Mazeking Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har i dag et Canon ixus 55 som jeg både tar litt ymse situasjonsbilder og videoklipp med. Er dog litt misfornøyd med de usannsynlig store videofilene dette kameraet lager i høy kvalitet. Mistenker at det brukes mpeg2 komprimering. Finnes det noen kameraer som gir mpeg4 komprimering eller noen annet som er mer kompakt enn det dette kameraet leverer? Tror det blir ca 200 meg på et 1-2 minutter med film på dette kameraet. Det burde vel være mulig å få dette ned i en 50 meg per minutt men med en skikkelig kodek? Noen tips på kameraer evt. firmware oppgradringer og andre tweaks? Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Årsaken er at et kamera i dag ikke har prosessorkraft til å komprimere opptak bedre i realtime. Men nå er jo flashkort ganske rimelig for tiden. Det er veldig mye å hente på å komprimere opptak i ettertid på pc. Det finnes mange program som fikser dette. Fant på et annet forum en bruker som var særdeles fornøyd med QuickTime Pro. Følgende viser oppskrift for å konvertere en 226mb avi fil til 12mb uten synlig kvalitetstap: Hvordan konvertere avi fil mp4 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 aiwuser skrev: Årsaken er at et kamera i dag ikke har prosessorkraft til å komprimere opptak bedre i realtime. Men nå er jo flashkort ganske rimelig for tiden. Det er veldig mye å hente på å komprimere opptak i ettertid på pc. Det finnes mange program som fikser dette. Fant på et annet forum en bruker som var særdeles fornøyd med QuickTime Pro. Følgende viser oppskrift for å konvertere en 226mb avi fil til 12mb uten synlig kvalitetstap: Hvordan konvertere avi fil mp4 6145991[/snapback] Takk for tips skal se nærmere på dette Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Så vidt jeg vet, komprimerer Pentax kameraene video til MPEG4. Pentax Optio A10 er jo ikke noe dårlig valg. Fysisk større bildebrikke enn kamera i samme størrelse (f.eks Ixus 55) gir mindre sjanse for støy pga. mye megapixler. Verdt en titt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå