Iyon Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei Problemet nevnt i trådtittel har rot i at jeg anskaffet nytt hovedkort for noen uker siden, DFI NF4 SLI INFINITY. Da jeg mottok dette kortet, ble det installert, og maskinen ble startet med operativsystem installert fra gammelt hovedkort. "Gammelt" hovedkort var et Asus A8N-SLI Premium, altså nøyaktig samme brikkesett. Maskinen fungerte knirkefritt i et par uker. Den begynte så å utvise et symptom som artet seg på følgende måte: Den kjørte stødig, men trengte flere forsøk på å starte. Oppstarten hang da i Windows's oppstartskjerm. POST gikk symptomfritt. Dette forverret seg over de neste ukene, helt til at den ikke ville starte uten at jeg først gikk i safe-mode et par ganger, for så å starte på vanlig måte. Denne perioden var krydret med en rekke "The system has recovered from a serious error"-meldinger etter oppstart. Stoppmeldingen det ble referert til varierte. Jeg besluttet tilslutt å gjøre en clean install av windows på maskinen. Etter ompartisjonering og formatering ble windows xp pro lagt inn. Setup gikk som normalt, windows ble installert på raid-setpå innebygget nvidia-sata-raidkontroller. Etter endt installering, ved første boot, får jeg en blåskjerm uten STOP-melding og maskinen restarter. Safe-mode fungerer heller ikke. Problemet vedvarer ved bytte av minne, samt fjerning av alle ikke-kritiske enheter. Skjermkort har jeg ikke mulighet til å prøve, da jeg kun har et ekstra agp-kort. Men jeg tviler på at skjermkortet er årsaken, siden reboot i oppstart skjer selv om jeg velger safe-mode med kun kommandolinje. Og dessuten går den grafiske delen av windowsinstalleringen knirkefritt. Er hjertens takknemligfor tips som kan hjelpe meg til en fungerende pc! Jørgen Lenke til kommentar
JANMS Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Høres ut som om CPU'en din enten er ødelagt eller får for lite kjøling. Eneste jeg kan komme på i farta som kan være galt... Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 a bold statement... ifølge oppdatert bios, er den godt innenfor forsvarlig driftstemperatur, 30-50 grader alt ettersom. Dessuten arter symptomene seg likt om jeg starter fra kald tilstand eller etter å ha installert windows et par ganger. Jeg lurer også på om det kan være realistist å anta at en ødelagt cpu kan greie å installere windows knirkefritt gjentatte ganger, for så forårsake pandemonium i systemet når windows skal startes? Mine mistanker retter seg mer mot hovedkortet, men jeg har desverre ingen mulighet til å etterprøve dette. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Nå har jeg fått opp maskinen uten problemer med en ubuntu live cd. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan finne ut om det er problemer med noe hardware ? Har veldig lite erfaring med Gnome og linux generelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå