Gå til innhold

PCen sliter, men har det bra :)

dark^dog

Anbefalte innlegg

Elsker hovedkortet mitt over alt på jord, men det er bare en ting jeg ikke liker helt. Det klarer ikke å boote. Ellers digger jeg det som sagt helt sinnsykt. Det er et MSI KT4 ULTRA. Å starte opp Athlon prosessor på det går helt greit, men ikke når man setter inn en XP prosessor. Har prøvd både AMD XP1800+ og XP2200+. Begge CPUene lager like symptoner. Skrur på strømmen, viftene begynner å gå, og det lyser i lysdiodene framme på kabinettet, mens InfoLedene på baksiden indikerer et prosessorproblem. Ingen liv i verken speaker, eller skjerm. Kommer ikke opp i BIOS en gang.

Jeg har aldri hørt om noe "Athlon/XP" switch på hovedkortet, som må stilles inn manuellt for hvilken CPU som skal benyttes. Er det noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er rett og slett en litt for gammel BIOS i det nye HKet fra MSI. Jeg bestillte det jo faktisk for en uke siden. :wink: Stod at det støttet XP prosessore. Merkelig. Får finne ut hvilken BIOS jeg har da, og heller flashe en ny. Noen bra programmer for å flashe BIOS?? Hvilket bør man bruke?

mvh Meg!

Lenke til kommentar

Blir litt bekymret nå. Sitter og venter på et MSI KT4 ULTRA og en XP2200. Noen andre som har hatt dette problemet med MSI KT4? Jeg er en usedvanlig amatør når det gjelder BIOS etc, så om noen kunne fortelle meg hvordan man oppdaterer BIOS når man ikke får bootet maskinen? Trenger all hjelp jeg kan få...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-07 10:55, skrev poppy:

Blir litt bekymret nå. Sitter og venter på et MSI KT4 ULTRA og en XP2200. Noen andre som har hatt dette problemet med MSI KT4? Jeg er en usedvanlig amatør når det gjelder BIOS etc, så om noen kunne fortelle meg hvordan man oppdaterer BIOS når man ikke får bootet maskinen? Trenger all hjelp jeg kan få...

er du klar over at du kan ØDELEGGE HELE hovedkortet nå du flæshbanger hovedkortet? dette er driiiiitfarlig

BW AWARE

Lenke til kommentar

Mitt problem er altså ikke BIOSEN likevell. Den var den nyeste verjonen. Kanskje det er strømforsyningen. Jeg må teste CPU på en annen maskin, og hvis den virker der, så er det noe tydelig galt et eller annet sted i maskina, da jeg KUN får start når jeg bruker Athlon CPUer. Dette er det sykeste av alt jeg har vært med på. Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Fikk testa en annen PSU på maskina. Funka ikke da heller. BIOSen er oppgradert til den nyeste. Jeg går med dette ut i fra at CPU er defekt. Kan vel ikke regne med noen ny fra komplett heller da. :smile: Får fixe meg en ny, og kjøre 800 Athlon inntil videre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-07 11:01, skrev Shrike:

Quote:

Den 2002-10-07 10:55, skrev poppy:

er du klar over at du kan ØDELEGGE HELE hovedkortet nå du flæshbanger hovedkortet? dette er driiiiitfarlig

BW AWARE

Joa, skikkelig farlig... :smile: Farlig å leve.

Fikk meg ny CPU og systemet funker som snus. Idle temp på 50 grader, og max load på 65. Litt høyt, men det er fordi vifta suger. Går stille som en banan, så det er jo bra da :smile: Ha en god helt folkz! :smile:

Lenke til kommentar

Farlig med BIOS oppdatering? Hva er det som er så farlig? Og hvis det er farlig bare hvis du ikke kan det er det helt ufarlig. Jeg kunne ingenting om det, men lastet ned bios og la den på en diskett, startet maskinen og trykket ALT2, skrev inn navnet på filen og enter noen ganger, og på 1-2-3 var BIOSen oppdatert...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-07 01:29, skrev dark^dog:

Å starte opp Athlon prosessor på det går helt greit, men ikke når man setter inn en XP prosessor.

Jeg har aldri hørt om noe "Athlon/XP" switch på hovedkortet,

så vidt jeg vet heter vel prosessorene AMD Athlon XP xx00+?

Lenke til kommentar

Heisann!

Har akkurat det samme problemet! Har en Amd Xp 1800+ som jeg VET virker!! PCn starter kun opp når jeg bruker min gamle athlon cpu. Trenger hjelp til dette. Det er kun bios 1.0 og det er den som fulgte med pcn. HVa i ******* skal jeg gjøre ?

-Zachzi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...