SNratio Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Nei, jeg har forstått det slik at jeg trenger et tillegg til kit-linsene. Bør egentlig ha det med en gang, siden iallefall Canons 18-55 gir litt lite zoom for ferieturen min.. 17-85, det burde tilsvare ca 5 x optisk zoom på et kompaktkamera? Dvs at det kan kanskje være nok.. Ser den koster 5000 kr, men om jeg bestiller fra USA, f.eks B&H, kommer det ned i 4000.. Men da må jeg velge Canon Har Nikon noe tilsvarende da? Kit med 350d koster jo bare 250 mer enn 350d kun hus, så det er vel verdt det uansett vil jeg tro. Elle melle.. D50, D70s, 350D.. jaja, har iallefall bestemt meg for AT jeg skal kjøpe speilrefleks, fremgang bare det! 6147639[/snapback] Etter å ha sett hvor stor variasjon det er i objektivkvalitet, (også hos Canon og Nikon) har jeg for min del fått litt kalde føtter med å kjøpe zoom-optikk på postordre, iallfall fra utlandet. Men en kan kjøpe og ta med hjem, da kan en også handle momsfritt for inntil 6000 kr pr tur. Nikons alternativ 18-200 VR har omtrent samme vidvinkel (tilsv 27 mm på 35 mm filmhus) som Canons 17-85 (27.2 mm), men over dobbelt så stor zoom-rekkevidde (300 vs 136 mm tele) Derfor gir dette et DSLR-alternativ til superzoomen på kompaktkameraene som er vanskelig å slå - bortsett fra at kompaktkameraene gir større dybdeskarphet og ekte makromuligheter "out of the box". I testene til photozone.de gjorde deres Nikkor-eksemplar det gjennomgående noe bedre enn Canon-zoomen. Det er noe dyrere, det billigste jeg har kommet over i Norge, er 5752 kr hos YaTack , mens billigste 17-85 IS i prisguiden nå er 4990 hos FotoVideo. Det som også kan være et alternativ for deg, er å kjøpe med et 90-105 mm makroobjektiv sammen med kitlinsa, og så vente med superzoomene. Et sånt objektiv kan takle endel situasjoner zoomene ikke kan, jeg hadde vurdert Tamrons 90/2.8 i din situasjon. Sammen med 18-200-Nikkoren har du langt på vei en komplett liten fotoutrustning da. Men kvalitet koster jo litt.. Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Har sett på div nettbutikker etter den 18-200 VR-linsa, men finner dessverre ingen som har den inne. Synes nok den er i dyreste laget i første omgang også. Finner den vel neppe brukt- det er nok mer en linse å sikle på i framtida, når jeg har prøvd litt mer i praksis. Jeg tenkte at selve huset er greit å kjøpe i Norge, men er det altså så stor forskjell på objektivene at det bør kjøpes her det også? Ja vet man kan ta med varer til verdi av 6000 tollfritt, ferien min går til Beijing, så kanskje man kan få fatt i noe i der.. men har hørt at prisene der nesten er på norsk nivå! Jeg skal ta turen i noen lokale fotobutikker i løpet av uka, og få kjent på de ulike kameraene. Ser til og med ut til at to butikker innen rekkevidde har Minolta 5d inne, så jeg kan få prøve både 350d, d50, d70s og 5d.. Antar at jeg blir langt klokere på hvilken "leir" jeg vil tilhøre når jeg har holdt alle i hånda Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har sett på div nettbutikker etter den 18-200 VR-linsa, men finner dessverre ingen som har den inne. Synes nok den er i dyreste laget i første omgang også. Finner den vel neppe brukt- det er nok mer en linse å sikle på i framtida, når jeg har prøvd litt mer i praksis. Jeg tenkte at selve huset er greit å kjøpe i Norge, men er det altså så stor forskjell på objektivene at det bør kjøpes her det også? Ja vet man kan ta med varer til verdi av 6000 tollfritt, ferien min går til Beijing, så kanskje man kan få fatt i noe i der.. men har hørt at prisene der nesten er på norsk nivå! Jeg skal ta turen i noen lokale fotobutikker i løpet av uka, og få kjent på de ulike kameraene. Ser til og med ut til at to butikker innen rekkevidde har Minolta 5d inne, så jeg kan få prøve både 350d, d50, d70s og 5d.. Antar at jeg blir langt klokere på hvilken "leir" jeg vil tilhøre når jeg har holdt alle i hånda 6150902[/snapback] Hvis du først skal prøve mange kameraer, så kan du godt sjekke ut Olympus E-500 også, veldig rimelig kit i forhold til kvaliteten. Kamerahus kan det være poeng å kjøpe i Norge, pga garanti, og sannsynligheten for reparasjoner. Objektiver er greie å kjøpe enten på norsk postordre, hvor returen er ganske grei, eller over disk, omtrent hvor som helst. Pga momsrefusjonen, trenger en ikke kjøpe objektiver veldig billig i utlandet for at det skal lønne seg, men da bør en sjekke kvaliteten eksta grundig, pga mulig trøbbel med retur. Det tryggeste og beste ved objektivkjøp er å få tatt en serie med testbilder, og sjekke dem i ro og mak på pc før en bestemmer seg endelig. Det virker som om du med fordel kan begynne med kitlinsa, og så legge på etter hvert som du ser hva du ønsker deg mest. Hvis du kjøper brukte objektiver, f.eks på bruktmarkedet på foto.no, behøver det ikke koste så mye å prøve seg litt fram heller, det går an å selge igjen med små tap. Dyrere optikk med bildestabilisering bør en derimot være mer sikker i sin sak før en kjøper, og slike objektiver er foreløpig ikke lette å få tak i brukt. Jeg tok i bruk en Sigma 18-125 som erstatning for kitlinsa på min D50. Ikke noe dårlig å begynne med som allround-objektiv, og denne typen objektiver kan en få ganske rimelig brukt, typisk 1300-2000 kr. Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Nå har jeg vært i butikken... Fikk holde på 350d, d70s, 20d, E-500 eller hva nå olympusen heter, og minolta 5d og 7d. Butikkmannen anbefalte minolta eller olympusen- mest for pengene..to objektiver i olympus-pakka! jeg hadde ikke lest noe særlig om den, bare om forgjengeren, så jeg ville ikke velge den på strak arm- derfor tenkte jeg egentlig å gå hjem og lese mere. Men det endte selvfølgelig med at jeg fikk med meg kanskje et av landets butikkers siste Minolta 5d-er. Siste de hadde, og jeg kan få teste det i 14 dager og returnere uten begrunnelse. God deal i mine øyne! Penger tilbake eller bytte i en av de andre.. da får jeg testet denne bildestabilisatoren til akkurat det jeg har planer om å fotografere! Ellers likte jeg 350D godt i hendene mine, synes også olympusen var ok- men Minoltaen et ørlite hakk bedre enn det igjen. D50 hadde de dessverre ikke inne, og 20d, 7d og d70s var enorme i forhold! Velvel.. jeg har det med å falle for selgere Lenke til kommentar
AnRe Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Gratulerer med nytt kamera som vil gi deg mye glede. Min 5D har passert 2000 bilder og jeg blir mer og mer fornøyd. Kitobjektivet er bra men dersom du trenger flere objektiv er det svært mange gode og rimelige tilbud på ebay. Sony kommer med 20 objektiv i løpet av året som også vil passe til din Minolta. Her er noe obligatoriske sider for en eier av KM: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1035 http://www.dyxum.com/ Endret 22. mai 2006 av Lille Brum Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Velvel.. jeg har det med å falle for selgere 6155459[/snapback] Det som er så fint med den standarden som er på speilreflekskameraer i dag, er at kan være sikker på at du ikke gjør noe dårlig valg. Uansett hva du velger. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Nå har jeg vært i butikken... Fikk holde på 350d, d70s, 20d, E-500 eller hva nå olympusen heter, og minolta 5d og 7d. Butikkmannen anbefalte minolta eller olympusen- mest for pengene..to objektiver i olympus-pakka! jeg hadde ikke lest noe særlig om den, bare om forgjengeren, så jeg ville ikke velge den på strak arm- derfor tenkte jeg egentlig å gå hjem og lese mere. Men det endte selvfølgelig med at jeg fikk med meg kanskje et av landets butikkers siste Minolta 5d-er. Siste de hadde, og jeg kan få teste det i 14 dager og returnere uten begrunnelse. God deal i mine øyne! Penger tilbake eller bytte i en av de andre.. da får jeg testet denne bildestabilisatoren til akkurat det jeg har planer om å fotografere! Ellers likte jeg 350D godt i hendene mine, synes også olympusen var ok- men Minoltaen et ørlite hakk bedre enn det igjen. D50 hadde de dessverre ikke inne, og 20d, 7d og d70s var enorme i forhold! Velvel.. jeg har det med å falle for selgere 6155459[/snapback] Jeg synes det er kjempesmart det du har gjort. Regner med at du greier å være tøff nok til å gjennomføre din part av dealen - dvs nådeløst returnere kameraet dersom du føler noen som helst grunn til det. 350D er jo et "tryggere" alternativ på mange måter, og dersom D70s var diger for deg, kan du se bort fra D50, som er omtrent like stor. Hvis bildestabiliseringa i huset funker som du ønsker, kan du jo spare en god del i forhold til å kjøpe bildestabilisert optikk. Lykke til, og fortell oss åssen det går, da! Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Kort kommentar: Jeg har forsøkt både D50 og D70, og jeg mener at D70 føles betydelig større enn D50, spesielt for venstrehånden som skal nå rundt kameraet og betjene linsen. Men høyrehåndsgrepet er ganske likt. Forsøkte også å holde en 350d med batterigrep på undersiden i går, og må si at batterigrepet var mer som å holde i D50/D70 enn å holde i det vanlige grepet på 350D (som er for lite for meg). Litt rart at de velger ulik ergonomi for batterigrepet. Men du skal uansett ikke velge Nikon D50/D70 dersom det for deg ligger dårlig i hånden. Jeg tror du har valgt en god fremgangsmåte for å velge kamera. Endret 23. mai 2006 av Sarge Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Har testet kameraet en god del nå, skjønt mye på auto med katt i fokus.. I går var jeg "slem", og innendørs uten blitz med katt som fotoobjekt var det nok verre selv med bildestabilisator. Men i dag har jeg tatt noen fascinerende klare bilder, definitivt de beste bildekvalitetsmessige kattebildene jeg har tatt. Utendørs dog, det hjalp jo også for gamle z2-en min å gå ut døra! Jeg synes det er fantastisk å få fremhevet motivet slik speilrefleks gjør, med mer uklar bakgrunn.. det blir noe helt annet enn kompakt, og er akkurat det jeg har savnet..og det så jeg jo allerede på auto med mine første bilder! Synes kameraet virker solid, med en meny som er enkel og lettforståelig, og godt å holde på. Men savner noe å sammenligne med når det gjelder bildekvalitet! Når det gjelder skarphet på bildene som ikke skyldes bevegelse etc, kan jeg anta at det er optikken som er begrensningen, og ikke kameraet? Det jeg er mest usikker på i øyeblikket er igrunn tilgangen på objektiver. Den butikkansatte sa at de kunne bestille via Sverige, men i dag viser det seg at de stort sett får tak i Sigma i stedet for minolta-originaler.. Dersom jeg skulle ønsket meg en ny linse til ferien (om under en mnd), kan jeg sannsynligvis glemme det og det er litt synd. Er det noen som vet om det finnes en lcd-skjerm-beskytter av noe slag, forresten? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Har testet kameraet en god del nå, skjønt mye på auto med katt i fokus.. I går var jeg "slem", og innendørs uten blitz med katt som fotoobjekt var det nok verre selv med bildestabilisator. Men i dag har jeg tatt noen fascinerende klare bilder, definitivt de beste bildekvalitetsmessige kattebildene jeg har tatt. Utendørs dog, det hjalp jo også for gamle z2-en min å gå ut døra! Jeg synes det er fantastisk å få fremhevet motivet slik speilrefleks gjør, med mer uklar bakgrunn.. det blir noe helt annet enn kompakt, og er akkurat det jeg har savnet..og det så jeg jo allerede på auto med mine første bilder! Synes kameraet virker solid, med en meny som er enkel og lettforståelig, og godt å holde på. Men savner noe å sammenligne med når det gjelder bildekvalitet! Når det gjelder skarphet på bildene som ikke skyldes bevegelse etc, kan jeg anta at det er optikken som er begrensningen, og ikke kameraet? Det jeg er mest usikker på i øyeblikket er igrunn tilgangen på objektiver. Den butikkansatte sa at de kunne bestille via Sverige, men i dag viser det seg at de stort sett får tak i Sigma i stedet for minolta-originaler.. Dersom jeg skulle ønsket meg en ny linse til ferien (om under en mnd), kan jeg sannsynligvis glemme det og det er litt synd. Er det noen som vet om det finnes en lcd-skjerm-beskytter av noe slag, forresten? 6165674[/snapback] De begrensningene du opplever, tror jeg du vil ha på alternativene også, hvis du ikke legger i betydelig mer for bedre optikk. Men ut fra det du sier, burde du absolutt teste ut 350D (og kanskje ta et par bilder med D50 også, sånn i alle tilfelle) Om ikke annet, så for din egen sinnsros skyld Det aller beste hadde vært å teste mot en 350D med 17-85 IS, da får du erfaring med hva de svært ulike tilnærmingene til bildestabilisering betyr i praksis. Det virker som om du gjerne vil ta "available light"-bilder. Da kan kameraets oppførsel ved høy ISO bli viktig, og denne er veldig ulik hos de ulike fabrikantene. En måte å finne ut på, er å skru ISOen i topp, ta mest mulig varierte motiver/lyssforhold, og studere resultatene i 100% forstørrelse på skjermen etterpå. Objektivutvalget er nok en høyst reell begrensning ved dette kameraet, for oss med beskjedne budsjetter er det beskjedne brukttilbudet i forhold til Canon og Nikon også viktig. Samtidig trenger en jo ikke en haug med objektiver - hvis en f.eks har tre objektiver å velge i, og dette er akkurat de tre en trenger, så er utvalget stort nok! Gode eksemplarer av Sigmas objektiver kan for øvrig være veldig gode, så i og for seg behøver ikke det med Sigma-optikk være vesentlig. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være endel originaloptikk å oppdrive også, bare en leiter rundt. Lenke til kommentar
AnRe Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Som nevnt over er det maaange objektiver tilgjengelig på ebay til en overkommelig pris. Det er omtrent 16 millioner KM-objektiv i verden og svært få digitale kameraer som konkurerer om disse. Prisene er overaskende lave. I tillegg vil Sony komme med 20!! nye objektiv som passer til ditt kamera i løpet av året. Tviler på at objektivtilgangen er særlig dårligere enn på andre kamera... Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Ja, er klar over at det finnes på Ebay- men ikke enorme mengder Har god erfaring med å handle via Ebay.co.uk tidligere, så det blir nok ebay denne gangen også! Forsåvidt føles det nesten tryggere enn Finn, siden Ebay med PayPal har en viss garanti.. Men ser allikevel på det som en ulempe med objektivtilgjengelighet, selvfølgelig også en ulempe når det gjelder bruktmarked. Noen ganger er det en fordel å gå i butikken, få råd der, evt kunne teste, osv. Han som solgte kameraet til meg la nok på litt ekstra når han sa de kunne bestille objektiver og tilbehør fra Sverige, for jeg ringte til kjeden sentralt, og de sa "hmm vi kan KANSKJE skaffe Sigma, men ingenting originalt." http://carebears.mine.nu/gallery/5dtest Her er for øvrig noen bilder fra gårsdagens testing- dagens er ikke kommet skikkelig i gang enda, tenkte å ta med kameraet ut en tur, men det regner.. Takk for tips om å teste ISO, det skal jeg prøve! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Når det gjelder skarphet på bildene som ikke skyldes bevegelse etc, kan jeg anta at det er optikken som er begrensningen, og ikke kameraet? 6165674[/snapback] Jeg var såvidt inne og tittet på et par av bildene dine. Jeg tror noe av den uskarpheten du opplever kommer av at kameraet ditt fokuserer på "closest subject" i grønn auto. Det er ihvertfall standard på Nikon. På bilde 2 ser fokus til å ligge på "ørehårene" til katten. Med blender 6.3 blir resten av ansiktet greit nok, men ikke skikkelig skarpt. Dersom kameraet er i et slik "closest subject" modus, så finn ut hvordan du kan velge senterfokus. Du vil nok også vinne litt skarphet med kitobjektivet på å blende ned til omkring 8, dersom du har nok lys. Du bør få fine, håndholdte bilder med en lukkertid på omkring 1/15s dersom katten sitter stille og du har et stødig grep. Endret 24. mai 2006 av Anew Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Ja, jeg har ikke forsøkt så mye manuelle innstillinger, så dette er mest auto-bilder. regner med at ved å stille manuelt kan jeg få dem bedre. De jeg lurte på skarpheten til er først og fremst bildene i full tele, http://carebears.mine.nu/gallery/5dtest/tele?full=1 f.eks. Kattebildene kan jeg ta på min kappe Men skal se om jeg ikke finner ut det med fokus, det var godt tips! Virker som den fokuserer i midten, jeg har ikke sjekket bruksanvisningen så det er kanskje på tide Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) De jeg lurte på skarpheten til er først og fremst bildene i full tele, http://carebears.mine.nu/gallery/5dtest/tele?full=1 f.eks. 6171389[/snapback] Jeg tror nok det mest er svært forsiktig behandling i kameraet som er årsaken til at bildene fremstår som litt uskarpe. Kameraet forsøker å gi deg et best mulig utgangspunkt for etterbehandling. En veldig rask omgang i Bibble, kun med mine standardinstillinger for etterbehandling av råfiler (oppskarping og autolevels), ga et noe bedre resultat, dog preget av jpeg-utgangspunktet. Dersom du har tenkt å fortsette å bruke jpeg rett ut av kameraet, så bør du kanskje oppjustere skarphet og farger i kameraet. Endret 24. mai 2006 av Anew Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg kan ikke si jeg liker oppførselen på uendelig ut fra bildene som er lagt ut. Dette er ofte et problem, og det kan ha både med optikken og plassering av bildeplanet i huset å gjøre. For sammenlikning, legger jeg ved et bilde tatt med et portrettobjektiv, AF-Nikkkor 85/1.8 med D50, på ISO 200 og normal (dvs ganske dårlig) JPEG-komprimering. Portrettobjektiver er generelt ikke noe særlig bra på uendelig, og med behandlinga SKAL ikke dette være noe bra bilde. Lenke til kommentar
vannmelonen Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Må si det er enorm forskjell når jeg bare skarper opp bildene litt i et program.. selv fra jpeg-utgangspunktet. Så nå som jeg har begynt å gjøre noe med bildene i etterkant, er jeg langt mer fornøyd.. Bildene er ikke superskarpe i 100% på landskapsbilder, men de er egentlig gode nok for meg.. Hadde jeg hatt en 350D med IS-objektiv kunne jeg jo testet det og sammenlignet, men det vil også være ganske mye dyrere å handle inn, så det spørs om ikke budsjettet sier nei til det- foreløpig Dessuten skal jeg jo tørre å ta det med meg på ferien også, noe jeg kanskje hadde slitt med med noe dobbelt så dyrt! Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Må si det er enorm forskjell når jeg bare skarper opp bildene litt i et program.. selv fra jpeg-utgangspunktet. Så nå som jeg har begynt å gjøre noe med bildene i etterkant, er jeg langt mer fornøyd.. Bildene er ikke superskarpe i 100% på landskapsbilder, men de er egentlig gode nok for meg.. Hadde jeg hatt en 350D med IS-objektiv kunne jeg jo testet det og sammenlignet, men det vil også være ganske mye dyrere å handle inn, så det spørs om ikke budsjettet sier nei til det- foreløpig Dessuten skal jeg jo tørre å ta det med meg på ferien også, noe jeg kanskje hadde slitt med med noe dobbelt så dyrt! 6206592[/snapback] Bedre optikk må ikke koste en formue, da: F.eks Sigmas 17-70/2.8-4.5, 18-125/3.5-5.6 eller 18-50/2.8, eller tilsvarende modeller fra Tamron eller Tokina er objektiver jeg ville sjekka ut var jeg deg. Ikke nødvendigvis for å kjøpe, men for å kunne se om det gjør noen forskjell. Kanskje er disse ikke bedre enn kitobjektivet ditt, heller. De ulike kameraene håndterer jpeg ganske ulikt, så det er veldig lurt å venne seg til å behandle råfiler, hvis du har tid og orker. Når det gjelder oppførsel på uendelig, har jeg sett svært dyr optikk som også sliter med dette, så det er ingen vits i å stille kjempehøye krav. Hvis det funker bra for deg, så ER det bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå