Gå til innhold

Reperasjon av K750i - selger krever kvittering

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er vanlig praksis å registrere serienummer på alle varer med garanti. Det er svært mange varer som har garanti.

6151172[/snapback]

Nei, kanskje ikke alt, men alt fra TVer til mobiltelefoner blir i hvertfall registert hos oss. Såklart tar vi ikke bryet med minnekort, radioer og sånt småplukk. :p
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke det er vanlig praksis å registrere serienummer på alle varer med garanti. Det er svært mange varer som har garanti.

6151172[/snapback]

IMEI-nummeret på mobiltelefoner blir knytta til både abonnement og garanti, og er på den måten viktigare enn for ein del andre typar varer.

Selgar bør ha registrert salget i lag med navn, IMEI, dato etc. i ein database når salget vart gjennomført, så du kan jo spørre vennlig om han hadde orka å gjennomføre eit kjapt søk på IMEI-nummeret. Det er iallefall vanlig praksis dersom folk ikkje tek med seg kvitteringa der eg jobbar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du er som kunde selv ansvarlig for å oppbevare kvitteringen innenfor garantitiden. Kvitteringen er ditt bevis på kjøpsdato. Forhandlere er ikke pliktig til å finne frem din kvittering, men jeg har aldri vært borti en forhander som ikke er behjelpelig medå lete frem kvitteringen hvis du kan fortelle når den er kjøpt.

Har du bankutskriften fra betalingen teller dette uansett i din favør som en sansyneliggjøring av at du faktisk har kjøpt telefonen der og da!

Lenke til kommentar

På Lefdal i Trondheim var det ikke verre enn å oppgi navn, så kom det frem kjøpsdato og IMEI sammen med navnet. Regner med de fleste seriøse forhandlere har en bred database med de fleste opplysninger tilgjengelig. Hvis du blir nektet hjelp så spør om å få snakke med en annen som jobber der. Kan ikke være så stort problem.

Lenke til kommentar
Vitner fungerer også som kvittering. Ta med deg den personen som kjøpte mobilen til deg med til butikken som vitne. :)

Forbrukerportalen

Men eg er litt usikker på hvordan det er i forhold til datoen for kjøpet.

6141265[/snapback]

kommer deg ikke noe videre med vitner dersom forhandler nekter. Disse kan ikke føres foran Forbrukerrådet eller FTU i særlig grad.

6141307[/snapback]

Er vel bare å be om en kopi av kvitteringen fra det stedet du kjøpte telefonen det da. Butikken må jo ta vare på kvitteringene i 10 år de så det skal vel ikke by på noen problemer. De har vel også satt den på et navn, så hvis du fikk den i gave så er det vel den som kjøpte gaven som står på kvitteringen.

Morten

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ja, det kan man jo såklart gjøre.

De fleste butikker bruker jo ELguide og jeg har ikke funnet en måte man kan søke på IMEI, for det legger du vel i anmerkningsfeltet?

Nei det er et eget felt for hver vare der man kan legge inn serienummer (herunder IMEI). På enkelte varer, f eks mobiltelefoner, er dette feltet obligatorisk.

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å søke på dette, men dersom man kjenner dato og varekode er det i de fleste tilfeller et begrenset antall salgsbilag å lete gjennom for å finne riktig IMEI.

6150563[/snapback]

Jo, i ElGiude er dette fult mulig, hvis du går under "gar" i salgsmenyen (1), så hvis dere har registrert riktig, altså IMEI som S/N, så kan du søke der etter dette. Veldig mye enklere å bruke denne, enn f.eks "kopi" osv. fordi du får en finfin liste med navn - produkt - etc. på hver enkelt linje.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...