GeO Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Hi, everybody! (Hi, Dr. Nick.) Er klar over at det allerede eksisterer opp til flere tråder om emnet, men jeg har ikke fått særlig mye ut av dem, så jeg frister lykken med en ny. Saken er at jeg får de klassiske meldingene "Firewall/NAT (TCP) reachability problem" og "DHT firewalled" i Azureus, indikert med hhv. rødt og gult. Nedlastinger får gul eller blå smiley, og for tiden hastigheter mellom 10 og 20 kB/s. Har faktisk hatt hastigheter oppe i 200 kB/s, men aldri grønn smiley, så noe skurrer jo. Nettverket består av en PC tilkoblet Online ADSL fra Telenor, 2000/350 kbit. Linjen går til et modem av typen Topcom 871BT, og derfra til en Linksys WRT54G. Brannmuren i Linksysen er aktivert, Windows-brannmuren avslått. I Azureus har jeg satt TCP listen port til 52000 og UDP-porten for DDB til 52001, samt slått av UPnP, etter tips fra nettsteder. Portene forwardes i routeren til PC-ens IP (er iallfall satt til å gjøre det). For et par kvelder siden prøvde jeg å se litt på innstillingene for modemet, men her er jeg mer enn noen andre steder på tynn is. Prøvde å forwarde portene herfra både til routeren og direkte til PC-en, uten at dette resulterer i noen særlig suksess. Noen som kan hjelpe en stakkars inkompetent nettverksamatør? Endret 20. mai 2006 av TwinMos Lenke til kommentar
holvik Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Telenor har en guide på sine sider som forteller hvordan man åpner porter i Topcom'en din. I ruten "host ip adress" skal IP adressen til Linksysen stå. Dette er en adresse i IP rangen til Topcom'en - 10.0.0.X og ikke 192.168.1.1 slik man gjerne skulle tro. Lenke til kommentar
nosto Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 sett opp hastigheten til max 100 Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 www.portforward.com Trykk på Forwarding øverst i midten. Finn din ruter, og finn ditt program. Enkelt og greit. Husk også å åpne Azureus i software-Firewall (SP2/Norton osv) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Jeg takker dere! NAT OK, og grønne smileyer. Det jeg ikke hadde sett, var at etter at jeg måtte resette både modem og router her om dagen, hadde jeg mistet den statiske IP-en for PC-en, og da fungerer vel ikke portforwarding særlig bra. Ellers hadde jeg jo vært innom PortForward.com tidligere òg, men den IP-adressen jeg måtte forwarde til i modemoppsettet var ny for meg. Hadde sett den under "DHCP clients" i modemoppsettet tidligere, og lagt merke til at den førte meg til routeroppsettet, men ikke kommet på å forwarde til den for det. Edit: Der ble det sannelig grønt på DHT-statusen òg! Nei, så bra ... Endret 20. mai 2006 av TwinMos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå