Gå til innhold

Til de som lurte hvordan prosjektet gikk

Anbefalte innlegg

Monterte på et potensiometer (50 ohm). Temperaturen økte rundt 4 grader. Med Biltema lyddempingsmatter i sidene og toppen av kabinettet økte temperaturen ytterligere 1 grad til 50-51 grader (vanlig bruk) og 54 grader (15 min med CPU stress med Sisoft Sandra). Fremdeles langt unna den magiske grensen for XP1800 på 65 grader hvor prosessoren begynner å gjøre feil.

Disse temperaturene gjelder kun for MSI hovedkort. En tilsvarende maskin med Asus hovedkort viser 55 grader ved vanlig bruk, mens min maskin viste rundt 47 grader før utbedringer. Det beste av alt var at støyen er blitt betraktelig lavere. Total kostnad ble kr. 150,-. Biosen måtte oppgraderes slik at jeg kunne skru av alarmen som sier at viften ikke går under oppstart. (Hastigheter under 3600rpm kan ikke måles dermed tror systemet at viften ikke går)

Neste prosjekt blir å sette inn kabinett vifter for å redusere temperaturen på selve systemet, men da øker vel støyen til det "normale" igjen?

System:

Chieftech midi tower

XP1800

MSI K7T Pro2-Ru

Orb 3 vifte

PC ALert III

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-12-08 21:36, nimka skrev:

Er det noen som vet hvordan Biltema's vifter er med tanke på støy? De koster rundt 50 lappen.

------------------

heh, tenk deg litt om da.. sier ikke det det meste? biltema... 50kr... 1/3 av vanlig pris på papst... noe som skurrer her er du med ? :wink:

Lenke til kommentar

Nja...

Her antar jeg at vi snakker om kabinettvifter, og det er vel ikke noen krise om en av de skulle ta kvelden? Det blir dårligere kjøling, men ingen av de øvrige kompnentene går i stykker.

Så jeg sier: kjøp en Biltemavifte, og skulle den støye helt for jæv..., hiv den i søpla. Du har uansett bare kastet bort en 50-lapp. Personlig tror jeg at tre vifter fra Biltema som brukes fortløpende etter hvert som de ryker, vil vare lenger enn en vifte fra Papst.

Selv bruker jeg vifter jeg har kjøpt på Clas Ohlson. Aner ingenting om kvaliteten, men den eldste har duret og gått noen timer hver dag i over et år. Og det er bra nok for meg :smile:

Ps! Dessuten er 80mm viftene hos Clas ganske støysvake :grin:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...