AKIRAx77 Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg skrudde på lyset på soverommet mitt. Det sa poof eller noe lignende så ble hele leiligheten mørk. Jeg gikk ut i sikrings skapet og så at hovedsikringen hadde gått. Jeg skrudde den på, og da gikk sikring nr 2. Så jeg gikk inn og skrudde ut de tre halogen pærene i lampa. Så gikk jeg ut å skrudde på siste sikringen. Da gikk den på. Men hva er det i en halogenlampe som gjør at hele leiligheten kan gå slik? Og hva er det i den som gjør at jeg må ta ut pærene for å få på sikringen igjen. Er den defekt? Er pærene defekt? Eller er dette sånne ting som bare skjer? Hadde satt pris på innspill fra noen som er i yrket. AKIRA Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Og hva er det i den som gjør at jeg må ta ut pærene for å få på sikringen igjen.6143957[/snapback] Det høres ut som en kortslutning. Men hva er det i en halogenlampe som gjør at hele leiligheten kan gå slik?6143957[/snapback] Nå er ikke jeg noen fullbefaren elektriker, men det høres ut som de mindre sikringene til hver krets er tregere enn hovedsikringen. I så fall vil hovedsikringen gå selv om det kun er kortslutning på en av kursene. Er den defekt? Er pærene defekt? Eller er dette sånne ting som bare skjer?6143957[/snapback] Jeg vil gjette på at det er en av pærene som har en intern kortslutning. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Vet at en del av halogen og sparepærene som finnes på markede er av tvilsom kvalitet. (les: billlg ukjente merker..) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Kan høres ut som om annelgget er dårlig planlagt, sikkringene ikke er selektive siden hovedsikkringen gikk først, (brudd på normen også)... Sikker på det var hovedsikkringen og ikke en felles jordfeilbryter..? Men, ja, pærer som går kan skape kortsluttning, jeg har bare opplevd det en gang, (på JALLA ikea pære), jeg har også opplevd at når en pære går så slår Jordfeilbryteren ut, noe som er ganske rart, men det har skjedd flere ganger... Endret 20. mai 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) kan det være noe grunn til at halogen lampa sine lyspærer ryker veldig ofte hos meg? røket 7 ganger i løpet av denne måneden Endret 20. mai 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Kan høres ut som om annelgget er dårlig planlagt, sikkringene ikke er selektive siden hovedsikkringen gikk først, (brudd på normen også)...Sikker på det var hovedsikkringen og ikke en felles jordfeilbryter..? 6144299[/snapback] Hva som ikke kan svares på i dette forumet er ikke verdt å vite!! he he... Men dette var interesant. Kunne du utdype dette litt mer. Feks hvordan det skal være? Siden det kan høres ut som om det en feil i systemet. Så jeg vet hva jeg kan prate med en elektriker om..hvis noe må fikses. AKIRA Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg aner jo ikke om du har automatsikringer eller Skrusikringer en gang... Men om det skulle være dårlig selektivitet, så betyr det bare det at hovedsikringen går FØR kurssikringen, enket og greit.. Men i følge Normen så skal det såklart ikke være slik, er det kortslutting i stua så skal såklart ikke hele leiligheten bli mørk, kun sikringen som går til stua skal slå ut...... Anbefaler deg å ta en EL-sjekk av anelgget uansett, koster noe sånt som 1500kroner og du får godt avslag på forsikringen om du har gjensidige foreksempel... (pluss at du får avklart om det er noe brannfarlig du bør få fixet osv, man sover bedre om natten etterpå... ) Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) ingen fare sånn elektrisk sett med dårlig selektivitet i anlegget bortsett fra at det er irriterende., ville ikkje brukt så veldig mye penger på å fikse det. har også vert borti halogenpærer som kortstlurtter når de "går", men vist en bruker kvalitetspærer så skal de ikke gå fleire ganger for månden. Endret 21. mai 2006 av Hypsilofodonten Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Nei, det er ingen fare elektrisk sett, men i ett annlegg som er gjort på denne måten kan det godt hende at det finnes andre feil. Jeg ville fått en fagmann til å utføre en kontroll på annlegget, for det er faktisk du som er ansvarlig for at annlegget er ordentlig. Dvs at ved en evt brann eller noe som oppstår i el-anlegg kan du få avkortet forsikring. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Som andre skriver her så hender det at halogenpærer kortslutter når de går. Har du i tillegg et elanlegg med automatsikringer og en Kvikk automatsikring som hovedsikring så kan dette lett hende. En 50A B automat legger ut momentant ved 250A, noe som er mindre en om du kortslutter i en stikkontakt, så er dette tilfellet så kan det fort hende at hovedsikringa går om pæra kortslutter. Som hovedsikring skal det benyttes OV (overbelastningsværn) som har en mye høyere kortslutningskarrakteristikk slik at det er kurssikringen som legegr ut istedenfor hovedsikringen. Dette gjøres desværre for å spare noen lusne hundrelapper på kostprisen til installatøren som gjorde elanlegget. At halogenpærer går ofte skyldes vanligvis høy innspenning eller at de er montert i små armaturer som gjør at det blir jæskli varmt for pæra, dette er hardt selv for osrampærer som kan finne på å gå flere ganger i månen om kombinasjonen varme og høy spenning er til stede. Vibrasjoner i taket/ veggen lampa er montert på har også noe av skylda. Ved å montere dimmer på halogenbelysningen så forlenges levetiden på pærene mange ganger selv om dimmeren står på fult, dette fordi dimmeren dimmer noen prosent selv på fult. Endret 23. mai 2006 av perpyro Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Ved å montere dimmer på halogenbelysningen så forlenges levetiden på pærene mange ganger selv om dimmeren står på fult, dette fordi dimmeren dimmer noen prosent selv på fult. 6163360[/snapback] Hmmm...den informasjonen der var interesant. Bør man kjøre lav wats pærer også? I akkurat den lampen var det 2x20 watt og 1x50 watt. Det er kanskje ikke så lurt å blande watt på den måten heller...eller? AKIRA Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Står stort sett på lampen kva pærer du skal benytte. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Men det er klart, en pære med lavere effektomsetning vil bli mindre varme og derfor sannsynligvis holde lenger. Dimmer er også en god løsning, og nettopp fordi en slik er kjekk å ha tror jeg heller at jeg hadde gått for den løsningen. Så har du mulighet for sterk belysning når det trengs, eller en litt mer dempet stemning dersom det er ønsket. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Har man dimmer så lønner det seg å benytte sterke pærer som man dimmer ned istedenfor svake pærer som står på fult hele tiden. Sterke pærer tåler i utgangspunktet mere varme og vil derfor vare lengere når de dimmes ned. F.eks. vil en 50W pære som dimmes 20% lever lengere en en 20W pære som dimmes 5%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå