Gå til innhold

Hva burde jeg innstalere på en gammel laptop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå bruker jeg selv Slackware 10.2 med Kernel 2.6.16.16 på en laptop med 800 MHZ og 128 MB ram. Der kjører jeg KDE for øyeblikket. Det går ikke så veldig treigt akkurat. Den klarer seg fint. Den brukte litt tid på å rekompilere kjernen, men ellers gikk det no greit.

Har også kjørt Red Hat i sin tid på den samme laptopen. Mener også at jeg heiv inn Fedora på den, men husker ikke hvordan det gikk.

Red Hat 8.0 fungerte iallefall strålende på laptopen min.

Det samme gjør Slackware 10.2 i disse dager.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tja, om du er villig til å lese litt er ikke Slackware så vanskelig.

Fedora er ganske så rett fram egentlig. Mest klikk klikk. Neste osv. Ikke så vanskelig.

Nå er det lenge sia jeg har prøvd Fedora så jeg vet ikke hvordan GNOME`N er på den, men GNOME er gennerelt litt treigere enn KDE, merka iallefall det på en gammel maskina jeg på det på.

Red Hat er jo gammelt nå. Fedora tok over for Red Hat, så det er på en måte en videreutvikling av Red Hat kan du si.

Har egentlig ikke noe særlig videre erfaring med Linux enn Slackware.

Det er den jeg holder på med mest nå fortia.

Lenke til kommentar

Du er egentlig i en veldig dum posisjon, du har CPU til å dra det meste (alt), men minnet drar nesten ikke en dritt. Min absolutt største anbefaling er å skaffe 128mb til, da kan du kjøre alt.

Hvis oppgradering ikke er aktuelt bør du seriøst sjekke ut XFCE eller Fluxbox.

Når det gjelder distro så er det stor forskjell på hvor mye ressurser de krever, dessverre så konsentrerer de brukervennlige distroene seg på GNOME/KDE, som krever veldig mye. Ubuntu med XFCE er nok en god start.

PS: Ikke vurder Slackware.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg bruke ubuntu med XFCE når jeg ikke greier å innstalere ubuntu?

6137285[/snapback]

Du sa at det tok vannvittig lang tid.

6138319[/snapback]

Ja, starta den kl. ca. 12 i natt.. Har drivi på i snart 15 timer og har bare kommet til 42 % der den søker igjennom cd-rom'en..

Lenke til kommentar

Det var volsomt. Det du kan gjøre, er å skrive server på boot-prompten, installere og når du har rebootet kan du logge inn og skrive

sudo apt-get update && sudo apt-get install xubuntu-desktop && sudo shutdown -r now

Du burde ha i kablet nett under hele prosessen.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd en ekstremt lang install-tid. Det var SuSE 10.0 eller noe, netinstall. Grunn? Maskinen gikk i suspend mens jeg installerte på den pga. "har ikke rørt tastatur og mus på x minutter, da tar vi APM suspend og klokker ned CPU til 1 mhz", og jeg fikk den ikke ut igjen. Harddisk, skjerm, nett etc. virket da, det var bare uhorvelig tregt!

Men morro var det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...