nahoy Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hei, vurderer for alvor å bytte over til linux eller freebsd, så lurte jeg på om det var noe trøbbel med s-ata-drivere. Hovedkortet mitt er "asus a7n8x-e deluxe" Og funker det å lese av mine allerede eksisterende ntfs-partisjonerte disker? Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Uten å være 100% så tror jeg de fleste distroer støtter brikkesettet ditt (som betyr at SATA skal fungere). FreeBSD vet jeg ikke. Lesing av NTFS er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Har et asus A8N-E selv, og instalerte ubuntu i forige uke uten noen problemer på en S-ATA disk. Lenke til kommentar
salah Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hovedkortet skal være støttet ihvertfall Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Skriving til ntfs funker altså ikke? Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Skriving til NTFS bør du helst unngå. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Fordi det er vanskelig? EDIT: Går det an å skrive til fat? I så fall kan jeg jo konvertere med partition magic. Endret 19. mai 2006 av nahoy Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Fordi det ikke er støttet bra nok enda. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Aha, så jeg risikerer å miste masse ting? Men som jeg skrev over, hvordan er det med fat? Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Jepp Fat fungerer perfekt (lesing og skriving). Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) SATA på laptopen her; det fungerer utmerket med Ubuntu (både Breezy og Dapper), men jeg har et Intel-basert SATA/IDE-chipset da ...0000:00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) SATA Controller (rev 03) ... generellt sett er det fint å teste med en Live-CD når man er usikker; da får man som regel bekreftet hva som fungerer "out of the box", og hva man kanskje må tukkle litt med for at det skal fungere Endret 19. mai 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 SATA fungerer også strålende i FreeBSD. Har selv satt opp FreeBSD på en maskin med ICH6R sørside, og disken er en SATA-disk. FreeBSD støtter det meste av de nyeste diskkontrollerne (ICH6, ICH7, nForce4 osv). Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Har installert FreeBSD nå, men jeg sliter litt med å komme ut på nettet. Hvor finner jeg nettverksinstillingene og hva må jeg gjøre for å få det til å funke med firefox? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Kortet bruker ein Sil 3112A raid konroller for S-ata. Denner er godt støtta, og følger med i kjernen. Har sjølv hatt eit tilsvarande hk, med samme kontrolleren, og det fungerte utmerket. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Har faatt nettet til aa fungere naa, men har fotsatt et par problemer: Lyden virker ikke Jeg faar ikke stilt inn at jeg har norsk tastatur. Jeg har intgen anelse om hvordan jeg skal finne windows-partisjonene mine og faa dem til aa funke. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Kva distro/os endte du opp med? Har du sett at lyden ikkje er skrudd ned/muta? Prøv med alsamixer. loadkeys no-latin1 for norsk tastatur i konsoll. GNOME/KDE har egne vertøy for å skifte tastaturopsett. For å automagisk mounte windowspartisjonane dine, så legg dei inn i fstab. man fstad viser deg korleis du gjer det. nokre distroer har og grafiske verktøy for å jelpe deg med dette. Du må kanskje innstalere støtte for ntfs først, det kommer an på kva distro du har. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Har faatt nettet til aa fungere naa, men har fotsatt et par problemer: Lyden virker ikke Jeg faar ikke stilt inn at jeg har norsk tastatur. Jeg har intgen anelse om hvordan jeg skal finne windows-partisjonene mine og faa dem til aa funke. 6142188[/snapback] Hvis du skriver "sysinstall" som root, skal du kunne få opp de fleste alternativer. Der ser du "keymap". Velg det, og du kan få norsk tastatur. Når det gjelder lyden, må du laste inn noen moduler. Ta en titt på denne siden. Det er hentet fra FreeBSD handbook. Der står det veldig godt forklart hva du skal gjøre. Vil anta at den generiske lydmodulen vil fungere på det interne lydkortet. Lyden kan du så kontrollere med kommandoen "mixer". KDE/Gnome har også lydkontroll hvis du vil kontrollere lyden derfra. Edit: du kan laste modulene dynamisk, det er ingen vits i å rekompilere kjernen for å få lydstøtte. Edit edit: FreeBSD støtter lesetilgang til NTFS-disker. Du mounter opp en NTFS-partisjon med kommandoen "mount_ntfs". Hvis du skriver "sysinstall", velger så Configure, og så fdisk, så får du opp alle diskene i maskinen. Deretter velger du en av dem, så får du opp alle partisjoner på disken, filsystem og hvilket navn partisjonen har i FreeBSD. Når du har sett det, velger du cancel helt til du er ute av sysinstall. Håper dette er til hjelp for deg og lykke til med FreeBSD. Håper du klarer det, FreeBSD er et veldig godt OS. Skulle du få noen problemer, er det bare å poste dem i det nye BSD/UNIX-forumet, så skal du nok få hjelp. Endret 21. mai 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå