Gå til innhold

Arbeiderpartiet tar fra oss friheten!

Anbefalte innlegg

Begynner å bli dritt lei politikken te regjeringa. Er vi nordmenn så dumme at vi mener at regjeringa skal ta de fleste avgjørelser for oss.

De begynner i det små med kontantstøtte og barnehager. Valgfrihet eksisterer ikke, sett barna i barnehage. Hvis industrien ikke tilpasser seg markedet vil den opphøre i løpet av kort tid , dette vil ikke skje med barnehagene. Men kan ikke de som vil ofre noen år av sitt liv til å være hjemme med barna og gi de familiære, sunne interresser få lovt til dette. Hv orfor skal AP vite hva som er best for barna.

Skolene. Privatskoler skal snart opphøre. Kan ikke de som vil investere ekstra penger i barnas fremtid få lovt til dette eller skal alle i norge utdannes til et nivå som ligger i middelklassen. Hvis jeg ville ha den beste utdannelsen hadde jeg gladeligt investert noen kroner, noe jeg også har gjort med etterutdannelse privat.

Sykehusene skal være offentlige. Her kan jeg komme med et konkret eksempel. Jeg hadde store smerter og kunne ikke jobbe, legen sa jeg burde opereres og at jeg ville bli sykemeldt til dette var gjort. Ventetid 6 måneder. Tok operasjonen privat betalte litt over 10000 kroner og var på jobb 14 dager etterpå. Arbeidsgiver ble så glad at han betalte for operasjonen (trengte ikke leie vikar m.m) Staten mener at dette er en fordel og vil at jeg skal betale skatt av denne fordelen, hvor er logikken i dette. 6 måneders sykemelding hadde kostet brutto for staten 175000 kroner + operasjon 10000 = 185000 kroner. Hvor er logikken i dette??

Husk at konkurranse også vil øke konkurranseinnstinktet.

Skal vi bli den siste komuniststat i verden har ihvertfall Arbeiderpartiet med "haler" tatt første spadetaket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Private skoler ødelegger likestillingen, fordi det er totalt ødeleggende for mulighetene for de som sitter igjen i den offentlige skole der den skolen bare forfaller og vi får ingen muligheter for andre enn bare de som går i private skoler å utvikle seg på en positiv måte, selvfølgelig skal man kunne satse høyt på elever, men hvem i all verden har sagt at det ikke er mulig i en offentlig skole? Hvis man satser på offentlige skoler så får man satt sammen barn fra forskjellige familier med forskjellige bakgrunner og kunnskaper, det er faktisk også utrolig viktig å kunne mye om og få kjenskap til!

Syns du skal være forsiktig med å definire Arbeiderpartiet som det partiet som har satt igang kommunistisk diktatur i landet, det blir for lett å si noe sånt!

Jens Stoltenberg & Co er ikke i nærheten av Mao, Stalin, Lenin osv, er enig i at det er mye som kan forandres i Norge idag, slik at alle har det likt, men privatisering er virkelig ikke løsningen!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sykehusene skal være offentlige. Her kan jeg komme med et konkret eksempel. Jeg hadde store smerter og kunne ikke jobbe, legen sa jeg burde opereres og at jeg ville bli sykemeldt til dette var gjort. Ventetid 6 måneder. Tok operasjonen privat betalte litt over 10000 kroner og var på jobb 14 dager etterpå. Arbeidsgiver ble så glad at han betalte for operasjonen (trengte ikke leie vikar m.m) Staten mener at dette er en fordel og vil at jeg skal betale skatt av denne fordelen, hvor er logikken i dette. 6 måneders sykemelding hadde kostet brutto for staten 175000 kroner + operasjon 10000 = 185000 kroner. Hvor er logikken i dette??

Jeg har opplevd det samme selv. For 2 år siden gikk jeg sykemeldt (100% aktiv), dvs. at jeg jobbet gratis for arbeidsgiver i 8 mnd mens jeg ventet på å bli vurdert av spesialist. Når jeg omsider kom dit, så fortalte en Fysioterapeut at jeg med egentrening kunne bøte på plagene. Da tok det meg 1 mnd. så ble jeg friskmeldt.

Så kommer det for dagen at både arbeidsgiver og trygekontor ikke har brukt mulighetene som lå i gjensidig avtale (IA). Hvis de hadde vært våkne så kunne jeg blitt vurdert av spesialist omgående, og dermed spart det offentlige flere hundretusen kr.

Jeg vet ikke om løsningen er å overlate helsestellet til private, men er mere sikker på at det offentlige vesen har stort potensiale for effektiviseringer

Ellers er jeg ikke så redd for "friheten" min, ok det kastes frem endel mer eller mindre overveide forslag uten at de blir annet. Det er mere viktig hvilke som kommer videre til evnt. beslutning/gjennomføring.

Lenke til kommentar
Private skoler ødelegger likestillingen, fordi det er totalt ødeleggende for mulighetene for de som sitter igjen i den offentlige skole der den skolen bare forfaller og vi får ingen muligheter for andre enn bare de som går i private skoler å utvikle seg på en positiv måte, selvfølgelig skal man kunne satse høyt på elever, men hvem i all verden har sagt at det ikke er mulig i en offentlig skole? Hvis man satser på offentlige skoler så får man satt sammen barn fra forskjellige familier med forskjellige bakgrunner og kunnskaper, det er faktisk også utrolig viktig å kunne mye om og få kjenskap til!

6145305[/snapback]

Offentlige skoler vil aldri være i stand til å tilby den variasjonen som private skoler har mulighet for å tilby. Mye pga det enorme byråkratiet som AP & co har bygget opp i det offentlige, som gjør at alt går som sirup og nytenkning kveles av treghet og formalia. Offentlige skoler vil heller ikke lide økonomisk pga privatskoler, dersom man har et stykkprissystem. Med mindre du forventer at en skole skal få samme beløp uavhengig av antall elever, noe som ikke akkurat kan kalles likebehandling.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Private skoler ødelegger likestillingen, fordi det er totalt ødeleggende for mulighetene for de som sitter igjen i den offentlige skole der den skolen bare forfaller og vi får ingen muligheter for andre enn bare de som går i private skoler å utvikle seg på en positiv måte, selvfølgelig skal man kunne satse høyt på elever, men hvem i all verden har sagt at det ikke er mulig i en offentlig skole?

6145305[/snapback]

Likestilling er her i god Arbeiderpartiånd definert som at "kan ikke alle ha det bra, så får ingen ha det".

Et godt eksempel: Regjeringen har nå bestemt at Stortinget må ombestemme seg vedrørende poltisk reklame på TV. (Kjekt å sitte med ren flertall.) Argumentet er ifølge vår alle kjære Trond Giske som følger:

Det er hensynet til ytringsfriheten som gjør at de rødgrønne nå sier blankt nei til all politisk reklame på fjernsyn. For TV er et sterkere medium enn andre medier, og ikke alle vil ha råd til TV-reklame, mener regjeringen.

-Bekymret

– Ulike grupper og mennesker i et samfunn bør få noenlunde like vilkår for å delta i samfunnsdebatten. Vi er bekymret for at de kreftene med sterkest økonomisk støtte vil få en langt større dominans i forhold til andre politiske syn og krefter, sier Giske, som mener reklameforbudet ikke svekker ytringsfriheten.

Kilde: Dagens Næringsliv

Altså: Siden ikke alle kan ha (råd til) reklame på TV, forsvarer vi ytringsfriheten ved å innskrenke den slik at ingen kan ha det.

(Nå kan man ha sine meninger om politisk reklame, jeg skal ikke argumentere mot de som måtte mene at den oftest virker fordummende, men det er off topic.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det med private skoler høres bra ut, syns nå jeg. Likevel lurer jeg på hvor mange andre kommer til å ha råd til det. Dette kan resultere i at barnet mitt får seg en bedre utdannelse enn resten (det store flertallet). Håper de ikke begynner å protestere når skillet blir klarere.

EDIT: forandret på et lite ord.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

På våre inntekter betaler vi mesteparten i skatt og her har Fremskrittspartiet en god modell kalt flat skatt.

F. eks

Grunnfradrag 100000 deretter betaler du 25 øre pr krone tjent, ingen fradrag og ingen tillegg. Skatt betales på all inntekt aksjer o.l

Før Dere dømmer forslaget , ta kalkulasjonen på egen inntekt

Jeg tjener ca 350.000 kroner idag , betaler nesten 100.000 kroner i skatt = 250.000 kroner å bruke

Ved flat skatt

25% skatt av 250.000 er 62.500 kr. dvs ca 37.500 mer i året.

Dvs at til og med de som er 0 skatteytere idag vil måtte betale skatt

Istedenfor å trekke fra deler av renta kan de sette ned renta tilsvarende

Er ikke dette en retgtferdig skattemodell, hadde til og med betalt skatt av svart arbeid jeg da. Alle stillinger i ligningsvesenet kunne blitt omgjort til kontrollører som sjekket om at det ikke ble snytt på skatten.

Selv en med minimal mattekunnskap kunne finne ut hvor mye han har å bruke

Er ikke dette en rettferdig skattemodell?

Lenke til kommentar
Det med private skoler høres bra ut, syns nå jeg. Likevel lurer jeg på hvor mange andre kommer til å ha råd til det. Dette kan resultere i at barnet mitt får seg en bedre utdannelse enn resten (det store flertallet). Håper de ikke begynner å protestere når skillet blir klarere.

Det er da opp til deg som far å måtte velge hva du skal disponere dine penger til. Noen kjøper hytter, dyre biler eller annet. Det at noen vil investere i barnas utdannelse er da en fordel for samfunnet og barnas fremtid.

Men desverre er det en folkesykdom som heter missunnelse og den er vanskelig av og til å overvinne.

Lenke til kommentar

Klart man vil begrense friheten.

Dagens regjering ønsker å føre en politikk hvor de verdsetter enkelte barn mer enn andre. Man skal ikke få lov å velge skole til sine barn, man må ta til takke med den skolen som er nærmest. Om man er så uheldig at skolen består av dårlige lærere så ikke forvent at de sparkes, for her er det lærerens interesser som går foran barnets.

Rød grønne er et fint alternativ for de som ikke ønsker å foreta valg for sine barn og som aksepterer å bli diskriminert på bakgrunn av kjønn. I tillegg til at man er tilhenger av at barn i barnehage skal være mer verdt enn barn som får annen form for barnepass.

Lenke til kommentar

6145916[/snapback]

Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

Lenke til kommentar
På våre inntekter betaler vi mesteparten i skatt og her har Fremskrittspartiet en god modell kalt flat skatt.

F. eks

Grunnfradrag 100000 deretter betaler du 25 øre pr krone tjent, ingen fradrag og ingen tillegg. Skatt betales på all inntekt aksjer o.l

Jeg tjener  ca 350.000 kroner idag , betaler nesten 100.000 kroner i skatt = 250.000 kroner å bruke

Ved flat skatt

25% skatt av 250.000  er 62.500 kr.  dvs ca 37.500 mer i året.

Er ikke dette en retgtferdig skattemodell, hadde til og med betalt skatt av svart arbeid jeg da. Alle stillinger i ligningsvesenet kunne blitt omgjort til kontrollører som sjekket om at det ikke ble snytt på skatten.

6145919[/snapback]

Men vil staten få inn samme skattebeløp?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

Det stemmer det, men det kan en dag bli så aktuelt at en del av kaka må vi betale selv og en investering i utdannelse er den beste gave barna kan gi samfunnet. Det finnes skoler som tar betaling av elever og alternativet vil være å utdanne seg i utlandet der mer spesialiserte private skoler finnes. Det kan nemlig stilles større krav til en privat skole enn en offentlig der alt bare går slik det alltid har gjort. Samfunnet trenger engasjement og oppfinnsomhet fra skolene tenke i nye baner og nærme seg eleven og se hva hver enkelt trenger.

Lenke til kommentar

6146093[/snapback]

FRP er ikke avhengig av det. De vil jo kutte i en del offentlige utgifter. FRP sin politikk vil ikke medføre eksakt samme utgifter som staten har idag.

Skatt utgjør også kun ca 15% av statens inntekter.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

F. eks

Jeg tjener  ca 350.000 kroner idag , betaler nesten 100.000 kroner i skatt = 250.000 kroner å bruke

Ved flat skatt

25% skatt av 250.000  er 62.500 kr.  dvs ca 37.500 mer i året.

