Fredzee Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hei! Alle først vil jeg bare si at jeg håper at jeg kan få litt "profesjonell" veiledning om valg av nye høytalere jeg vil anskaffe meg. Jeg bor på en hybel på ca. 40m2 og har nå Logitech Speaker Z-5500 5.1 Speaker System THX-Certified Dolby Digital DTS (http://www.psdata.no/ps.asp?it=108278). Men jeg har greid å sprenge subwooferen, så er nå jeg ute etter nytt anlegg. Jeg er veldig fornøyd med anlegget jeg bruker nå, men det jeg savner er en litt mer intens lydopplevelse. Jeg får dette gjennom videofilmer osv når jeg kobler anlegget til DVD-spilleren. Men det anlegget til nå har gitt meg gjennom vanlig musikklytting er bare høy lyd. Med andre ord er jeg ute etter et anlegg som gir en krafig bass i brystkassa, samt høy lyd som samtidig ikke høres ubehagelig ut. Prisklassen bør helst ligge fra 0-5000 kr. Håper at disse opplysningene kan gi et svar tilbake. På forhåndtakk! Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hei! Ja, vist det enda er garanti på den så får du vel ny Logitech Z-5500 vil jeg tro Eller så kan man få tak i et nytt bass-element til den, logitech bør kunne skaffe det. Vist man vil ha mere trøkk og intens lydoplevelse så tror jeg et ordentlig surround anlegg er et bedre valg, men om man får så veldig bra til 5000,- er vel kansje litt vanskelig. Viste ikke helt hva det skulle være Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Skal du ha noe mere intenst enn Z-5500, tror jeg nok du må skaffe deg forsterker og skikkelige høyttalere. Og det blir fort oppimot 10.000 Sånn sett tror jeg Z-5500 egner seg like bra til musikk som til film, hvilke tilkoblinger bruker du f.eks? Optisk, coax eller line-in? Har du et skikkelig lydkort i datamaskinen? Har du ett lydkort i Audigy serien, skal det ikke være så vanskelig å stille inn høyttalerene, slik at musikken låter riktig. Lenke til kommentar
Fredzee Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Hvis Line-In er de tre kablene jeg putter i lydkortet bruker jeg det :!: Bruker Audigy Player lydkortet. Burde jeg avansere til noe bedre kanskje? Eller hva burde jeg gjøre? Og er "Line-In" den mest optimale tilkoblingen? Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvis du har mulighet til å kjøre digitalt (coax eller optisk) til anlegget så gjør du det. Hvis du kjører analogt så har kabelkvaliteten mye å si, men kjører du digitalt så får du topp kvalitet nesten uansett hvilken kabel du bruker. Så må du huske på at på dvdfilmer er lydsporet "optimalt", mens på de fleste MP3er er lyden dårlig pga komprimeringen. Lenke til kommentar
Fredzee Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Men er du sikker på at lyden vil bli så mye bedre? Er liksom litt av den mellomtonen jeg savner i høytalerne.. Har heller ikke mulighet for optisk/coax tilkobling i PCen.. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Se om Audigy programvaren har mulighet for å spille stereosignal over alle høyttalerparene. Opplevde en solid opptur med mine X-530 høyttalere ved å spille musikk på den måten Lenke til kommentar
Zommaz Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det kan være vanskelig å finne et lydanlegg som spiller filmlyd like bra som musikk, og motsatt. Et godt musikkanlegg kan ofte høres for klinisk og nøyaktig ut når du spiller filmlyd gjennom det. Og et typisk surroundanlegg er ofte optimalisert for teatralsk filmlyd og har problemer med å spille musikk med mye dynamikk og snert. Hvis du er veldig glad i musikk og lommeboka tillater det, kunne du hatt et stereoanlegg for musikk og et surroundanlegg for film. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvis du har mulighet til å kjøre digitalt (coax eller optisk) til anlegget så gjør du det. Hvis du kjører analogt så har kabelkvaliteten mye å si, Har den nå egentlig det? men kjører du digitalt så får du topp kvalitet nesten uansett hvilken kabel du bruker. Når får man ikke det? Om man antar at kabelen ikke er ødelagt. Så må du huske på at på dvdfilmer er lydsporet "optimalt", mens på de fleste MP3er er lyden dårlig pga komprimeringen. 6146616[/snapback] Nå er vel både DTS og dolby digital lossy komprimert? AtW Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Kraftig bass og høy lyd... Cerwin-Vega fronter til ca kr 3000. Denon receiver til kr 2700. Cerwin-Vega er vel det mest utskjelte høyttalermerket blandt audiofile, men de er lettdrevne, gir mye bass og låter ikke ubehagelig. Vil egne seg godt til kombinert bruk for popmusikk/hjemmekino i en budsjettløsning. Bakhøyttalere kan du skrape sammen til i etterkant. Du trenger hverken subwoofer eller senterhøyttaler. Endret 22. mai 2006 av jon67 Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Fronthøytalere som spiller veldig godt og høyt. Anbefales: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429 Og ikke minst, de er veldig billige! Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Fronthøytalere som spiller veldig godt og høyt. Anbefales: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429 Og ikke minst, de er veldig billige! 6155890[/snapback] Imponerende omtale de fikk i Lyd&Bilde... med det er jo en måned til Komplett får dem på lager igjen. