Gå til innhold

Ekstremsportere - et merkelig folkeslag


Anbefalte innlegg

Med veldig stor risiko mener jeg mye større risiko enn hvis man ikke røyker. Statistikkene har jeg ikke sett. 1 person pr. 2500mennesker i året, eller pr hva?? Hvis du legger til andre sykdommer som hovedsaklig er forårsaket av røyking, så er det nok oftere folk blir syke grunnet røyking, enn ekstremsportutøvere som omkommer. Vi har vel heller aldri snakket om de dør eller ikke, men om de trenger hjelp eller redningsaksjoner som koster penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste røykere vet at det er en veldig stor risiko for å utvikle lungekreft.

6181256[/snapback]

 

Tullball! Har du sjekket statistikk når det gjelder lungekreft? ca. 1 person pr. 2500 mennesker i Norge utvikler lungekreft. Alle aldersgrupper og kjønn medregnet. Og ikke alle disse har fått kreft på grunn av røyking. Men selv om majoriteten av tilfellene skyldes røyking, så er det mange andre faktorer som spiller inn.

Nå vet ikke jeg hva du legger i uttrykket "veldig stor risiko", så tror jeg det er et betydelig lavere andel røykere som utvikler lungekreft, enn ekstremsportutøvere som omkommer, sett i forhold til antall utøvere i hver "sport"...

.

6183112[/snapback]

 

Dobbelt så mange nordmenn dør av røyk som av mord, aids, brann, narkotika, bilulykker, selvmord og alkohol til sammen.

 

Hver eneste uke dør 150 nordmenn av røyking. Det er den desidert vansligste dødsårsaken og uten tvil vårt aller største helseproblem.

 

I tillegg til denne opplysningen kan jeg fortelle at så mange ekstremsportere dør IKKE hver dag...

6183180[/snapback]

 

Og det er mange røykere som ikke dør hver dag... :p

 

darkness|

Ja, tallene var pr. år. Og jeg prøver ikke å minimalisere farene ved røyking. Bare korigere synspunkter som jeg føler nesten oser at annenhver røyker får kreft!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De fleste røykere vet at det er en veldig stor risiko for å utvikle lungekreft. Når de først ha utviklet lungekreft så er det også ganske så store sjanser for at de dauer. Da burde vi jo ikke sløse bort penger på disse som driver med denne "ekstremsporten", fordi de er jo så godt som daue uansett.

6181256[/snapback]

 

Du snakker vel nå om sykdom som er relatert til livsstil tror jeg...Så da er jeg enig med deg i at man velger hva/hvilken risiko man utsetter seg for. Røyking er en selvvalgt nokså langsom død, uten noen å holde ansvarlig for egen ulykke, mens en fjellklatring blir vel litt mere effektiv, uten at den som velger denne effektive måten å risikere livet på har mer verdi enn andre, spesielt de som må risikere sine egne liv for å redde denne. Har ikke hørt om noen som har risikert livet for å redde en nikotinslave.

Lenke til kommentar
De fleste røykere vet at det er en veldig stor risiko for å utvikle lungekreft. Når de først ha utviklet lungekreft så er det også ganske så store sjanser for at de dauer. Da burde vi jo ikke sløse bort penger på disse som driver med denne "ekstremsporten", fordi de er jo så godt som daue uansett.

6181256[/snapback]

 

Greit for meg. Iallefall nedpriorier dem i forhold til oss som ikke har bevist utsatt oss for en såpas klar riskikorfaktor som røking faktisk er, fordi det er så godt/tøfft/avhengig/whatever.

 

De fleste røykere vet at det er en veldig stor risiko for å utvikle lungekreft.

6181256[/snapback]

 

Tullball! Har du sjekket statistikk når det gjelder lungekreft? ca. 1 person pr. 2500 mennesker i Norge utvikler lungekreft. Alle aldersgrupper og kjønn medregnet. Og ikke alle disse har fått kreft på grunn av røyking. Men selv om majoriteten av tilfellene skyldes røyking, så er det mange andre faktorer som spiller inn.

Nå vet ikke jeg hva du legger i uttrykket "veldig stor risiko", så tror jeg det er et betydelig lavere andel røykere som utvikler lungekreft, enn ekstremsportutøvere som omkommer, sett i forhold til antall utøvere i hver "sport"...

.

6183112[/snapback]

 

Ingen som har sagt noe om ikke-røkere som har fått lungekreft. Men røyker du, og får lungekreft, kan du ærlig talt nesten alltid takke deg selv.

 

Ellers er denne diskusjonen OT her, riktig tråd er:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=526035

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tormod Granheim mistet sin svenske kamerat på Mount Everest - nå vil han gi ut bok om det som skjedde.

 

Hentet fra VG.

Hva skal man mene om dette? Jeg får litt vond smak i munnen selv. :hmm:

Lenke til kommentar
Tormod Granheim mistet sin svenske kamerat på Mount Everest - nå vil han gi ut bok om det som skjedde.

 

Hentet fra VG.

Hva skal man mene om dette? Jeg får litt vond smak i munnen selv. :hmm:

6237834[/snapback]

Ifølge ham selv hadde han skrevet under kontrakt på å skrive bok før de startet ekspedisjonen.

Lenke til kommentar
Tormod Granheim mistet sin svenske kamerat på Mount Everest - nå vil han gi ut bok om det som skjedde.

 

Hentet fra VG.

Hva skal man mene om dette? Jeg får litt vond smak i munnen selv. :hmm:

6237834[/snapback]

 

Det må han da gjerne få lov til, med mindre han kun har tenkt til å kopiere kjente og allerede utgitte bøker, slik som vi faktisk har sett eksempler på før.

At han skal tjene penger på det ser jeg ikke noe i veien med, dødsfall blir brukt i politikken hver eneste dag, men det at han sikkert kommer til å unnskylde det hele med et påtatt kall om at han må fortelle hele verden om ulykken, faller desto mindre i smak. Men det er helt og holdent opp til han, ønsker han å tjene penger på andres dødsfall er det helt greit for meg, bare han tar konsekvensene av sitt valg.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tormod Granheim mistet sin svenske kamerat på Mount Everest - nå vil han gi ut bok om det som skjedde.

 

Hentet fra VG.

Hva skal man mene om dette? Jeg får litt vond smak i munnen selv. :hmm:

6237834[/snapback]

 

Det må han da gjerne få lov til, med mindre han kun har tenkt til å kopiere kjente og allerede utgitte bøker, slik som vi faktisk har sett eksempler på før.

At han skal tjene penger på det ser jeg ikke noe i veien med, dødsfall blir brukt i politikken hver eneste dag, men det at han sikkert kommer til å unnskylde det hele med et påtatt kall om at han må fortelle hele verden om ulykken, faller desto mindre i smak. Men det er helt og holdent opp til han, ønsker han å tjene penger på andres dødsfall er det helt greit for meg, bare han tar konsekvensene av sitt valg.

6237985[/snapback]

 

Joda jeg er ikke uenig. Det jeg reagerer på er "verdiene" til ekstremsportere som først utsetter seg selv for fare. Deretter hyler de på hjelp. Så skriver de bøker om sine bedrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...