6145919[/snapback]

6146093[/snapback]

Faktisk så var det noen økonomer som regnet på dette og allerede ved 20 øre pr tjente krone vil staten få samme skatteiinntekt som de har idag. Alle betaler skatt fra det de tjener over 100.000. Kan jo godt sette opp at de over 750.000 må de betale 35 øre (dvs 25 øre for inntekt opptil 750.000 for det over betales 35 øre)

Lenke til kommentar

Det stemmer det, men det kan en dag bli så aktuelt at en del av kaka må vi betale selv og en investering i utdannelse er den beste gave barna kan gi samfunnet. Det finnes skoler som tar betaling av elever og alternativet vil være å utdanne seg i utlandet der mer spesialiserte private skoler finnes. Det kan nemlig stilles større krav til en privat skole enn en offentlig der alt bare går slik det alltid har gjort. Samfunnet trenger engasjement og oppfinnsomhet fra skolene tenke i nye baner og nærme seg eleven og se hva hver enkelt trenger.

6146106[/snapback]

Vel, på tross av min liberalistiske holdning, mener jeg utdanning i størst mulig grad bør finansieres over statsbudsjettet. Jeg ser likevel en utfordring dersom noen skoler f.eks. ønsker å tilby et ekstra godt tilbud, og derfor er nødt til å ta ekstra betalt. Å nekte dem det vil ikke være spesielt liberalt. Man kan muligens løse dette ved at stykkprisen baseres på vekttall (eller studiepoeng, eller hva det nå kalles på videregående). Alternativt kan man si at privatskoler som ønsker å ta skolepenger, ikke får offentlig støtte. Dermed vil ikke disse "gå utover de offentlige" skolene, slik mange sutrer over, samtidig som de kan ta betalt for det tilbudet de gir. Ja, det vil medføre at "de rike" kan sende barna på spesielle skoler som "de fattige" ikke har råd til. Noe som egentlig ikke er noe problem så lenge de offentlig finansierte skolene er gode, men sutrekompaniet vil selvsagt fremstille dette som et klasseskille.

Lenke til kommentar
Alternativt kan man si at privatskoler som ønsker å ta skolepenger, ikke får offentlig støtte. Dermed vil ikke disse "gå utover de offentlige" skolene, slik mange sutrer over, samtidig som de kan ta betalt for det tilbudet de gir. Ja, det vil medføre at "de rike" kan sende barna på spesielle skoler som "de fattige" ikke har råd til. Noe som egentlig ikke er noe problem så lenge de offentlig finansierte skolene er gode, men sutrekompaniet vil selvsagt fremstille dette som et klasseskille.

Er vel ikke helt rettferdig det heller, du kan si det sånt at vi kan regne ut hvor mye det koster pr år for hver elev og si at dette er stønaden staten gir deg , velger du en dyrere skole får du legge penger på bordet selv. Dette vil faktisk føre til en skjerpelse for den offentlige skolen, de må for å ivareta elevene konkurrere med de private slik at den offentlige skolen også blir bedre og beholder elevene. Det å betale for at barnet ditt skal ha en bedre oppfølging og bedre lære lønner seg. Da jeg gikk på skolen var det ca 30 stykk pr lærer i klassen. På en privat må du kanskje betale litt men det er kanskje bare 15 - 20 elever pr elev, bedre oppfølging eller??

Lenke til kommentar
Faktisk så var det noen økonomer som regnet på dette og allerede ved 20 øre pr tjente krone vil staten få samme skatteiinntekt som de har idag. Alle betaler skatt fra det de tjener over 100.000. Kan jo godt sette opp at de over 750.000 må de betale 35 øre  (dvs 25 øre for inntekt opptil 750.000 for det over betales 35 øre)

6146121[/snapback]

Dersom du vil ha flat skatt så bør du holde skatten flat. Dersom de som tjener godt skal bli straffet med 10% mer skatt så er det ikke flat skatt lengere. Da blir det proggressiv skatt i forkledning.

100'000 synes jeg forøvrig er for stort minstefradrag. Dette fører til at skattesystemet vil bli følt urettferdig. Jeg mener det burde være flat skatt fra første krone dersom dette blir innført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...