Gå til innhold

Helt vekk av formatering, hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp reinstallert windows etter å ha formatert min splitter (nesten) nye DELL 9400 for å bli kvitt all bloatware....

 

Når jeg legger inn windows på ny, valgte jeg å slette alle partisjoner og formatere maskinen på nytt. Dette trodde jeg skulle gjøre at maskinen ble "helt blank". Men til min store forbandelse får jeg opp valg i oppstarten av maskinen om hvilket operativsystem jeg vil boote, dette er jo egentlig bare en fillesak, MEN jeg klare ikke sånnt rot....derfor lurer jeg på hvordan jeg skal formatere for at ALT forsvinner og jeg kan foreta en clean reinstall.

 

Håper noen har et fornuftig svar til meg! TAKK :)

 

mvh

saphiens

Endret av saphiens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er blitt lagret i oppstartsminnet, ikke på harddiskene.. Start i dos ved hjelp av en oppstarsdisket elns.. (noe som kjører fdisk).. Så skriver du "fixmbr".

 

Du skal vite at dette kan være risikofylt, men dersom det skjærer seg, skal du kunne installere windows på nytt igjen..

 

 

Edit: Jeg måtte gjøre det samme selv for en stund siden. Da hadde jeg både linux og winxp, men maskinen startet i linux-style, der jeg kunne velge hva jeg ville boote.. Funka med "fixmbr"

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

De gangene jeg har hatt valget om å starte opp to forskjellige operativsystem hvor av et ikke lenger skal finnes, har jeg gjort dette: Start > Kjør > Skriv: msconfig > Velg fanen: Boot.ini > Trykk på: Kontroller alle oppstartsbaner. Det har løst problemet hver gang.

Lenke til kommentar

Egentlig er det vel første sektor på disken, ikke i noe minne, og ingen av kommandoene rører partisjonstabellen, kun boot recorden, så det er ikke fali :p

 

Tar jeg ikke feil er fixmbr tilgjengelig via recovery console, som du kan boote inn i fra windows cden. fdisk /mbr er vel bare oldschool versjonen fra NT, funker kanskje ikke på XP recovery console.

Lenke til kommentar
De gangene jeg har hatt valget om å starte opp to forskjellige operativsystem hvor av et ikke lenger skal finnes, har jeg gjort dette: Start > Kjør > Skriv: msconfig > Velg fanen: Boot.ini > Trykk på: Kontroller alle oppstartsbaner. Det har løst problemet hver gang.

 

Boot.ini er dog en fil, og dersom disken blir formatert forsvinner den som alt annet. Får du opp noe funky etter en formatering av disken er det nok boot recorden.

Lenke til kommentar
De gangene jeg har hatt valget om å starte opp to forskjellige operativsystem hvor av et ikke lenger skal finnes, har jeg gjort dette: Start > Kjør > Skriv: msconfig > Velg fanen: Boot.ini > Trykk på: Kontroller alle oppstartsbaner. Det har løst problemet hver gang.

6137496[/snapback]

 

 

Fynka som bare det!! :)

 

Takk for hjelpen folkens!

 

mvh

saphiens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...