Gå til innhold

Reperasjon av K750i - selger krever kvittering

Anbefalte innlegg

Fikk en SE K750i til jul, og som mange andre har jeg problem med dårlig joystick, i tillegg til støv i skjermen. Var innom selgeren for noen dager siden, og fikk beskjed om at uten kvitteringen har jeg ikke rett på noe som helst. Jeg på min side trodde at IMEI-nummeret var nok, siden selgeren da vil ha dette i sine registre, men slik var det tydligvis ikke, i følge selgeren. Så hvem har rett?Kvitteringen har jeg forresten neppe mulighet til å få tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk en SE K750i til jul, og som mange andre har jeg problem med dårlig joystick, i tillegg til støv i skjermen. Var innom selgeren for noen dager siden, og fikk beskjed om at uten kvitteringen har jeg ikke rett på noe som helst. Jeg på min side trodde at IMEI-nummeret var nok, siden selgeren da vil ha dette i sine registre, men slik var det tydligvis ikke, i følge selgeren. Så hvem har rett?Kvitteringen har jeg forresten neppe mulighet til å få tak i.

6139864[/snapback]

i utgangspunktet er det mulig å levere e telefon med imei nummer til verkstedet uten kvittering. Dog har jeg intrykket av dette kan begrense garantitiden din veldig. Selger kan ikke undersøke dette, uten å måtte gjøre arbeid som han strengt tatt ikke skal måtte gjøre.

Moralen er som alltid; det er ditt ansvar å ta vare på kvitteringen for ting du kjøper :)

Lenke til kommentar
Vitner fungerer også som kvittering. Ta med deg den personen som kjøpte mobilen til deg med til butikken som vitne. :)

Forbrukerportalen

Men eg er litt usikker på hvordan det er i forhold til datoen for kjøpet.

6141265[/snapback]

kommer deg ikke noe videre med vitner dersom forhandler nekter. Disse kan ikke føres foran Forbrukerrådet eller FTU i særlig grad.

Lenke til kommentar
Dette kan gjøres ved å fremlegge bankutskrift, ved vitner eller på annen måte dersom du ikke lenger har kvitteringen.
Om en bankutskrift er nok, er nok saken ganske så grei vil jeg tro.

Har på følelsen av at selgeren var en anelse gretten, og ikke hadde så veldig lyst til å hjelpe meg. Men jeg får ta med bankutskrift, så får jeg se hvordan det går. Vil tro at det å slå opp i salgsregisteret vil være en temmelig enkel sak.

Takker for hjelpen, får skrive en liten oppdatering når jeg har vært i butikken :)

Lenke til kommentar

enhver seriøs forhandler har jo mulighet til å søke opp kvitteringen på tlf ved hjelp av imei nr vil jeg tro, sånn er det hvertfall hos oss. vi har ingen interesse av å nekte folk rep av produktene bare fordi de har mistet kvitteringen...

Lenke til kommentar

Normalt registreres ikke imei-nummer inn i en database, men man kan ofte finne salgsdato ved å ringe operatøren. (altså når den er registrert med et abo.)

Da burde det være ganske enkelt å slå opp i databasen på solgte telefoner den dagen.

Forhandler må ikke gjøre noe i dette tilfellet, siden du skal ta vare på kvitteringen. (står som oftest nederst: Ta vare på kvittering. Dette er ditt garantibevis.)

Endret av datating
Lenke til kommentar
Normalt registreres ikke imei-nummer inn i en database, men man kan ofte finne salgsdato ved å ringe operatøren. (altså når den er registrert med et abo.)

Da burde det være ganske enkelt å slå opp i databasen på solgte telefoner den dagen.

Forhandler må ikke gjøre noe i dette tilfellet, siden du skal ta vare på kvitteringen. (står som oftest nederst: Ta vare på kvittering. Dette er ditt garantibevis.)

6145643[/snapback]

Som du sier, ved binding registeres alltid IMEI. Allikevel, der jeg jobber registerer vi alltid IMEI ved hvert enkelt kjøp. :)
Lenke til kommentar

6145643[/snapback]

Som du sier, ved binding registeres alltid IMEI. Allikevel, der jeg jobber registerer vi alltid IMEI ved hvert enkelt kjøp. :)

6149793[/snapback]

Dette blir vel kanskje litt OT, men lurer veldig på hvordan dere registrerer IMEI hvis en kunde kjøper en åpen telefon som han skal bruke i utlandet.

Har dere en egen database eller noe liknende som man kan søke i?

Lenke til kommentar
Dette blir vel kanskje litt OT, men lurer veldig på hvordan dere registrerer IMEI hvis en kunde kjøper en åpen telefon som han skal bruke i utlandet.

6149822[/snapback]

Vet ikke hvordan han gjør det, men vi skriver alltid IMEI inn i salgsbilaget (med strekkode) og da kommer det på kvitteringen og ligger i vårt bilagsregister.

Dersom du går til den butikken der den er kjøpt bør de ha mulighet til å søke etter din kvittering dersom du kjenner datoen.

Lenke til kommentar

6149822[/snapback]

Vet ikke hvordan han gjør det, men vi skriver alltid IMEI inn i salgsbilaget (med strekkode) og da kommer det på kvitteringen og ligger i vårt bilagsregister.

Dersom du går til den butikken der den er kjøpt bør de ha mulighet til å søke etter din kvittering dersom du kjenner datoen.

6150209[/snapback]

Ja, det kan man jo såklart gjøre.

De fleste butikker bruker jo ELguide og jeg har ikke funnet en måte man kan søke på IMEI, for det legger du vel i anmerkningsfeltet?

Hvis han vet hvilken dato eller hvilket navn det er kjøpt på burde butikken uten noe stort problem hoste opp kvitteringen.

Lenke til kommentar

I flere kjeder registreres IMEI, men søk kan kun gjøres på produkttype og KJØPSDATO. Det vil dermed være til stor hjelp om du finner kjøpsdatoen, f.eks ved hjelp av bankutskrift. Da vil selger kunne søke opp alle salgene som ble registrert på den datoen og printe ut ny kvittering.

Dersom selger sender inn en telefon til verksted uten kvittering, blir det bare mas. Verkstedet krever som regel å se kvittering for å bestemme om telefonen er innenfor garantitid eller ikke.

-snubbel

Lenke til kommentar
Ja, det kan man jo såklart gjøre.

De fleste butikker bruker jo ELguide og jeg har ikke funnet en måte man kan søke på IMEI, for det legger du vel i anmerkningsfeltet?

Nei det er et eget felt for hver vare der man kan legge inn serienummer (herunder IMEI). På enkelte varer, f eks mobiltelefoner, er dette feltet obligatorisk.

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å søke på dette, men dersom man kjenner dato og varekode er det i de fleste tilfeller et begrenset antall salgsbilag å lete gjennom for å finne riktig IMEI.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan han gjør det, men vi skriver alltid IMEI inn i salgsbilaget (med strekkode) og da kommer det på kvitteringen og ligger  i vårt bilagsregister.

6150209[/snapback]

Ved varekjøp av garantivare blir alltid navn på kunde registert og samme med serienummer, i en telefons tilfelle IMEI. :)

Hvis han vet hvilken dato eller hvilket navn det er kjøpt på burde butikken uten noe stort problem hoste opp kvitteringen.

6150240[/snapback]

Alle butikker har siden 80-tallet hatt mulighet til å søke gjennom kundekjøp. Har vært borti mange gamle systemer og alt du trenger er navn så får du alle varesalg til akkurat den kunden med dato og alt. Om selger har gjort jobben sin står også IMEI registert på den telefonen og da ber du bare om en kvitteringsutskrift.
Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan han gjør det, men vi skriver alltid IMEI inn i salgsbilaget (med strekkode) og da kommer det på kvitteringen og ligger  i vårt bilagsregister.

6150209[/snapback]

Ved varekjøp av garantivare blir alltid navn på kunde registert og samme med serienummer, i en telefons tilfelle IMEI. :)

Jeg tror ikke det er vanlig praksis å registrere serienummer på alle varer med garanti. Det er svært mange varer som har garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...