Elisaeb Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Hei. Etter mye frem og tilbake har jeg endelig funnet tre modeller som jeg har lyst på, men så var problemet å velge mellom dem Den ene, en Asus A8F, har core solo. (Kan noen forklare meg litt om dette??) Nummer to, også en Asus men denne gangen en Asus A6Jc, har core duo... Men begge må jeg vel få i litt mer minne på, tenker jeg. Så til slutt, denne Acer Travelmate 4202.. Heller egentlig mest mot den første da jeg egentlig har mest lyst på en 14-tommer, men er litt usikker på dette med core solo. Men det holder kanskje for meg? Pentium M holder sikkert også, men syns da det er greit å kjøpe noe som er litt fremtidsretta (så godt det er mulig med 10 000 kroner i lomma ) Jeg er student, og vil bruke PC'en til internett, skole, musikk, film og annen lett bruk. Vil ha en med god batterikapasitet, stillegående og som ikke blir så veldig varm (men dette henger vel sammen). Byggekvalitet er også viktig. Håper noe kan hjelpe meg. På forhånd takk, Elisa. Endret 30. mai 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
Ender Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Tundra 1032X som dei har på psdata er nok eit betre kjøp enn dei maskinene du nevner, ut i frå det eg kan sjå. Les denne tråden. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Tundra 1032X som dei har på psdata er nok eit betre kjøp enn dei maskinene du nevner, ut i frå det eg kan sjå. Les denne tråden. 6139574[/snapback] Helt enig! Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) ja, har så vidt vært innom den... hvordan er batteritid, støy og varme på den da? noen som vet? Og så er det det der med at jeg har innstilt meg litt på core duo.. Men vet kanskje ikke om det er noen vits i. Noen hevder at det omtrent er et must, andre mener det vil være totalt unødvendig. synspunkter?? Endret 20. mai 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
Ender Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 hva med en maskin UNDER 10 000.viser seg at hjemme pc avtale grenser på 10 000 nå. men denne maskina skal ikke brukes til spilling o.l. se over. regner med at de gjøkene som hjemme pc avtalen går igjennom skal ha litt av kaka de og..? (blir egentlig ikke klok på regnestykket, men det er en annen sak :-\ ) 6049200[/snapback] Sjekk ut dette tilbudet hos PS-data: Tundra Tundra 1032X - Intel Centrino 2.0GHz/1024MB/80GB/DVD RW/15.4"/6600 128MB 8995 kr. Den er veldig bra spesifikasjonsmessig. Hilsen, efikkan. 6049231[/snapback] Har akkurat kjøp denne - kraftig og stabilt chassis - 3 -3 ,5 t batteri - svært stillegående - 15,4 slkerm reflektiv - gullkjøp ! Fikk maskinen 6 dager FØR forventet leveringsdato oxo ! Løp og kjøp !! 6050575[/snapback] Har ikkje maskina sjølv (men vurderer å kjøpe den), så eg veit ikkje sikkert, men eg syns eg las ein plass at den kunne bli litt varm. Og hugs å kjøpe med Win XP dersom du ikkje har det liggjande (eller skal bruka Linux). Lenke til kommentar
marcusj Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Skal du flytte mye på maskinen syntes jeg at 15" blir alt for stort, så du bør vurdere 14"... http://www.directbuy.no/PartDetail.aspx?q=...39;c:36159;r:pg <-- med ekstra minne er et godt kjøp... (har den selv, men kjøpte fra itbutikken.no, men der har "æ" og "ø" byttet plass (på den fra itbutikken, dansk tastatur) men du bare velger norsk tastatur så skriver du bare vanlig norsk touch :-) (trykker du på æ kommer ø og vice verca) Så har du fortsatt noen penger igjen å feste for Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 den skal nok flyttes noe på, så vil nok helst ha en som er 14 tommers. syns det er akkurat passe. men har fått 10 000 kroner til å bruke på PC, så da vil jeg bruke mest mulig av de pengene. fikk i gave nemlig, og for ikke resten av beløpet til å feste for men var for så vidt en god ide andre forslag? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) jah ... stol aldri på en som vil kjøpe billigere PC for å få råd til mer øl..., en litt mer saklig vri: Batterikapasiteten er en like mye demper på dagens bærbare som størrelsen. Personlig har jeg ikke mye til overs for små skjermer fordi de snyter deg for verdifull arbeidsflate 15.4" er min favoritt Litt om Core Solo/Duo eller enkeltkjerne/dobbeltkjerneprosessorer. Har ikke testet Core Duo selv, men naboen er steike fornøyd med det. Han sier at det blir mye lettere å gjøre "alt på en gang". (naturlig nok). Om du er typen som synes at word, og lettere videoredigering bør kunne gjøres samtidig, så er ikke en dobbeltkjerne å forakte. Neste PC jeg kjøper kommer garantert til å inneholde en dobbeltkjerne prosessor. Fordelen med en dobbeltkjerneprosessor er at den er i stand til å kjøre 2 instruksjoner på samme tid. Fremfor en enkeltkjerne som kjører 1 instruksjon av gangen. Operativsystemene er i dag (så vidt jeg har forstått) designet slik at et program kun kan benytte seg av ene kjernen, dette gjør at Dual Core CPUer ikke gir ekstra ytelse når du kun bruker ett program (ex. spiller et 3d spill). Men du vil ha glede av Dual Core CPU dersom du gjør 2 ting på en gang, som ex. når benytter deg av et pakkeprogram, eller enkelt å har 100 vinduer fra forskjellige småprogrammer oppe samtidig. Endret 21. mai 2006 av vidiware Lenke til kommentar
kvase Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 du har ikke set på denne 14tomern her da-den er fremtidsretet http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34884 Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Var litt morro den der. nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort <- står uthevet. Så kommer testresultatene; 3D Mark 2005: 3558 3D Mark 2006: 2200 Hmm? Noe og utheve? Sitter nå med et 2år gammelt 6800GT i en stasjoner PC. Og drar over 6000 3DMark05 med en liten OC. Med ___BARE____ 256mb Minne :o Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 tusen takk for gode svar. først til deg kvase: jeg har 10 000 kroner. og der går grensa. har ikke behov for å legge i så mye selv, og føler jeg ikke trenger det. vidiware: takk for veldig grundig og godt svar. nå forsto jeg det endelig helt men det der med core solo da? den ene av de nevnte ovenfor har jo det.... og den syns jeg egentlig virker ganske ok og er det noe med at nye windows bare vil kjøre på core duo? hørt noe om det. og igjen takk (men når jeg først har tilgang på et forum fullt av eksperter må jeg jo benytte meg av det ) Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Core solo er veldig enkelt en CPU med èn kjerne. mens Core Duo har 2 kjerner og maskinen blir bedre/raskere og takler multitascing bedre. På Core Solo maskinene blir alle oppgavene kjørende på en kjerne om du har Core Duo blir oppgavene fordelt og gjennomført raskere. Endret 22. mai 2006 av T.J. Lenke til kommentar
-mads Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Hva med denne? Dårlig å spille på, men det går vel bra? Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Hva med denne? Dårlig å spille på, men det går vel bra? 6152855[/snapback] Rettelse, du kan ikke spille på den! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Jeg ville sett på Dell 640m og 6400. Mye maskin for pengene, og de kjører tilbud med masse ram og greier nå. Edit: f.eks. får du 6400 for rundt 10 lapper med 2 gig ram, Core Duo, x1400 skjermkort (muligheter for spilling), 15,4" skjerm med god oppløsning, Windows og Works er med i prisen, god batteritid (2 typer batterier å velge i, lett eller kraftig), ++. Husk å ta den billigste "garantien" 1 års henteservice. Direktelink funker visst ikke, men sjekk denne maskinen, ta vekk dyr garanti og legg på det største batteriet, så kommer du på 10.500,-. Kurant!! http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_6400_1 640m er enda billigere, men der får du 14" skjerm og et svakere skjermkort, men en litt mindre maskin å dra med seg. Endret 22. mai 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg hadde uten tvil handlet på www.dell.no Lenke til kommentar
nesjon Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. For det første ville jeg valgt en student-pc som var så liten som mulig. 12" er på grensa til upraktisk, ofte lavere ytelse og høyere pris, men en 13-14" tror jeg, som du sier selv, ville være ideelt. Forrige tirsdag ble MacBook lansert. Har selv alltid vært windows-bruker, men denne macen gir mye for pengene og har et elegant design, så jeg vurderer å kjøpe en slik en selv. Du kan lese mye om mac på www.mac1.no, og mange er fornøyde etter å ha gått over til det mer stabile OS X. http://mac1.no/node/3115 gir i hvert fall mye for under 10 000,- og bør tas med i vurderingen. Når det er sagt, så er det vel ikke dette du egentlig spør om. Når det gjelder duellen Asus/Acer er disse to veldig jevne. I dagens HjemmePC finner du f.eks. en duelltest mellom nettopp disse to merkene, og begge to er veldig jevne. Asus blir kåret til knapp vinner, og det er jeg enig i. Tror nok Asus har vel så mye å stille opp med som Acer, men her må du vurdere ytelse i forhold til pris. Selve merket skal ikke ha så mye å si. Du kan lese masse om de aktuelle datamaskinene her på forumet eller på forumene hos www.notebookreview.com. Absolutt første (og i og for seg eneste viktigste) hardware-prioritet ville i mine øyne vært å få med en Yonah (Core Duo)-prosessor i din nye maskin. Dette vil øke ytelsen din drastisk til ditt bruk, godt skjermkort osv. har mindre påvirkning. Og som du påpeker, støy, varme, batteritid er viktige faktorer som bør vurderes. Let etter "reviews" og norske tester/erfaringer av alternativene dine for å finne ut dette. Håper dette var litt til hjelp, og gleder meg til å høre hva du ender opp med. Lykke til! Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) nesjon gir deg et veldig godt tips. Den nye MacBooken til Apple er genial. Du får for veldig mye for prisen. En knall god skjerm, god hardware, det eneste svake er at den ikke har et skjermkort egnet godt til spill. Men fordelene er mange, elegant og genialt design, core duo. Den største fordelen er "såklart" at du får med Mac OS X som er langt bedre enn windows XP, mener da jeg. Men fordelen med Intel Macene er at du kan like så godt kjøre Windows XP på de også, i tillegg til linux. Så her har du en maskin som kan kjøre alle OSer lovlig, og det kan ingen andre maskiner. Og rimelig i forhold til ytelse er den også. Sjekk den ut på www.apple.no/macbook/ i tillegg så får du studentrabatt hos Apple, tilsvarer omtrent 7% avslag på macbooken. Så sjekk det ut i hvertfall, du finner ingen maskin som er så pen å se på som Macbooken, og du kommer til å elske Mac OS X, men som sagt kan du kjøre WinXP hvis du vil det. Endret 22. mai 2006 av espenc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå