Pc Lynet Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hei, Vi lager musikkvideo på skolen. Og i dag skal jeg redigere filmen. Jeg kobler Sony Digital 8 kameraet til skjermkortet via s-video. Og bruker Virtual Dub til opptak. Problemet er at video fila kan ikke overstige 15gb det er ca en time med video. Etter på skal jeg redigere i Adobe Premier Elements 2 demo. Så spørsmålet mitt er vet noen om en codek som komprimere godt uten for mye kvalitets tap. Som er støttet av Premier 2? Tusen takk for all hjelp Hvis dere vil kan jeg legge ut filmen når den er ferdig? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 prøv xvid om du finner den, koepi sin er god som gull. hvis ikke går det kanskje med no mpeg4greier Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Fant koepi sin xvid. Tuse takk for hjelpen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 XviD er ikkje akkurat gunstig for redigering, er ofte program har problem med det, men om det fungerer er det sjølvsagt berre å bruke det (reknar med du finn det ut snart). DV AVI er eit betre alternativ, det vil då verte ca. 13GB på ein time. Både Canopus og Panasonic har DV AVI-codecar liggjande for nedlasting. Problemet med dette, om du berre har 15GB ledig plass på harddisken, er at det vil verte ein del andre filer i tillegg til råfilene, so 15GB kan verte litt lite... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Fikk en del problemer med Xvid ja. Takk Incanus skal prøve de codecene. Men jeg lurer på hva slags oppløsning skal jeg velge i VirtualDub? Filmen er i Pal oveføfrt til pc via composite. Når jeg bruker standard får jeg bare mass linjher interlacing? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Om du bruker ein DV AVI-codec er det berre ein oppløysning, 720*576, som i PAL-standarden. Interlacing ja, det tenkte eg ikkje på, DV AVI er nok interlaca i utgangspunktet. (Korleis det er med Hi8-opptaka veit eg ikkje.) Korleis ser det ut i Elements? Du kan deinterlace opptaka i Virtualdub (ved å gå til Video --> Filters, trykke Add, og velge deinterlace), men kva som er den beste framgangsmåten veit eg ikkje. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Deinterlacer man, mister man vel halvparten av bildeinformasjonen, eller? Det er kun for visning på en PC-skjerm det er irriterende med interlacing. En TV forventer at det skal være interlacet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå