Gå til innhold

Temperaturvisning med LEDs

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer et nytt prosjekt. Min motorsykkel har ikke tempmeter, så en vet aldri når den har oppnådd driftstemperatur. Dette er noe jeg irriterer meg litt over, så jeg lurte litt på mulighetene til å lage mitt eget tempmeter med lysdioder.

Jeg har en god del slike små og firkantede LED'ene, som jeg vil tro passer godt til formålet. Hvis man setter disse tett inntil hverandre, blir det "hel-ved", noe som er enkelt å få bygd inn. Jeg har tenkt meg noe slikt som 3 gule, 3 grønne, en gul og en rød, i den rekkefølgen.

Jeg har også en ekstra kjølevannstempmåler som det skal være enkelt å få bygd inn i kjølevannskretsen, denne viser uendelig motstand når kald og (tilnærmet) gjennomgang ved høye temperaturer (høyere enn motoren kan tåle).

Det å finne aktuelle motstandsverdier kan jo lett ordnes ved å hive måleren i en vannkoker sammen med et termometer.

Det jeg lurer på er hvordan kan dette løses m.h.p. LED'ene? Kan jeg bare slenge på passende motstandere foran LED'ene? Dette vil vel bare få de til å lyse svakere og sterkere. Jeg vil jo fortrinnsvis få diodene til å være avslått inntil en gitt motstand oppnås, og så lyse konstant helt til motstanden passerer denne verdien på returen igjen.

Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å bare bruke motstander er litt vanskelig...

jeg ville nok brukt en mikrokontroller med ADC. Men det virker ikke som du har så mye erfaring innen elektronikk, så det blir kanskje litt for mye arbeid... termometer fra biltema/clas ohlson blir nok billigere uansett...

Lenke til kommentar

Du ønsker å vise: for lav temp, passe temp, for høy temp?

Dette kan gjøres ved å bruke en NTC sammen med 3 operasjonsforsterkere koplet som nivådetektorer. Kan komme med en kjapp skisse. Det vil da blir for tre dioder som tenner sekvesielt etterhverandre etterhvert som temperaturen stiger. Høyere oppløsning er mulig, men litt knotete synes jeg.

EDIT: som du ser så trenger du en opamp per LED, og med mye mer enn 3 leds kan det bli litt mye. Nå koster riktignok en IC med 4 opamper under 10kr, så det er jo evt arbeidet som hindrer.

En NTC reagerer jo ulinjært på temperaturen så jeg tror ikke en displaydriver som LM3914/3915 ville gitt så gode resultater, men det kan jo være ett forsøk. Evt kan du jo bare bruke de portene som tilsvarer det du ønsker å vise. ;)

Potmeterene som er tegnet opp sløyfes for to faste motstander når du har funnet ut verdiene du vil ha.

post-26557-1148137943_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Kjempeflott! Det var noe slikt jeg var ute etter... Takker og bukker!

Jeg regner med jeg kan bruke f.eks. LM224 ?

Jeg vil ha mer enn tre leds, hadde tenkt meg 6 eller 8, og da skulle det vel funke greit å bruke to av disse

Endret av gamleerik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...