Gå til innhold

Hvordan finne 3V på PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med to stk. AA-batterier? :)

6140255[/snapback]

Det ville jo være enkelt, og alle vet at enkle løsninger er det beste, så det er med andre ord tryggest å styre unna dem. :)

Jeg kan gi deg en kjapp beregning i henhold til hvor mye strøm jeg antar vil trenges for tre LEDs, antar at kontrolleren ikke trekker så mye, men vi legger inn en liten sikkerhetsmargin på noen milliamperè.

La oss si at vi gir en LED 30mA.

30mA * 3 = 90mA

R = U / I

U = 5V - 3V = 2V

R = 2V / 90mA = 22,2222222222 Ohm

Bruk en motstand på 27 Ohm, så har vi forsikret oss noenlunde ordentlig om at det teoretisk sett bør fungere.

Lenke til kommentar
Liten logisk brist der... Ledsa blinker.... Når de da ikke lyser eller ikke alle lyser samtidig så vil spenningen bli for høy. Logikken bruker også litt strøm.

Bruk en spenningsregulator du, eller lag deg en spenningsdeler med dioder.

6148423[/snapback]

Rarat at jeg ikke har klart å svi av noe dyrt noe på skolen enda. :whistle:

Spenningsregulator er jo en fin løsning, men da må man, så vidt jeg kan se av vareutvalget til ELFA, bygge en fra bunnen av.

Sleng en tre-fire 1N4001-dioder i serie, det blir vel det enkleste ettersom ingen vil leke med muligheten for litt høye spenninger. :hrm:

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Er du sikker på at ikke kretsen kan kjøres på 5 volt?

De aller fleste logiske brikker er jo beregnet for nettopp denne spenningen, så det høres litt rart ut. Hvordan brikker sitter det på?

Du kan nesten helt garantert kjøre den på 3,3v railen, men dersom du skal hente spenningen fra 5v er diodealternativet det enkleste og beste.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at ikke kretsen kan kjøres på 5 volt?

De aller fleste logiske brikker er jo beregnet for nettopp denne spenningen, så det høres litt rart ut.

6151924[/snapback]

Det samme slo meg umiddelbart, men jeg antar at han har tatt seg tid til å sjekke det sånn noenlunde ordentlig :shrug:

Lenke til kommentar

Men dere mener altså at jeg skal sette noen vanlige silisium (skrev jeg det rett) dioder i serie med kretsen viss jeg skal koble dette opp på 5V i moolex-kontakten.

Hva med to stk. AA-batterier? smile.gif

Grunn til at jeg ikkje vil bruke batterier er fordi eg ikkje har haldarar til dei, og dette skal og bli ei parmanent løysing slik at jeg kan sette dette inn i pc-en...

Lenke til kommentar
Men dere mener altså at jeg skal sette noen vanlige silisium (skrev jeg det rett) dioder i serie med kretsen viss jeg skal koble dette opp på 5V i moolex-kontakten.

Hva med to stk. AA-batterier? smile.gif

Grunn til at jeg ikkje vil bruke batterier er fordi eg ikkje har haldarar til dei, og dette skal og bli ei parmanent løysing slik at jeg kan sette dette inn i pc-en...

6162857[/snapback]

Riktig, du kan regne 0,6 / 0,8 V pr diode.

Er bare å koble opp og så måler du med multimeter hva spenning du får, varierer litt med hva dioder du bruker. Kan no prøve med 3 dioder. Mål før du kobler til kretsen, gjerne med en last motstand i stede for kretsen din. Bruker du en som er rundt 30ohm, får du ca 100mA strøm

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Riktig, du kan regne 0,6 / 0,8 V pr diode.

Er bare å koble opp og så måler du med multimeter hva spenning du får, varierer litt med hva dioder du bruker. Kan no prøve med 3 dioder. Mål før du kobler til kretsen, gjerne med en last motstand i stede for kretsen din. Bruker du en som er rundt 30ohm,  får du ca 100mA strøm

6164221[/snapback]

Mener du at jeg skal koble opp med batterier, og måle strømmengden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...