Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bot for ulovlig kjøring?

Anbefalte innlegg

Du får bare bot for 1 av delene, det versta !

Det blir vell 2 år utsettelse på lappen + ca. 4500 kr i bot !

6143669[/snapback]

Kan då ikkje stemma. kjenne ein som blei tatt med bil i sentrum. han fekk halvt års utsettelse og 6k bot

9104304[/snapback]

Han du kjenner jobber vel muligens og har en inntekt? Kanskje han begikk flere lovbrudd også som gjorde at bota ble større?

Røkke kunne jo kjørt bil uten førerkort og fått bot på en kvart million for samme overtredelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
En BMW er da ikke noe å klage over. Tenk om han hadde kjørt på en barnevogn med et barn oppi, som ble lam. Da kan man snakke om erstatning å betale, da.

Det at du kan skade et annet menneske, er faktisk det man bør være mest redd for i et slikt tilfelle. Det er da det blir snakk om pengesummer. Når man kjører med gyldig bevis på gjennomført kurs, eller førerkort, er man forsikret. Det er man ikke hvis man mangler de papirene.

9104345[/snapback]

Mopeden må vel strengt tatt være registrert, følge de tillatte spesifikasjoner, og ha gyldig ansvarsforsikring før man er "forsikret"... Samt at føreren må være dekket av forsikringen til den aktuelle mopeden.

Min forsikring dekker f.eks bare ting som skjer mens jeg personlig kjører den, iom at jeg ville ha billigst mulig forsikring, og ikke vet om noen jeg stoler nok på til at jeg lar dem låne Putte. (Bortsett fra kanskje samboeren, men han har ikke noen form for førerbevis, og kan dermed ikke kjøre noe større enn en vanlig tråsykkel. Såvidt. )

Lenke til kommentar

Bot for å kjøre uten førerkort: 3500,-

Bot for å kjøre uregistrert kjøretøy: 1900,-

Utsettelse på førerkort Bravo: 6 mnd (uansett) 2 års utsettelse får INGEN.

Kjøre uten forsikring: Avskilting/ egen bøtesats

Krasje i noen, ta livet av noen: Priceless.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Bot for å kjøre uten førerkort: 3500,-

Bot for å kjøre uregistrert kjøretøy: 1900,-

Utsettelse på førerkort Bravo: 6 mnd (uansett) 2 års utsettelse får INGEN.

Kjøre uten forsikring: Avskilting/ egen bøtesats

Krasje i noen, ta livet av noen: Priceless.

Lykke til!

9168981[/snapback]

Bota for å kjøre uten førerkort er ikke nødvendigvis på 3500 kroner. For litt siden ble to 17-åringer, og en 48 (?) åring stoppet for å kjøre uten sertifikat for henholdsvis, moped og bil. 17-åringen som kjørte moped fikk 2500,- og 17-åringen som kjørte bil fikk 3500,- samt at de begge fikk et halvt års utsettelse på lappen. 48-åringen som kjørte bil fikk 8500,- i bot, samt utsettelse han også mener jeg å huske.

Bota blir en viss prosent av bruttomånedsinntekt, husker ikke helt prosenten men den er vel på 10-20% et sted.

Og man kan få mer enn 6mnd utsettelse jo, mener å huske 48-åringen fikk sperrefrist på ett år eller mer.

Man må jo ha registrert kjøretøyet for å få skilter på det, og betaler man ikke forsikring/årsavgift så blir kjøretøyet begjært avskiltet. Da kan man vel også vente seg en bot ja.

Lenke til kommentar

Å kjøre uten førerkort gir tap av førerkort i 6 mnd. Verken mer eller mindre.

Dersom man i tillegg kjører uaktsomt, for fort, nekter å stoppe på ordre fra politiet o.l kan sperrefristen settes opp ja, men jeg har aldri hørt om noen som har fått mer enn 6 mnd på å bare kjøre med ugyldig førerkort..

Lenke til kommentar
To 14-åringer satt på en scooter istad her jeg bor. Den ene kjørte med hjelm på mens den andre holdt seg til sjåføren men ikke med hjelm på. Hva blir straffen på dette tror dere?

9214379[/snapback]

2500,- i bot og halvt års sperrefrist for å kjøre uten lappen. Så kommer tillegget for å kjøre med passasjer da. Også får jo passasjeren bot for å sitte på, og muligens også for ikke å bruke hjelm. Veit ikke hvordan det er mtp sperrefrist for passasjeren i et slikt tilfelle..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Boten er altså 3500 for kjøring uten førerkort. og man må påregne 6 mndr utsettelse av førerkort. Men hva er konsekvensene ved kollisjon og skader på egen bil og 3djepart? dekker forsikringen skader dersom fører har fått inndratt norsk førerkort?

Enn om man tar førerkort i et annet land. kan man da kjøre forsikret med dette selv om det norske er beslaglagt.

Noen som vet noe om dette? dette er interessante juridiske spørsmål.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Kjenner en som kjørte moped uten lappen og crashet i en bil. Om jeg ikke husker feil måtte han betale rundt 60.000,- som er mye penger når man er under 16. Bilen ble så godt som totalvrak.

Kjente en annen som da han var 15 kjørte i fylla med bil og med fire venner som passasjerer. Selv om det sikkert var vannvittig gøy for alle (til å begynne med) så endte det med at sjåføren mista livet. "Heldigvis" ble ingen andre skada.

Så bot er ikke det værste som kan skje.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...