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hvis du skal ha skikkelig lyd, så er ikke noe sånt PC-skitt fra Logitech eller what so ever no tess. Du burde heller se på skikkelig høyttalere, kanskje noe fra http://www.hifiklubben.com/no Dette er et greit system til lav pris: Men det er klart at du får ikke allverden til lav pris... http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...SortLys_tre.htm Også bruker du litt penger på en ok forsterker, så har du mye bedre lyd enn hva noe sånt PC-høyttaler skitt fra Logitech kan gi Endret 22. mai 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hvis du skal ha skikkelig lyd, så er ikke noe sånt PC-skitt fra Logitech eller what so ever no tess. Du burde heller se på skikkelig høyttalere, kanskje noe fra http://www.hifiklubben.com/no Dette er et greit system til lav pris: Men det er klart at du får ikke allverden til lav pris... http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...SortLys_tre.htm Også bruker du litt penger på en ok forsterker, så har du mye bedre lyd enn hva noe sånt PC-høyttaler skitt fra Logitech kan gi 6156562[/snapback] Har du noengang sammenlignet høyttalerene? Føler selv at hifiklubben mest er for de audiofile, altså lydforskjellen er mer psykisk enn fysisk. Dessuten, hva skal man med anlegg til mangfoldige tusen kroner dersom man hører på mp3? Endret 22. mai 2006 av andrvas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Hvis du skal ha skikkelig lyd, så er ikke noe sånt PC-skitt fra Logitech eller what so ever no tess. Du burde heller se på skikkelig høyttalere, kanskje noe fra http://www.hifiklubben.com/no Dette er et greit system til lav pris: Men det er klart at du får ikke allverden til lav pris... http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Ho...SortLys_tre.htm Også bruker du litt penger på en ok forsterker, så har du mye bedre lyd enn hva noe sånt PC-høyttaler skitt fra Logitech kan gi 6156562[/snapback] Har du noengang sammenlignet høyttalerene? Føler selv at hifiklubben mest er for de audiofile, altså lydforskjellen er mer psykisk enn fysisk. Dessuten, hva skal man med anlegg til mangfoldige tusen kroner dersom man hører på mp3? 6157870[/snapback] Mp3 kan ha meget god kvalitet, i mange tilfeller like bra som en CD. AtW Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 AtW: Godt mulig, men for flertallet av den mp3-nedlastende befolkning er det stort sett 128kbps piratkopiert mp3 det går i. Men nok OT. Gjentar poenget mitt fra tidligere i tråden, mener at Z-5500 skal være mer enn godt nok for de fleste, bare man har orken til å koble til og tune høyttalerne skikkelig. Et lydkort med god programvare og tilkoblinger anbefales. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Har logitech z-5500 selv, og det er helt klart at det er veldig svakt på mellomtoner.. Jeg har koblet en eldre stereoforsterker til fronthøytaler utgangene på z-5500 ved hjelp av en høy til lav-nivå omformer. Og kjører frontlyden på et par større høytalere som har gitt en utrolig forbedring av lydbildet. Nå har jeg mellomtoner i tillegg til bass og diskant Endret 22. mai 2006 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Nå er vel både DTS og dolby digital lossy komprimert?AtW 6147389[/snapback] Mp3 kan ha meget god kvalitet, i mange tilfeller like bra som en CD.AtW 6157931[/snapback] Du bist korrekt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk skal ha gullkabler til masse, masse penger eller optisk for å unngå "kabelstøy" når de hører på 128 kbit/s mp3... Det blir litt som å bruke hjelm for å beskytte hodet for fallende vanndråper når det regner. Endret 26. mai 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Fredzee Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Greia er at jeg unasett skal kvitte meg med Z-5500, fordi anlegget er sprengt til helvete og garantien har gått ut for lenge siden. Så hva blir en evt. konklusjon? Burde jeg skaffe meg samme anlegg og kanskje samtidig investere i et litt bedre lydkort osv, eller burde jeg anskaffe meg et annet anlegg som har større kasser og egen forsterker? Husk at det er mellomtonen og den deilige bassen jeg savner, det er ingen problem med lydnivået. Vil helst ha et konkret forslag til kjøp av nytt anlegg, for som dere skjønner har jeg for lengst droppet ut av samtaler som begynner å snakke om DTS, dolby og komprimering Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Greia er at jeg unasett skal kvitte meg med Z-5500, fordi anlegget er sprengt til helvete og garantien har gått ut for lenge siden. Så hva blir en evt. konklusjon? Burde jeg skaffe meg samme anlegg og kanskje samtidig investere i et litt bedre lydkort osv, eller burde jeg anskaffe meg et annet anlegg som har større kasser og egen forsterker? Husk at det er mellomtonen og den deilige bassen jeg savner, det er ingen problem med lydnivået. Vil helst ha et konkret forslag til kjøp av nytt anlegg, for som dere skjønner har jeg for lengst droppet ut av samtaler som begynner å snakke om DTS, dolby og komprimering 6196977[/snapback] Jeg mener at du bør kjøpe deg Z-5500, i tillegg til et skikkelig lydkort (Creative X-Fi Xtrememusic er sikkert ikke så dumt!). Skal du ha noe som låter bedre enn Z-5500 må du mye høyere opp i pris, og beint fram tror jeg ikke det er verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå