Loomis Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har vannavkjølt en del varmekilder i min pc og lurer på hvor mange watt det utgjør. Et direkte svar eller en måte å regne det ut på hadde vært kjekt å få svar på Har følgende deler vannavkjølt: 2stk 7800gtx skjermkort, 1 stk athlon 64 4000+, 1stk 74gb raptor, 1stk 250gb seagate hd, 4 stk minnemoduler a kingston hyperx 3200 2-2-2-5, 1 stk alphacool 480w psu.. Har et asus a8n sli deluxe hovedkort hvor jeg også vannkjøler mofsett og chipsett.. På forhånd takk:]] Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Noen anslag bare: 2x 7800GTX: 150 watt 4000+: 70 watt Raptor: 10 watt Seagate: 5 watt Kingston minne: 15 watt Alphacool PSU @ load: 60 watt Chipset/mosfets: 25 watt Syns det høres usannsynlig mye ut men Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) ja, det var en del gitt. Er kanskje ikke så rart at vanntempen er ganske høy? Er det noen som har et lignende oppsett her inne? Lurer bare litt på hvordan dere klarer å kjøle ned hele sulamitten! Radiatoren er forresten en Black Ice Xtreme 3 radiator, så den klarer å kaste vekk en del av varmen ihvertfall.. Alt sammen er trødd inn i dette kabinette.. Endret 21. mai 2006 av Loomis Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Endel varme som utvikles der ja! Meen, som alltid må jeg spørre: Hva er lufttempen inn på radiatoren, og hva er egentlig vanntempen din? Fært få her i forumet, om overhodet noen, er utstyrt med glasskule og telepatiske evner. Dermed har vi INGEN peiling på hva slags vanntemp det er snakk om i ditt tilfelle, og kan heller ikke si noesomhelst om tingenes tilstand! Før du finner det for godt å si noe mer om det da. Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Det var det ja.. Lufttemp inn på radiatoren ligger på 25 grader, selve vannet ligger på 42! grader. Hvis jeg fjerner kabinettdøra synke denne med 2 grader. Idletemps: Cpu 46-48, chipsett 43-45, skjermkort 45-47,harddiskan ligger mellom 42 og 44.. Under 100% load har jeg vært oppe i 54 grader på cpuen.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Har vannavkjølt en del varmekilder i min pc og lurer på hvor mange watt det utgjør. Et direkte svar eller en måte å regne det ut på hadde vært kjekt å få svar på Har følgende deler vannavkjølt: 2stk 7800gtx skjermkort, 1 stk athlon 64 4000+, 1stk 74gb raptor, 1stk 250gb seagate hd, 4 stk minnemoduler a kingston hyperx 3200 2-2-2-5, 1 stk alphacool 480w psu.. Har et asus a8n sli deluxe hovedkort hvor jeg også vannkjøler mofsett og chipsett.. På forhånd takk:]] 6145510[/snapback] I like your style! (samme CPU, GPU, PSU, og vannkjøler også RAM hehe). Men jeg har gått for ganske tyngre skyts for å kjøle ned systemet. Med så mye vannkjølt + SLI oppsett, så blir det MYE varme, og en radiator er tross alt litt begrenset i forhold til hvor mye varme den egentlig kan dytte vekk fra systemet. Hva slags radiator har du egentlig? 120x120? 120x240? Du vil nok aldri oppnå "veldig bra" temperaturer med dtte oppsettet + radiatorkjøling, men på den annen side, så er 42C ikke egentlig noe "problem". Du får nok bare ikke klokket så spesiellt mye høyere enn om du hadde god luftkjøling (men på alle de komponentene dine, så hadde det jo hørtes ut som en jet-turbin hehe). -Stigma Endret 22. mai 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Det var det ja.. Lufttemp inn på radiatoren ligger på 25 grader, selve vannet ligger på 42! grader. Hvis jeg fjerner kabinettdøra synke denne med 2 grader.Idletemps: Cpu 46-48, chipsett 43-45, skjermkort 45-47,harddiskan ligger mellom 42 og 44.. Under 100% load har jeg vært oppe i 54 grader på cpuen.. En såpass stor raddis bør kunne klare en bedre dT enn 17grader? Avhengig av hva man dytter på den naturligvis, men jeg synes i alle fall at det høres mye ut. Om du går inn her: http://www.hwlabs.com/products/bip3.htm så får du i alle fall noen fakta, om du har regneferdihetene i orden, (sjøl har jeg glemt dem ) som vil fortelle litt om hva radiatoren er kapabel for. 25grader luft er jo ikke så voldsomt mye, men du vil selvsagt kunne tjene litt på å senke denne. Hva slags vifter bruker du, og hvordan er disse montert? Forøvrig har jeg et oppsett som i noen grad nærmer seg ditt, ved at jeg har vannkjølt PSU, CPU, GPU, og chipsett. Bruker en Pro II med en singel vifte for å kjøle ned utstyret, og med en romtemp på 20 til 22grader ligger vanntenpen vanligvis et sted mellom 28 til 30grader. Dette gir (på en lett belastet) CPU ca 36 til 38grader. Bare så du har noe å sammenlikne med, i den grad man kan gjøre det. Jeg synes uansett at luft / vanntempforskjellen er urimelig stor i ditt tilfelle. Hvordan evakueres lufta? Kan det være noe restriksjon på "baksiden" av radiatoren som hindrer luftgjennomstrømninga? Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Stigma; Har en 120x360 black ice extreme radiator. skrue: Har 3 papst vifter koblet til radiatoren. Det skal nevnes at bare 2 av disse snurrer for øyeblikket. Selve radiatoren er plassert helt nederst i kabinette, viftene er plassert på øversiden av radiatoren og henter luft fra undersiden av kabinette. Syns jeg leste en plass at dette var den mest effektive måten å ha plassert viftene på? Et av problemene kan være at det ene skjermkorte ligger 1 cm fra den ene vifta. Så blir litt motstand pga det. Men, har bare en 80mm vifte som drar varmluft ut av kabinette, men har ikke plass til flere uten vidre modifikasjoner av kabinette. Føttene som følger med lian-li kabinette mitt er ca 6 mm, kan det være litt for lite mellomrom mellom radiator og gulv? At det blir for vanskelig og hente nok "frisk" luft.. Mattekunnskaper er vel stortsett mangelvare... :/ Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Her er det jo forbedringspotensiale! 6mm klaring er absolutt i snaueste laget. Øk den til i alle fall 20mm, og se hva som skjer. Tipper at du får en forbedring på noe grader, bare der. Hvorfor snurrer bare to av tre vifter? Alle må selvsagt gå, om radiatoren skal gjøre en best mulig jobb! Tror ikke klaringa på trykksiden (mot skjermkortet) spiller så voldsomt stor rolle, men ideelt sett burde den vært det dobbelte. Radiatorplasseringa er definitivt god, ettersom den da vil ta inn kaldest mulig luft. Selv om du ikke får så mye bedre temps ved å ta av sidedøra som du tidligere har nevnt, så ville jeg vurdert et bedre avtrekk i kabinettet. Om det lar seg gjøre, så forsøk å bytte den 80mm vifta med en 120mm utgave. I og med at du har et vannkjølt PSU, så mister du jo straks en avtrekksvifte i kabinettet, og dermed bør du prøve å øke avtrekkskapasiteten vha en større vifte. Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Den tredje snurrer ikke pga veldig kort ledning, så den vil vises i hele kabinette. Må være ryddig selv om man ikke har vindu Sitter å ødlegger en lampe (den var stygg uansett) her nu for å få nok kabel til vifta. Så den siste vifta er oppe å går iløpet av kvelden. Skal si ifra hvordan forskjellen vil bli. Alle viftene kjører forresten på 12 volt. Det kan være en mulighet for å lage et hull i toppen av kabinette for å ta ut mer varmluft. Den vifta vil isåtilfelle være plassert over cdrom-stasjonen. Varmluft stiger som kjent, så det ville kanskje ikke vært så dumt? Med en passelig fin grill vil det nok se bra ut også. Har forresten en aquatube plassert i toppen av kabinette allerede.. Så begynner bli fult der også gitt.. Nå føtter ala denne typen burde vel fungere fint? Får en passelig avstand, samtidig som gummi er alltid kjekt i et kabinett Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Enig med skrue. Det først du prøver er å heve kabinettet (gjerne overdrevent høyt opp) med noen bøker eller noe, og se hva som skjer med temperaturene dine. Jeg ville trodd du fikk bedre temperaturer med såpass stor raddis ja... -Stigma Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 starta den tredje vifta igår kveld.. etter å ha kjørt prime95 i hele natt med maksimum heat test så ligger vannet på 36-37 grader.. cpu tempen kom seg opp til 51 grader.. etter å ha avsluttet testen sank cputempen til 43 grader.. det tar vel litt lengre tid før vanntempen eventuelt forandrer seg. Skal dra på jobb nå, setter et par bøker underpcen for å øke avstanden ned til gulvet. Kanskje man kan hente en grad eller to der? Takk for tipset Stigma! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Du sier du har lian li kabinett? Da ville jeg satt på noen slike: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PCVWHEEL&mcat=c423 Jeg har satt de på selv, og ikke bare ser det bra ut, men du får en 5cm høyde under kabinettet . Jeg har selv også festet radiator i bunn slik at kald luft og støv støvsuges Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) cpu tempen kom seg opp til 51 grader.. etter å ha avsluttet testen sank cputempen til 43 grader.. det tar vel litt lengre tid før vanntempen eventuelt forandrer seg.6159777[/snapback] Hvis ikke cpu tempen faller umiddelbart etter du har stoppet prime95, så kan det være dårlig kontakt mellom vannblokk og cpu. Endret 24. mai 2006 av odd2k Lenke til kommentar
Loomis Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 haha, kanskje litt harry med hjul på pcen? Men må vurderes, vanntemp på 33 grader med 5-6 cm bøker under Sank litt mer enn hva jeg hadde forventet. Ikke at det gjør nå skade. romtemp er forresten enda den samme.. odd2k: Skal være ganske god kontakt mellom vannblokk og cpu, synker så det suser.. Men takk uansett.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Men må vurderes, vanntemp på 33 grader med 5-6 cm bøker under Sank litt mer enn hva jeg hadde forventet. Da ble det jo som jeg antydet, litt lenger oppe i tråden. Du har en dT på ca 14grader for vann / CPU, under full last. I seg selv er det et godt resultat, og forteller at CPU-blokka fungerer ok, også mtp monteringa. Forholdet vann / luft er det heller ikke noe å si på. En dT på 12grader er faktisk ikke så ille mtp den belastninga du har på radiatoren, så jeg tror i det hele tatt at du bør være fornøyd med resultatet, tross alt. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 haha, kanskje litt harry med hjul på pcen? Harry? Vi får vel henvende oss til Lars Sponheim og spørre han kanskje... Jeg synes nå kabinettet mitt ble mye stiligere med hjul på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå