tharshan Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Eg klarar ikkje å starte opp windows på 4ghz, maskina reboota då den skal laste inn windows. Er det at kjernen min ikkje klarar det eller er det at PSUen min som er forsvak? Thermaltake purepower 680W. Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Eg klarar ikkje å starte opp windows på 4ghz, maskina reboota då den skal laste inn windows. Er det at kjernen min ikkje klarar det eller er det at PSUen min som er forsvak? Thermaltake purepower 680W. 6228319[/snapback] Jeg vil si det er svært, svært, svært lite sannsynlig at det er strømforsyninga som er problemet. Ddet er derimot fullt mulig at du har fått en dårlig kjerne som holder det den lover, men ikke stort mer. Har du prøvd å satt ned ram divider, flasha og resetta BIOS og kjørt RAM på 2T, så er det ikke så mye mer som kan prøves. Da er det nok prosessorkjerna som er pinglete. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 har ny bios ja, ram divider finner e ikkje, men rammen min skal tåle 800 mhz og eg har aldri klokka han meir enn det. ka dette 2T for noko? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 har ny bios ja, ram divider finner e ikkje, men rammen min skal tåle 800 mhz og eg har aldri klokka han meir enn det. ka dette 2T for noko? 6231284[/snapback] Du kan kjøre RAM på 1T eller 2T. 2T er tregere og mer stabilt. Dette har noe med hvor lenge minnet skal vente før det gjør noe (husker ikke hva), enten en eller to klokkesykluser. Du finner instillingen sammen med resten av RAM settings, vil jeg tro. Finner du ikke RAM divider? Det er absolutt et must å stille ned RAM, uansett hva RAMen din "skal" klare. De aller fleste BIOSer/hovedkort har RAM divider et eller annet sted. Finn den.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 veit du korleis det kan stå/heite? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 veit du korleis det kan stå/heite? 6232000[/snapback] Sorry, vi har nok ikke identisk BIOS så du må lete selv eller finne ut hvor det er i den BIOSen på en annen måte. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Er det nok at eg har PCI porten 33,3 mhz, eller/og må eg ha PCI-e porten på 100 mhz? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 sett pci-e porten til 101mhz og se om det hjelper med å låse den... de aller fleste 830er skal klare mer enn 3.3 så jeg tror det er pci-e hastigheten som lager trøbbel pci skal alltid låses til 33mhz.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) eg har 930 og prøvde å klokke til 4 ghz og eg låste både PCI porten på 33,3mhz og PCI-e porten på 100 mhz eg får ikkje starta opp windows... Endret 4. juni 2006 av tharshan Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 sett pci-e porten til 101mhz evt. prøv høyere det akn hjelpe, husk også å stte minnet ned på hastigheter det akn klare.. min 920 kjører på 4.1 til vanlig på 1.35vcore og vannkjøing, men det akn hende din kjerne er litt dårligere da.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 ka e standard volten på CPUen då? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 er den ikke 1.275 eller noe? er ikke sikker.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 er den ikke 1.275 eller noe? er ikke sikker.. 6241164[/snapback] 1,275v!?!?! På min 930 er det 1,4V Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 1,33V ifølge denne siden. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 ok, bare hket mitt som undervolter noe da.. står 1.275 som standard hos meg på d920, men antar at 1.33 er riktig.. Hva stock vcore er er dog helt uvesentlig etter min menin , man setter spenningen til noe som gir fin balanse mellom varme og overklokk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) har ny bios ja, ram divider finner e ikkje, men rammen min skal tåle 800 mhz og eg har aldri klokka han meir enn det. ka dette 2T for noko? 6231284[/snapback] Du kan kjøre RAM på 1T eller 2T. 2T er tregere og mer stabilt. Dette har noe med hvor lenge minnet skal vente før det gjør noe (husker ikke hva), enten en eller to klokkesykluser. Du finner instillingen sammen med resten av RAM settings, vil jeg tro. Finner du ikke RAM divider? Det er absolutt et must å stille ned RAM, uansett hva RAMen din "skal" klare. De aller fleste BIOSer/hovedkort har RAM divider et eller annet sted. Finn den.. 6231733[/snapback] Det er litt "dumt" å forsøke å gi råd til overklokking av Intel system når man selv er vant til kun AMD.. Lønner seg å ha begge system.. Du finner ikke no 1T/2T settings på ett Intel system.. hverken S478 eller S775.. Det som evt. kan være tilsvarende er "hidden" timings/PAT som man kan "twekae" via Windows-utilites...evt. "hacket" Bios-versjoner.. (PAT/Hyper path kan også settes "manuelt" i Bios, men bør i første omgang "deaktiviseres" ved forsøk på å finne max. klokk). Når det gjelder "dividers" er det også noe forskjelling, men i Bios ser det ofte likt ut..dvs. man "setter minnet" til å kjøre på en gitt hastighet.. (f.eks. 133, 150, 200, 250, 266..etc.. avhengig av platform/Bios). Så man "gange" opp med OC-faktor for CPU (men ikke for alle Bios/hk.. på en del Intel system vises DRAM-speed korrekt iht. CPU FSB). Jeg vil råde alle som vil anse seg som "klokkere" å klokke anent en bare sitt "favoritt-oppsett"..dvs. hk fra en leverandør/CPU fra "hoffleverandør".. Bare ett tips.. Hva "default" VCore er/vil være vil også variere mht. Bios-versjon.. Dersom Bios ikke kjenner CPU-revisjon vil det ofte bli satt for høy VCore har jeg sett.. en del "entusiastkort" vil også gjerne overvolte.. Default VCore for 8n0 og 9n0-serien skal være 1.275 - 1.4 (dvs. det er "rangen" hk/Bios skal gi ved "normal" bruk).. På en del hk vil "Auto" da gi 1.327/1.330 (sånn ca.idle). (Jeg har prøvd "noen" hk for S775)... PS og Edit: Til trådstarter vil jeg si at jeg utifra innleggene ikke kan se at han har klart å sette RAM-speed ned slik at han ikke blir stoppet av RAM (Auto vil sette DDR2-speed til 800 og han vil ikke klare å klokke CPU fra 3.0 til 3.5 som vil gi DDR933. En annen vesentlig ting å være klar over er at SLI hk for Intel er "notorisk" kjent som elendige overklokkere (med ett og annet unntak). Så det kan godt være at det er dette som er årsaken. Skal du klokke Intel (S775) er det i955x/i975x som gjelder (i skrivende stund).. Endret 4. juni 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Eg fant verken ram divider eller dette med 1T/2T. Eg får ikkje starta opp windows på 4 ghz. eg bruka 1,43V på 3,8 ghz. Eg har I975X. Finst det nokon måtar slik at eg kan nå 4 ghz? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 (endret) Eg fant verken ram divider eller dette med 1T/2T. Eg får ikkje starta opp windows på 4 ghz. eg bruka 1,43V på 3,8 ghz. Eg har I975X. Finst det nokon måtar slik at eg kan nå 4 ghz? 6247311[/snapback] Les hva jeg skrev over her... Det finnes ikke noe 1T/2T setting for Intel.. Divider er auto/manuell setting av DRAM speed(avhengig av specs for brikkene dine). Du har ett Asus hk såvidt jeg kan se av profil.. Alle Asus hk har en relativt enkel Bios.. Under "Advanced"->"Jumperfree settings" setter du AI Overclock til "Manual".. Da får du en rekke valg, hvorav en av dem er "DRAM speed" som skal endres fra "Auto" til f.eks. 400(egentlig 200), 533, 667..800.. avh. av hvor bra/dyr RAM du har. Når du så setter FSB til 266 (default er 200) så vil minne også kjøre på 266 (dersom du satte DRAM speed=400(200)..) Da er du ihvertfall sikker på at RAM ikke vil stoppe deg.. Dersom du vil sette RAM-timings manuelt så er det under "Chipset" hvor default er "Configure timings by SPD"=[Enabled]. Det er ikke usannsynlig at din CPU må ha litt mer VCore for å nå 4Ghz (dersom den er ett "dårlig" eksemplar). Til slutt: Dersom dette ikke er intuitivt (noe jeg synes det er)... så må du rett og slett lese Bios manual godt.. og bruke f.eks. CPU-Z/EverestHome for å sjekke hvilket resultat "knoting" i BIos gir (Hint: Sjekke CPU-tab i CPU-Z og Memory-tab.. da ser du om du har oppnådd det du ønsket). Endret 5. juni 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 takk for den gode hjelpen! Skal prøve i måra sette rammen til 400 mhz. Er det feil måling på dette HKet eller? Alle program viser 80 grader load med meg... Med Zalman 7700-Cu. Kan det var fordi at eg har spurt dårleg med pastaen? Har dette HKet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) takk for den gode hjelpen! Skal prøve i måra sette rammen til 400 mhz. Er det feil måling på dette HKet eller? Alle program viser 80 grader load med meg... Med Zalman 7700-Cu. Kan det var fordi at eg har spurt dårleg med pastaen? Har dette HKet? 6270167[/snapback] Hvilke temperaturer ser du ved idle? Og er load.. 100% begge kjerner? Såvidt jeg har fåttt med meg kjører du med 1.425VCore (Bios).. det gir nok rundt 80 grader ved "dual" full load @ 3.8Ghz @ 1.425VCore med en 7700Cu.. Disse var en gang "top-of-the-line" fra Zalman, men er ikke så veldig mye bedre enn Stock Intel kjøler(dual core). Til Dual Core Intel (Smithfield/Presler) er det nok kun heatpipe-"monstere" eller vannkjøling som er minmum ved litt "halv-seriøs" klokking. Det kan sikkert være lurt å sjekke om du har god nok kontakt mellom kjøler/HS, men med Zalman'en skal dette være løst bra. Kan du vrikke på kjøler mens den er montert? Da skal du kjenne at den sitter godt. Dersom den ikke gjør det så kan festet for "bøylen" justeres noe opp på kjøler (Utifra det jeg husker fra de jeg har hatt...). Endret 8. juni 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå