Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bot for ulovlig kjøring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg var 15 år når jeg ble tatt for litt mopedkjøring. Var en registert moped. Men dommen ble 6 mnd utsettelse og 500kr i bot. Dette var i 1992.

6143746[/snapback]

Det er nok ganske mye strengere nå.. er vel 2 års utsettelse + en del tusen i bot etter hva jeg har hørt. (som også en sier over her)

Lenke til kommentar

Det e mye strengare nå ja, om du ikkje har skilt på mopeden - så bryr di seg fint lite om det når du ikkje har lappen.

Hørte om ein idag faktisk, han hadde kjørt 70 km/t i 50 sonen med ein bakpå, blei tatt for å ha trim . I detta tilfellet jore han jo 3 ulovlige ting, hadde ein bakpå, kjørte for fort å hadde trimma moppå.

Men du kan bare bli tatt for ein av tingå, då blir det det så politiet meine e verst.

Så egentlig kan du vær 15 år gammal å fullekjøra , å bare bli tatt for fullekjøring !

Lenke til kommentar

Litt lesestoff:

http://www.ung.no/art/?id=378

[/qoute]

Han va jo egentlig bare heldig, så fekk 6 mnd. utsettelse.

Har hørt om folk her i haugesund så har fått 2 år utsettelse på billappen pga. mopedkjøring.

Vent heller te du har lappen me å kjøra, har kje fått lappen sjøl endå. å eg har vært ca. 3 mil hjemmafra me mopeden min. Men nå så eg e 16 å holde på med lappen, så ska eg heller ta meg tid te å venta , så eg kje blir tatt noen dagar før oppkjøring liksom !

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg var 15 år når jeg ble tatt for litt mopedkjøring. Var en registert moped. Men dommen ble 6 mnd utsettelse og 500kr i bot. Dette var i 1992.

6143746[/snapback]

Jeg gjorde akkurat det samme men fikk 6 mnd å 2ooo,- i bot :p

Lenke til kommentar
Lurer bare på hvor stor bot man får når man kjører uten skilt og førerkort?

Dette gjelder moped 50cc.

6143146[/snapback]

Det er ikke risikoen for å få bot/utsettelse som er den største her. Skjer det et uhell vil forsikringsselskapene ta regress overfor føreren å kunne kreve hele skadebeløpet av denne (som kan være snakk om millioner).

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som ble tatt i å kjøre bil, 15 år gammel. Han fikk en bot (vet ikke hvor stor), og 6 måneders utsettelse på lett-mc-lappen!

Edit: Altså, han fikk jo utsettelse på bil-lappen også. Men det var jo ikke det det var snakk om her.

Tror ikke han var "heldig" med straffen..

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar

Her i nærheten hvor jeg bor, for to uker siden var det vel, ble to 17-åringer tatt for å kjøre uten lappen. Den ene kjørte moped, og den andre bil. Hver av dem fikk 2500,- og 3500,- i bot, samt et halvt års utsettelse på lappen. En eldre person fikk også et halvt års utsettelse for å kjøre bil uten førerkort, men 8500,- (mener jeg å huske det var) i bot, fordi bota går på en viss % av inntekt.

Lenke til kommentar

En kamerat kjørte trimmet moped på veien når han var 14. Han krasjet i en ny bmw og ødela hele den lånte mopeden og noe av fronten på bilen. Han brakk også foten. Han fikk to års utsettlese på alt og måtte betale mopedeiger erstatning. Bilfører som er mekaniker bestemte seg å rette opp i feilene på bilen selv. Dette kunne blitt dyrt for kameraten min. Han kunne endt opp med å betale gjeld hele sitt liv. Dette sier deg vell at det ikke er lurt å kjøre før du har lappen.

Lenke til kommentar
En kamerat kjørte trimmet moped på veien når han var 14. Han krasjet i en ny bmw og ødela hele den lånte mopeden og noe av fronten på bilen. Han brakk også foten. Han fikk to års utsettlese på alt og måtte betale mopedeiger erstatning. Bilfører som er mekaniker bestemte seg å rette opp i feilene på bilen selv. Dette kunne blitt dyrt for kameraten min. Han kunne endt opp med å betale gjeld hele sitt liv. Dette sier deg vell at det ikke er lurt å kjøre før du har lappen.

9104217[/snapback]

Hvorfor fikk mopedeieren erstatning? Det får han jo bare med mindre kameraten hadde tyvlånt eller stjålet mopeden hans. Hvor stor bot fikk kameraten din?

Lenke til kommentar
Du får bare bot for 1 av delene, det versta !

Det blir vell 2 år utsettelse på lappen + ca. 4500 kr i bot !

6143669[/snapback]

Kan då ikkje stemma. kjenne ein som blei tatt med bil i sentrum. han fekk halvt års utsettelse og 6k bot

Lenke til kommentar

En BMW er da ikke noe å klage over. Tenk om han hadde kjørt på en barnevogn med et barn oppi, som ble lam. Da kan man snakke om erstatning å betale, da.

Det at du kan skade et annet menneske, er faktisk det man bør være mest redd for i et slikt tilfelle. Det er da det blir snakk om pengesummer. Når man kjører med gyldig bevis på gjennomført kurs, eller førerkort, er man forsikret. Det er man ikke hvis man mangler de papirene.

Lenke til kommentar
Du får bare bot for 1 av delene, det versta !

Det blir vell 2 år utsettelse på lappen + ca. 4500 kr i bot !

6143669[/snapback]

Kan då ikkje stemma. kjenne ein som blei tatt med bil i sentrum. han fekk halvt års utsettelse og 6k bot

9104304[/snapback]

En jeg gikk i klasse med fikk to års utsettelse på billappen og bot for å kjøre ulovlig med bil da han var 15.

Castorfiber, selvsagt er det verre å skade personer. Kunne selv ikke levd med å ha skadet ett lite barn for livet.

Endret av ekwathne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...