bevertann Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hei! Bekjent har gått til innkjøp av et 6.1MP Nikon D50 kamera, og jeg har fått i oppgave å kjøpe inn minnekort. Minnekortet er av typen SD, men jeg ser at det er endel forskjellig versjoner av kort på samme kapasitet. Hvis jeg ser bort ifra den Ultra Extreme Hyper...-versjonen som tåler kokende vann og den ulla, så kan jeg velge mellom standard SD kort, og kort med hastighet på 50 og 133x. Det første jeg lurer på er hva disse tallene er? Er det noen som har peiling på dette, som kan fortelle meg om jeg burde gå for et 50x kort, tatt i betraktning størrelsen på bildene som taes av kameraet, for at ikke all operasjon skal bli for treig? Hvor mye har disse hastighetene å si for høy-amatør/lav-proff fotografering og størrelsesordenen på filene som skal leses og skrives av kameraet? Takker så meget for hjelp! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Jeg har ikke satt meg inn i detaljene om CF-kort, men generelt trenger man sjelden de virkelig raske kortene, og da bare når man skyter MANGE bilder i rask serie, altså så mange at kameraets egen buffer fylles opp. Hvor stor den er varierer fra kamera til kamera. Om det er det kameraet skal brukes til lønner det seg å kjøpe et ekstra raskt ett, hvis ikke kan du spare penger på en "vanlig" utgave. Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Hei og takker for svar. Joda, er mest "vanlig" bruk kameraet skal brukes til. Husker en gang en stund siden jeg prøvde et 6MP kamera, men ble overrasket over hvor treigt det var, ved vanlige bilder. Jeg er dog fortsatt usikker på om det var selve kameraet som var treigt, eller skrivingen til minnekortet..men hvis det er enkeltbilder det er snakk om, har kanskje ikke sistnevnte så mye å si? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Det skal ikke ha noe særlig å si nei. Du trenger neppe noe superraskt kort så lenge du ikke tar raske serier, som sagt. D50 skal vel være kjapt nok, om jeg ikke tar feil. Det er MANGE 6MP-kameraer der ute, så litt vanskelig å vite hvilket du har prøvd. Prisene på kort er uansett hyggelige nå om dagen. Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Da tror jeg det er opplklart, tusen takk! Husker jaggu ikke hvilket kamera det var jeg prøvde, det er endel år siden, tror kanskje det kan ha vært Fuji, eller Fujitsu muligens... Anyways, det blir nok standard kort da, Tusen takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå