Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: Nissan 200SX s14a '99


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig bra, hvor mye har du totalt lagt i bilen nå? Merker jeg er litt misunnelig ;)

 

Blir ny bil for meg nå etterhvert også, men ikke helt sikker enda. Blir cab da. Hvor i Norge bodde du?

8420500[/snapback]

 

Overkant av 40.000,- er bilen påkostet hittill, men kan nok gange det 5-6 før bilen er "ferdig"

Felgene og coilover-kitet har vært den største utgiften hittil, whiteline-kitet kostet også noen kroner, ny frontleppe, lakkbehandling....jau da, koster å være kar ;)

Må legge til at jeg har fått gode rabatter på alt som hittil er kjøpt av deler, så veiledende pris er egentlig betydelig høyere i forhold til mine utgifter.

 

Jeg holder til i Follo området, pleier å ta en en liten cruisingtur i området der på søndagene samt dra til diverse biltreff rundt omkring. Kjører ikke mye i året, kjørte kun i overkant av 3000km med denna bilen ifjor.

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jenta mi fått seg et nytt skjørt for sommeren, kan jo ikke la hu kjøre rundt utfordrende kledd og blotte seg for vildt fremmede biler, fysjameg!

 

Orginal bakfangeren....rund og "feit" følger ikke resten av bilens linjer:

 

post-4475-1178454469_thumb.jpg

post-4475-1178454480_thumb.jpg

 

 

Den nye hekkskjørten som er montert, som også sitter orginalt på Z-Edition/Racing utgaven:

 

post-4475-1178454494_thumb.jpg

post-4475-1178455097_thumb.jpg

post-4475-1178454515_thumb.jpg

 

Resultatet ble perfekt, bilen ser nå lavere og breiere ut bakfra.

 

 

Har også kjøpt inn hvite speedometerskiver, men ikke montert de ennå.

Ellers blir det å bestille nytt eksosanlegg ifra blokka og ut når feriepengene kommer :)

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

En liten update.

 

Fikk polyurethane foringene her om dagen, samt har holdt på de siste dagene med å få kappet bort yterhyslsene som satt igjen etter de gamle foringene.

 

Har også montert Apexi luftfilter samt bestillt justerbare lenkarmer og komplett eksosanlegg ifra blokka og ut. Valget endte på et Greddy PEII Titanium Ti-R loffvarmer med Greddy MX Downpipe samt grenrør og turbo albue ifra Tomei.

 

Foringer:

 

post-4475-1181932273_thumb.jpg

post-4475-1181932285_thumb.jpg

post-4475-1181932294_thumb.jpg

 

Eksosanlegg:

 

post-4475-1181932350_thumb.jpg

post-4475-1181932363_thumb.jpg

post-4475-1181932374_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har også fått ansaffet meg et sett med RH AS 18" felger som jeg skal ha som reserve til banebruk, burning osv :)

 

Men vurderer å selge de ganske snart for å heller kjøre med 17" m/ baneslicks.

Vil da mest sannsyneligvis ende opp med Volk Racing TE37.

 

Men her er et bilde av RH felgene....

 

post-4475-1182006150_thumb.jpg

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar
Hvor mange hester blir det i dyret ditt med ny eksos o.l. a? :dribble:

8876077[/snapback]

 

Av hva jeg har sett av benkresultater ifra utenlandske resultater, som f.eks ifra den britiske SX Owners Club, så burde jeg havne et sted mellom 230-240HK.

 

Orginalt sitter det 2 stk katalysatorer på S14A. Det sier seg sjølv at dette er veldig restrektivt for turbo, så å kjøre "rakarør" hele veien bidrar til mindre baktrykk og raskere spool-up av turboen.

 

Det orginale støpegods grenrøret på SR20DET motoren er faktisk veldig bra og trengs vanligvis ikke å byttes før rundt 330HK, men jeg valgte et med design som har kortere runnere og puls-split i collectoren, noe som nødvendigvis ikke bidrar til flere hester, men raskere spool-up og bedre bånndrag da effektkurven flyttes nedover.

Samt bytte av grenør gir også mye kvassere lyd :dribble:

 

Kobler jeg til elektronisk boostcontroller i tillegg burde det ikke være noe problem å havne over 270hk+, men etter må man begynne å tenke på å oppgradere til større turbo, frontmontert intercooler, større bensindyser, datasprut, sterkere clutch, toppakning osv...

Den orginale innmaten i motoren holder til ca 400HK, etter dette bør man helst bytte til smidd innmat samt ta en liten overhalling av motor.

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar

Ny pakke kom på døren igjen idag. Innholdt lenkarmene mine! :)

Skulle også følge med noen deler til, som sånn låseringer til bakstillingen og stabstag for å ha mellom castorarmene, men det har de tydeligvis glemt å sende med :realmad:

 

Bakstillinga er forresten inne til sandblåsing og pulverlakkering as we speak.

 

post-4475-1182425848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har blitt en stund siden siste update, mest fordi jeg har vært opptatt med jobb samt hjulpet en kompis med å få hans S13 på veien igjen etter et motorhavari.

 

Har fått tilbake bakstillinga, prøvemonterte så alle lenkarmer og skulle til å sette på akselhusene bare for å finne ut at akselhusene som jeg har fått er begge for høyre side....

Har nå heldigvis fått tak i en til venstre side som jeg kommer til å sandblåse og lakkere sjølv for å spare tid og penger.

 

Har ellers fått kjøpt inn stålomspunnende slanger med pro-fittinger til turboen, som jeg kommer til å bytte ut samtidig som når jeg bytter ut grenrøret.

 

Eksosanlegget som er bestillt forventer jeg blir sendt neste uke ifra Japan.

 

post-4475-1184176193_thumb.jpg

post-4475-1184176201_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Blir bra dette. HVa bidrar de nye blå delene med?

9056482[/snapback]

 

Brukes til å justere alle vinkler som camber, castor og toe langt utover det som er muligt om man skulle brukt de orginale camber og toe boltene.

Jeg kan da senke bilen så mye jeg vil uten at det vil påvirke kjøreegenskapene pga f.eks feil camber og toe vinkler som da kan gi meg upresis styring og dårligere veigrep.

Det blir også mye lettere å bytte oppsett ifra gripkjøring til drifting.

De kommer også med mye stivere foringer enn det som orginalt sitter på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har gått treigt med prosjektet, men nå har jeg endelig ferie i 3 uker framover, så håper på å få kunne fått montert den nye bakstilligen iløpet av denne tiden.

 

Har kjøpt inn ny bensinpumpe da den orginale ikke takler noe særlig ladetrykk over 1bar, etter det kan det få problemmer med å levere nok bensin til den økte effekten.

Noe som kan resultere i at bilen kjører "lean", dvs at den får for lite bensin i forhold til luft noe som kan ende opp med at man brenner hull i stemplene.

Den nye pumpa klarer å levere nok bensin til nesten 500hk.

 

Venter fremdeles på eksosanlegget, men var forbredt på at det kunne ta så lang tid da cat-backen (selve potta) kun produseres på bestilling.

 

Ellers har jeg fått fjernet de gamle foringhylsene ifra selve bakstillingsramma og satt i polyforinger. Har også fått sandblåst og zinkgrunnet det nye akselhuset som nå burde passe på riktig side :) Hadde tenkt å lakkere den sjølv, men sender den nok heller inn til pulverlakk da det alikevel koster så få kroner.

 

Det alt for denna gang :thumbup:

 

post-4475-1185658384_thumb.jpg

post-4475-1185658397_thumb.jpg

post-4475-1185658404_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...