Gå til innhold

Ekstremsportere - et merkelig folkeslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kommer likevel til å gi mer fred i sjelen til de pårørende å få liket hans hjem så de kan få en skikkelig begravelse.

6153162[/snapback]

 

Så absolutt. Men å påstå at en hel haug med folk skal risikere livet fordi noen skal få "fred i sjelen" er sprøtt.

Lenke til kommentar
Det kommer likevel til å gi mer fred i sjelen til de pårørende å få liket hans hjem så de kan få en skikkelig begravelse.

6153162[/snapback]

 

Så absolutt. Men å påstå at en hel haug med folk skal risikere livet fordi noen skal få "fred i sjelen" er sprøtt.

6154186[/snapback]

Sprø? Du mener vel mennesklig? Det er faktisk slik at dette er letemannskap, dette er jo jobben dems og de gjør en utmerket jobb, de fant han, dessverre død men de prøvde alt de kunne og det var veldig gode sjanser på at han muligens kunne være død, men de ga ikke opp til de hadde funnet han!

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det så var det vennen hans som lette etter ham, det må han gjerne få lov til, og da for å hente tilbake kroppen.

 

Mitt poeng var at det ville vært meningsløst og sende et digert letemanskap ut i et så farlig tereng for å hente en død fyr.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod det så var det vennen hans som lette etter ham, det må han gjerne få lov til, og da for å hente tilbake kroppen.

 

Mitt poeng var at det ville vært meningsløst og sende et digert letemanskap ut i et så farlig tereng for å hente en død fyr.

6155185[/snapback]

Hvordan skulle de kunne vite før de hadde funnet ham at han var død?

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod det så var det vennen hans som lette etter ham, det må han gjerne få lov til, og da for å hente tilbake kroppen.

 

Mitt poeng var at det ville vært meningsløst og sende et digert letemanskap ut i et så farlig tereng for å hente en død fyr.

6155185[/snapback]

Hvordan skulle de kunne vite før de hadde funnet ham at han var død?

6159606[/snapback]

 

De viste det pågrunn av at vi snakker om Mount Everest her. Faller du så er du så godt som død. Faller du og ingen har funnet deg etter 4 dager, så er du død.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod det så var det vennen hans som lette etter ham, det må han gjerne få lov til, og da for å hente tilbake kroppen.

 

Mitt poeng var at det ville vært meningsløst og sende et digert letemanskap ut i et så farlig tereng for å hente en død fyr.

6155185[/snapback]

Hvordan skulle de kunne vite før de hadde funnet ham at han var død?

6159606[/snapback]

 

De viste det pågrunn av at vi snakker om Mount Everest her. Faller du så er du så godt som død. Faller du og ingen har funnet deg etter 4 dager, så er du død.

6160395[/snapback]

Det er ren spekulasjon, det var ingen bevis uansett om hva det handler om, nå som det er bevist så er det jo greit, men å dra slike spekulasjoner om det og det som kanskje kan føre til at man ikke leter og personen er i live allikevel syns jeg er veldig dårlig!

Lenke til kommentar
Helt uansvarlig!

Klager på myndigheter når "drømmen" skar seg. Har ingen sympati med slike holdninger. De burde ordne forsikringer som dekker dem i tilfelle ulykker.

6140193[/snapback]

 

(Nå har ikke jeg lest hele tråden... men:)

 

Så du synes også å bruke penger på å frakte tilbake tsunamioffere? Fremdels 16 svenske savnede. Tviler på at de skaffet seg "forsikring som dekker dem i tilfelle ulykker".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Helt uansvarlig!

Klager på myndigheter når "drømmen" skar seg. Har ingen sympati med slike holdninger. De burde ordne forsikringer som dekker dem i tilfelle ulykker.

6140193[/snapback]

 

(Nå har ikke jeg lest hele tråden... men:)

 

Så du synes også å bruke penger på å frakte tilbake tsunamioffere? Fremdels 16 svenske savnede. Tviler på at de skaffet seg "forsikring som dekker dem i tilfelle ulykker".

6166617[/snapback]

 

Da burde du det først! :)

Lenke til kommentar
Det er ren spekulasjon, det var ingen bevis uansett om hva det handler om, nå som det er bevist så er det jo greit, men å dra slike spekulasjoner om det og det som kanskje kan føre til at man ikke leter og personen er i live allikevel syns jeg er veldig dårlig!

6166613[/snapback]

Hallo? Dette er Mount Everest, ikke en vanlig søndagstur til Jotunheimen. Kulde og tynn luft gjør det vanskelig å puste, og vanskelig for helikopter å fly. Når man drar på en såpass risikofylt ekspedisjon frivillig, får man ta konsekvensene av sine egne handlinger, og ikke kreve at andre skal sette sine egne liv i fare for å hente noen som etter all logikk allerede er omkommet.

Lenke til kommentar
(Nå har ikke jeg lest hele tråden... men:)

 

Så du synes også å bruke penger på å frakte tilbake tsunamioffere? Fremdels 16 svenske savnede. Tviler på at de skaffet seg "forsikring som dekker dem i tilfelle ulykker".

6166617[/snapback]

Det er en helt annen sak, tsunamikatastrofen var av et helt annet omfang. Når man sendte hjelpemannskaper og hjelpeutstyr nedover, er det da en smal sak å sende offere hjemover?

 

I tillegg er det en stor forskjell på å hente f. eks. 100 mennesker fra en katastrofe, enn en person fra en dødsekspedisjon.

 

Angående forsikring, må jeg innrømme at jeg har null peiling, men jeg regner med at det er større sannsynlighet for at en reiseforsikring dekker naturkatastrofer enn småekspedisjoner til ett av verdens mest øde og farlige steder...

Lenke til kommentar
Det er ren spekulasjon, det var ingen bevis uansett om hva det handler om, nå som det er bevist så er det jo greit, men å dra slike spekulasjoner om det og det som kanskje kan føre til at man ikke leter og personen er i live allikevel syns jeg er veldig dårlig!

6166613[/snapback]

Hallo? Dette er Mount Everest, ikke en vanlig søndagstur til Jotunheimen. Kulde og tynn luft gjør det vanskelig å puste, og vanskelig for helikopter å fly. Når man drar på en såpass risikofylt ekspedisjon frivillig, får man ta konsekvensene av sine egne handlinger, og ikke kreve at andre skal sette sine egne liv i fare for å hente noen som etter all logikk allerede er omkommet.

6166641[/snapback]

Blir lei av folk nevner at det er Mount Everest, for meg er det et latterlig argument fordi det er nok de fleste som diskuterer i denne tråden 100% klar over, det har ikke noe med saken å gjøre, etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

Lenke til kommentar
Blir lei av folk nevner at det er Mount Everest, for meg er det et latterlig argument fordi det er nok de fleste som diskuterer i denne tråden 100% klar over, det har ikke noe med saken å gjøre, etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

6166650[/snapback]

Og hvorfor har ikke det noe med saken å gjøre?

Jeg mener selvfølgelig at man bør prøve å finne vedkommende, innenfor en viss grense, men at dette faller utenom, pga. flere grunner.

 

1. Leteaksjoner i ME er dyrt, vanskelig, og ikke minst farlig.

 

2. Vedkommende har selv, frivillig, vel vitende om farene forlatt sitt hjemland for å dra på en ekspedisjon på den andre siden av jorden.

 

Hadde det vært min kamerat, hadde jeg på forhånd fortalt ham om farene, og lagt opp ett budskjett som inkluderer en eventuell leteaksjon, når man reiser til ME kan man ikke forlange at staten skal betale gildet...

Lenke til kommentar
etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

6166650[/snapback]

Akkurat! Den grensen er FORLENGST overskredet når liket sitter på toppen av verdens høyeste fjell. Hva man selv hadde tenkt i en slik situasjon er fullstendig irrelevant, da de berørte har så mye følelser innblandet i saken at de må betraktes som inhabile.

Lenke til kommentar
Det er ren spekulasjon, det var ingen bevis uansett om hva det handler om, nå som det er bevist så er det jo greit, men å dra slike spekulasjoner om det og det som kanskje kan føre til at man ikke leter og personen er i live allikevel syns jeg er veldig dårlig!

6166613[/snapback]

Hallo? Dette er Mount Everest, ikke en vanlig søndagstur til Jotunheimen. Kulde og tynn luft gjør det vanskelig å puste, og vanskelig for helikopter å fly. Når man drar på en såpass risikofylt ekspedisjon frivillig, får man ta konsekvensene av sine egne handlinger, og ikke kreve at andre skal sette sine egne liv i fare for å hente noen som etter all logikk allerede er omkommet.

6166641[/snapback]

Blir lei av folk nevner at det er Mount Everest, for meg er det et latterlig argument fordi det er nok de fleste som diskuterer i denne tråden 100% klar over, det har ikke noe med saken å gjøre, etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

6166650[/snapback]

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/23/467042.html

 

Jeg tror den linken forklarer hvordan forholdene er der oppe.

Lenke til kommentar

På samme måte som en normal forsikring ikke dekker "turer opp på Himalaya" bør heller ikke staten være ansvarlig for å punge ut penger for å rette opp i andres katastrofalt feilslåtte selvrealisering.

Personlig synes jeg det nærmest burde vært påbudt med et depositum når man skal ut og begå dumdristigheter.

Mange tror at slike ting kun går utover en selv dersom det går galt, men sannheten er dessverre ikke så enkel.

Legg opp noen hundretusener før ekpedisjonen som skal dekke uforutsette hendelser. Har man ikke pengene bør man ta følgene og enten avlyse selvrealiseringen eller godta at man ikke kan forvente økonomisk støtte fra annet hold dersom uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Blir lei av folk nevner at det er Mount Everest, for meg er det et latterlig argument fordi det er nok de fleste som diskuterer i denne tråden 100% klar over, det har ikke noe med saken å gjøre, etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

6166650[/snapback]

Og hvorfor har ikke det noe med saken å gjøre?

Jeg mener selvfølgelig at man bør prøve å finne vedkommende, innenfor en viss grense, men at dette faller utenom, pga. flere grunner.

 

1. Leteaksjoner i ME er dyrt, vanskelig, og ikke minst farlig.

 

2. Vedkommende har selv, frivillig, vel vitende om farene forlatt sitt hjemland for å dra på en ekspedisjon på den andre siden av jorden.

 

Hadde det vært min kamerat, hadde jeg på forhånd fortalt ham om farene, og lagt opp ett budskjett som inkluderer en eventuell leteaksjon, når man reiser til ME kan man ikke forlange at staten skal betale gildet...

6166706[/snapback]

Jo forstår det er dyrt, men nå brukes det så hersens mye mer penger på alt annet helt ubetydelig, kanskje satse litt mer på ting som har med å redde liv, slike jobber osv, det er nemlig ganske mye verdt!

 

etter min mening så burde man i slike situasjoner som denne gjøre alt som er mulig (innen en viss grense) for å finne personen, tror nok man hadde tenkt det samme om man var personen selv der oppe eller en av vennene hans

6166650[/snapback]

Akkurat! Den grensen er FORLENGST overskredet når liket sitter på toppen av verdens høyeste fjell. Hva man selv hadde tenkt i en slik situasjon er fullstendig irrelevant, da de berørte har så mye følelser innblandet i saken at de må betraktes som inhabile.

6167243[/snapback]

Kan det tenkes at når jeg skriver innen en viss grense så er det MIN oppfatning og ikke din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...