håvard87 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Hei! Sitter her med en gammel P3-maskin jeg tenke å "mekke" opp. Men så har det seg slik at jeg har støtt på et noe merkelig problem. Jeg kobler til P-ATA harddisken (som det ligger et OS på) til hovedkortet, men da jeg starter PC'n så får jeg ikke noe skjermbilde og det virker som om harddisken ikke "snurrer". Jeg har prøvd harddisken i andre PC'er og der fungerer den fint. Det som forundrer meg mest er at hvis jeg kobler harddisken fra hovedkortet (altså bare fjerner IDE-kabelen), men ikke fjerner strømkabelen så fungerer harddisken på vanlig måte, da merker og hører jeg den begynner å knitre og starte opp. Jeg har prøvd å bytte IDE-kabler og jeg har prøvd begge IDE-portene på hovedkortet uten hell. Noen som kan tenke seg hva som er galt? Takker i saåfall for all hjelp. Endret 19. mai 2006 av håvard87 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei! Får du skjermbilde uten disken? Har du satt disken til master? Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Hei! Får du skjermbilde uten disken? Har du satt disken til master? 6137174[/snapback] Nei, får ikke skjermbilde uten disken. Ja, den er satt til master. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Prøv nullstilling av BIOS ved å ta ut batteriet i cirka 10 sekund. Prøv et annet skjermkort om du har et tilgjengelig. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei, pussig problem Har du flere enheter på ide-kabelen? Pass på at disken er konfigurert riktig i forhold til dette. På enkelte produsenters disker er det forskjell på "Master" og "Master w/ Slave present". Førstnevnte kalles av noen produsenter "Single". Dersom du har en annen disk "på linja", pass på at begge diskene er konfigurert i konsistens, altså, at enten begge står på "Cable Select", eller at begge står med spesifikke innstillinger, den ene på slave, den andre på master (ikke single). Etter min erfaring kan det underligste skje om én disk står innstilt på cable select og den andre på en spesifikk innstilling, altså slave eller master. Lykke til Jørgen Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for svar. Skal teste tipsene deres nå. Kan forøvrig nevne at jeg har det samme problemet med alle IDE-enheter. Prøvde nemlig nå først å koble til en cd-brenner bare med strøm ikke med IDE-kabelen og da fungerte den fint (gikk ann å åpne og lukke+led'ene lyste), prøvde deretter å koble den til hovedkortet også men da døde den. Har ingen andre harddisker tilkoblet. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Hr nå prøvd både å ta ut batteriet i 10 sekunder, og forskjellige master/cable-select kombinasjoner uten resultat. Flere forslag? Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 mulig at ide-kontrolleren rett og slett er død. hvis ingen ide enheter (som er testet til å fungere på annen maskin) fungerer, er dette en mulighet. Har hovedkortet raidkon troller og to ekstra ide-kontakter? Kan du muligens forsøke en ekspansjonskort-kontroller altså en ide eller s-ata kontroller i pci-format. kanskje du kan få opp pcen på den måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå