Gå til innhold

Høy temperatur på HDD!

l1ght

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte meg en SATA disk her for noen dager siden fra Netshop, og jeg har merket at den har en ganske så høy temperatur.

Hdd'en <--

Den ligger på 50 til 54 C.

MEN, det jeg lurte på er om jeg burde ha en 80 vifte(som jeg har her nå) forran hdd'ene så de blir avkjølt? Skruene til viften passer ikke i noen av hullene, så jeg undrer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har 1 80mm vifte som blåser inn fra ruten(siden) og en 120mm som blåser ut bak.

Jeg har en sunbeam PSU som blåser ut også, så jeg lurer litt på om jeg skal få den 120mm'eren til å blåse inn, eller om jeg skal sette inn en vifte forran som blåser inn sammen med den på siden.

Jeg er usikker >___<

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120mm viften kan du løsne og snu, da blåser den inn. 80mm han du "henge" i strips/strikk eller du kan lage et stativ selv. Eller lage hull selv i kabinettet :)

Er 80mm viften for liten? kanskje det er ment for 92mm. Bare å måle opp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heisann!

Jeg kjøpte meg en SATA disk her for noen dager siden fra Netshop, og jeg har merket at den har en ganske så høy temperatur.

Hdd'en <--

Den ligger på 50 til 54 C.

MEN, det jeg lurte på er om jeg burde ha en 80 vifte(som jeg har her nå) forran hdd'ene så de blir avkjølt? Skruene til viften passer ikke i noen av hullene, så jeg undrer litt på hva jeg skal gjøre.  Jeg har 1 80mm vifte som blåser inn fra ruten(siden) og en 120mm som blåser ut bak.

Jeg har en sunbeam PSU som blåser ut også, så jeg lurer litt på om jeg skal få den 120mm'eren til å blåse inn, eller om jeg skal sette inn en vifte forran som blåser inn sammen med den på siden.

Jeg er usikker >___<

-Erlend

6142896[/snapback]

Hei

Mine HDD (se profil) har aldri vært over 32 grader.

Begge står i et lite kabinett som kommer med egen vifte

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306518&cks=ACC

Jeg er meget fornøyd- viften kontrollerer jeg via Zalman viftestyring. Modulen er rimelig og det ser ut til at den kan nyttes i andre kabinettmerker også.

Endret av GEM2
Lenke til kommentar

En harddisk er vel omtrent det eneste i en PC som har mekaniske/bevegelige deler, og som derfor er utsatt for spesiell slitasje. Bortsett fra vifter da. Og DVD-spiller.

Synes det er en god ide å ta vare på disken dersom man absolutt ikke har lyst på diskkrasj (finn ut hva produsenten anbefaler av temp osv).

Dersom det ikke spiller noen rolle om man mister data eller synes det er noe dritt å installere alt på nytt, ta det som det kommer. Disker er billige.

Lenke til kommentar

Eg har denne hardddisken:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309535

Akkurat nå viser everest ultimate edition 60 grader på den... har to 80mm vifte som blåser på den... Det er nok temperatur mlaren som er gal, samme med CPU målaren min...

Lenke til kommentar

Lureste er å holde disker under 40 grader ja. Jeg vet ikke helt hva som kan være problemet i ditt tilfelle, men tenk på luftstrømmen gjennom kabinettet når du plasserer vifter. Jeg vil tro at en 120mm+PSU bak er mer enn nok til å dra luft, og vifta i sida bør nok heller også dra luft ut hvis den ikke står i gulvhøyde.

Deretter kan du tette alt av hull foran i kabinettet som luft kommer inn gjennom, bortsett fra hullene foran harddiskene dine. Se om det endrer noe.

Selv har jeg kun en 120mm og PSU bak i kabinettet, samt tre hdder over hverandre i front, og ingen av de går over 35 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...