amiganostalgia Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei! Jeg har nå begynt å prime cpu med 1.325v a alt annet standard innstillinger med Prime95x64, nyeste versjon pr i dag. Standard volt for cpu er 1.400. Jeg har brukt circa 45 min pr .25v hakk nedover fra 1.4v og kjørt stabilt uten feil i Prime95x64/SuperPi. Foreløpig bruker jeg Torture Test, a valg 2, (heftig cpu bruk,8mb ram bruk) og lurer på bl.a. om dette er det beste valget for å teste cpu, hvor lenge jeg bør kjøre denne testen, om den tar slutt ever etc. Vet den stopper også etter 1 feil, og er det mulig å tweake/forandre dette til å x antall feil eller så? Jeg lurer også på om det er andre som har fulgt denne OC guiden kan man vel kalle det? (How to burn in your cpu) Cpu jeg bruker er amd3500 90nm a 939. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) prøv occt , , \\\\\ Endret 21. mai 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Tenker du på programmet el noe annet? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Tenker du på programmet el noe annet? 6243089[/snapback] Det er et program som heter det ja, men jeg ser ikke hvorfor torture test i prime 95 skulle være noe dårligere. Kunne selv tenkt meg en funksjon som gjorde at den ikke stoppet etter en feil, men har ikke funnet noen funksjoner jeg kan stille det på. 45min burde holde, men øk gjerne når du får feil før 45 min, og still volten opp ett hakk i samme slengen. Edit: du kan forresten velge den første testen (small FFTs) Endret 4. juni 2006 av kjaks Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 (endret) Jeg kikket litt på den guiden og det var da absolutt ingen bevis på at han veit hvordan nanoteknologi virker. Denne burn in greia av cpuer virker for meg litt sær. under en diskusjon for en stund siden fant man tilsutt ut at burn inn av cpu bare kortet levetiden og ga den dårligere ytelse. Dette er ironi: Utrolig at intel og amd ikke bruker denne teknologien for å konstruere bedre cpuer skriveleif. Endret 4. juni 2006 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg kikket litt på den guiden og det var da absolutt ingen bevis på at han veit hvordan nanoteknologi virker. Denne burn in greia av cpuer virker for meg litt sær. under en diskusjon for en stund siden fant man tilsutt ut at burn inn av cpu bare kortet levetiden og ga den dårligere ytelse. Dette er ironi: Utrolig at intel og amd ikke bruker denne teknologien for å konstruere bedre cpuer skriveleif. 6243348[/snapback] Tsja, men det er jo mildt sagt en tid og strømkrevende prosess. Om det funker eller ei har jeg ikke noen formeninger om, men jeg har sett mange som har oppnådd resultater ved å gjøre det, men det er jo også folk som ikke gjør det. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Altså, det jeg har funnet ut er iallefall kort fortalt følgende. Cpu leveres jo med en satt stock volt som standard. F.ex 1.4V. However, dette er tydeligvis behandlet forskjellig fra produsent til produsent. En meget tydelig forskjell er nå når jeg har gått over til Epox sitt deilig npa9+ultra kort som setter, ifølge kortet sin bios og cpu-z, volt til rundt 1.5 som standard og ikke 1.4 ( for min 939 cpu.) som på msi diamond k8n. På Msi kortet kunne jeg kjøre stock clock ned 0.2v til da 1.2v totalt, og prime stabilt, MEN, det tok tid å komme såpass ned. På msi kortet kunne jeg sette ned så lavt som 0.8V totalt. Men på Epox kortet, er det jo helt annerledes. Her går det ann å sette opp med 0.45 mot msi sitt diamond, og kun ned fra stock med 0.2 og ikke 0.5 om en sammenligner med diamond kortet.. Ganske stor forskjell. Jeg hadde problemer med å kjøre stabilt over 2500 på msi kortet, min etterhvert fikk jeg 2550mhz stabilt. Og det uten å gjøre noen forandringer i kabinettet etc. Selvfølgelig, nå på epox kortet er det lettere å klokke. Jeg kommer nå til 2600 tilsynelatende stabilt, og hele 325fsb ved 1.6v før det begynner å bli ustabilt der. Forøvrig kan en sette htt til 1.8v... En 50mhz opp er kanskje ikke all verden, men det er 50mhz opp. I tillegg er dette gjort på en 1år gammelt prosessor, og det skal være mye lettere sies det å få det til på en ny en. Foreløpig har jeg bare hatt positiv erfaring med dette. Med stabilt mener jeg idiotsikkert stabilt. Alle 3dmark program kjøres 5x loop minst, prime95 på valg 2 ja (small fft, fant ut at det var mest effektivt, virker slik iallefall) spille div.spill, kjøre superpi 32m, multitaske som om det var for VM. Etter min mening er ikke OC verdig å ha om det ikke er stabilt. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2006 Jeg har forøvrig vært borti det programmet occt, eller hva det nå heter. Og sier meg enig i med kjaks, jeg ser ikke hvordan dette skulle gjøre seg bedre enn prime95. Forøvrig virker faktisk Toast programmet også bra for å brenne inn cpu, slik som det står i denne guiden jeg nevnte her i post 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå