Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor går varm

Anbefalte innlegg

Har en Fiat Punto 97-mod som jeg har fått trøbbel med. Etter at jeg har kjørt en stund begynner lyset for overopphetet motor å lyse. Jeg har ikke opplevd at vannet har kokt over ennå men jeg er ganske sikker på at det må være noe galt med kjølingen fordi motoren virker veldig varm.

-Det er nok vann på radiatoren.

-Kjøleviften starter ikke lengre.

-Har sett at det lekker endel olje fra toppen så jeg regner med at jeg skifter pakningen men dette kan vel ikke være årsaken i og med at viften ikke starter.

Kan det være feks:

Termostat?

Temp.måler/reléer?

Vannpumpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg begynner med termostaten, men hvor i all verden finner jeg den?

Har funnet termostatgiveren for kjøleviften, den sitter på radiatoren men det blir jo noe helt annet.

6147558[/snapback]

Sitter på vannpumpa, gå etter den slangen som sitter nederst på radiatoren og følg den helt til der den slutter.

Termostaten sitter mest sannsynlig innom der slangen slutter.

Pleier å være 2-3 skruer der som du tar ut og så kan du løsne termostaten og sette inn en ny en :)

Lenke til kommentar
Tror jeg begynner med termostaten, men hvor i all verden finner jeg den?

Har funnet termostatgiveren for kjøleviften, den sitter på radiatoren men det blir jo noe helt annet.

6147558[/snapback]

Sitter på vannpumpa, gå etter den slangen som sitter nederst på radiatoren og følg den helt til der den slutter.

Termostaten sitter mest sannsynlig innom der slangen slutter.

Pleier å være 2-3 skruer der som du tar ut og så kan du løsne termostaten og sette inn en ny en :)

6150964[/snapback]

Takker for inspill, skal begynne å lete så fort det slutter å regne :yes:

Lenke til kommentar
Skrudde løs vannpumpen (litt av et prosjekt) men der var ingen termostat. Noen som vet hvor den sitter?

6182635[/snapback]

Jeg ville ringt et Fiat merkeverksted, de bør vite det :thumbup:

Er det et i nærheten kan du også stikke innom delelageret så kan du kanskje få se tegning også. Gjorde dette flere ganger da jeg hadde en gammel Audi, og fyren på delelageret var alltid behjelpelig :)

Lenke til kommentar

termosstaten står ikke på vannpumpa! Den står mest sannsynlig ved toppen, eller på toppen. På fleste biler er den koblet til den øvre radiatorslangen, men vet ikke hvordan det er på Fiat.

Lenke til kommentar
termosstaten står ikke på vannpumpa! Den står mest sannsynlig ved toppen, eller på toppen. På fleste biler er den koblet til den øvre radiatorslangen, men  vet ikke hvordan det er på Fiat.

6186644[/snapback]

Tror nedre radiatorslange er like så vanlig som øvre ja ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
termosstaten står ikke på vannpumpa! Den står mest sannsynlig ved toppen, eller på toppen. På fleste biler er den koblet til den øvre radiatorslangen, men  vet ikke hvordan det er på Fiat.

6186644[/snapback]

Sliter fremdeles med å finne termostaten. Den er som sagt ikke nede ved vannpumpen. Har fjernet luftflteret på toppen og fulgt kjøleslangene opp uten å se noe tegn til termostaten. Kan den sitte inni selve slangen? Har funnet en T-kobling på vannslangen med en skrue på toppen lurte på om den kunne være den, men da må jo hele T-koblingen med slanger skiftes. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Store fremskritt!

Klarte endelig å lokalisere termostaten. Skrudde den ut og monterte deretter slangen på igjen slik at vannet kunne renne fritt. Kjøleviften begynte etter en stund å gå for første gang og det er jo glade nyheter. Det må jo nesten være termostaten. Har akkurat bestilt meg en ny fra mekonomen. Gleder meg til å motere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...