bruker ser ikke helt nytten i det, men det er klart hvis du bruker trådløst nettverk til f.eks jobb eller som privat og abosolut ikke vil dele informasjonen med andre så blir det jo noe sikrere med kryptering, da er det jo klart det er å anbefale...

 

Frankey

Lenke til kommentar

jeg har akkurat samme konfigurasjon som deg, einar.....EVO N800v og W200 multiport, og i tillegg har jeg 3COM sin WLAN gateway koblet opp mot modemet, når jeg kjører via ftp til den andre pc'en jeg har får jeg rundt 500kb/s (4mbit), og dette uten noen form for kryptering, jeg har topp utslag på signalet også....

hadde kanskje trodd at det var noe høyere

 

 

mvh

morten

Lenke til kommentar

Jeg skal selv investere i slikt utstyr til min Dell Inspiron 4150 som kommer i huset snart. Har lest tester både hos barbara.no og dinside, har fått for meg at 3com har bra produkter men hvordan kan "3Com Wireless Aksess punkt 2000" og "3Com Office Connect Wireless gateway" koste like mye? Er wlan delene like gode i begge to?

 

Da jeg bestillte min Insprion hadde jeg ikke mulighet å kjøpe til mini-PCI wlan kortet, jeg funderer nå på om jeg skal kjøpe dette til den nette sum av ca. 1200 kr eller legge pengene i et 3com kort med x-jack antenne (de er jo nesten like lite i veien begge to). Hvordan er dekningen på de forskjellige løsningene?

 

En annen mulighet hadde jo vært å satse alle penger på D-link sitt billige 22Mbit utstyr. Men inget 22Mbit kort er støttet i linux enda, noe jeg ser som en liten ulempe. Om hastigheten ut er 400 eller 800 KB/s er heller ikke noe som spiller mye rolle.

 

Uansett omtrendt 2500 kr for base og kort er ikke så ille.

Lenke til kommentar

Hvor har du fått prisen på 1200 kr på dell mini-pci 1150? hvis du kjøper den sammen med en maskin vil den koste i underkant av 600 kr! (se der det står om nettverk og/eller modem)

 

Hvis du ser på testen til barbara.no om trådløse gatewayer, og første siden ser du hva som er forskjellene på basen(gatewayen) og aksesspunktet.

 

Og hastighetstestene på de testene er utført med en dell inspiron 4100 og et dell mini-pci 1150 kort.

Lenke til kommentar

Dell sitt mini pci kort fungerer svært godt, har heller ikke merket noen problemer med de basestasjonene jeg har prøvd mot den. Hastigheten er det heller ingenting å være misfornøyd med.

 

De som kjøper enten 4150 eller 8200 bør absolutt kjøpe den med det trådløse kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...