Gå til innhold

Wii, mest tant og fjas?


tezza

Anbefalte innlegg

Eg for min del har ingen problemer med å spille FPS på verken PC eller konsoll.Klart det er meir nøyaktig med mus og tastatur.Men ein ting eg savne på PC, er rett og slett rumble funksjonen. Tilbakemelding fra spillet er deilig syns eg på konsoll,og gir det lille ekstra. No har eg jo spillt FPS på konsoll siden Doom konverteringen til PS1 da,og så videre over på N64. Så eg er godt vannt med det.

 

Men eg har full forståelse for skepsisen sånn sett. Det er rett og slett ein vanesak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vi nå i gang med bashing av FPS-spill med gamepad igjen? FPS-spill med pad er en helt annen opplevelse enn FPS-spill med mus og tastatur. I førstnevnte får spilleren en følelse av å styre noen som går rundt og skyter, i sistnevnte får spilleren følelsen av å fly rundt i tredimensjonalt OS og peke og klikke på fiender.

 

Med fare for å gjenta meg selv. Gamerankings liste over de beste FPS-spill i verden basert på en gjennomsnittskarakter fra de aller fleste spillmedier:

 

1. GoldenEye 007 (Nintendo 64) 96,2%

2. Metroid Prime (GameCube) 96,2%

3. Halo: Combat Evolved (Xbox) 95,8%

4. Half-Life 2 (PC) 95,7%

5. Halo 2 (XBOX) 95,2%

 

Ett PC-spill, fire konsollspill. Med andre ord: De beste FPS-spillene er på konsoll og styres med pad.

6163751[/snapback]

Hehe. Det er såklart ikke det at gamepad er dårlig som kontroller til FPS. Det er avhengig av hvordan den er implementert i spillet. Goldeneye er såklart kongen der fremdeles. Men mus og tastatur er mer presis og mer responsiv enn en gamepad, det er det vi snakker om. Ikke bashing av gamepad (ikke det jeg prøver å gjøre iallefall).

 

Nå er det at Wii sin kontroller er mer passende enn en gamepad til FPS-spill jeg vil fram til. Den er et sted mellom mus/tastatur og gampad. Altså på en måte det beste fra de to om du vil.

Lenke til kommentar

Pricks: Åh, sårer jeg dine wii-ttle feelings nå? Beklager på det sterkeste.

 

Et annet element dere må ta i betraktning er at dere ikke spiller på 70" plasmaskjermer som populært vist fram i nintendovideoene. Teste presisjon på en 28" CRT Tv 3 meter unna, uten å "veive" armene, altså holde den rolig ved siden av seg må bli så enormt vanskelig å styre at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg får seriøst frysninger av å tenke på hvordan wii blir med et såpass "vanlig" oppsett - husk, ingen HDTVer her i gården. Det er fremtiden.

Endret av MattMan
Lenke til kommentar
ed fare for å gjenta meg selv. Gamerankings liste over de beste FPS-spill i verden basert på en gjennomsnittskarakter fra de aller fleste spillmedier:

 

1. GoldenEye 007 (Nintendo 64) 96,2%

2. Metroid Prime (GameCube) 96,2%

3. Halo: Combat Evolved (Xbox) 95,8%

4. Half-Life 2 (PC) 95,7%

5. Halo 2 (XBOX) 95,2%

 

Ett PC-spill, fire konsollspill. Med andre ord: De beste FPS-spillene er på konsoll og styres med pad.

6163751[/snapback]

Nå sier ikke en slik ranking noe som helst da det ikke er noe direkte samsvar mellom karakterene på konsoll vs. PC. FPS spill på konsoll får ofte også bedre karakter i sine reviewer, rett og slett fordi det er mindre konkurranse. Et glimrende eksempel er feks. Halo! På xbox ble det regnet som noe av det aller aller beste og fikk høye karakterer. Nøyaktig samme spillet på PC var et ganske middelmådig spill som fort gikk i glemmeboken. Karakterene var på langt nær like rause heller om jeg ikke husker feil.

Siste review på gamer.no gir også høyere karakter til GhostRecon på konsoll vs. PC versjonen, til tross for at det er samme spillet.

Lenke til kommentar
Et annet element dere må ta i betraktning er at dere ikke spiller på 70" plasmaskjermer som populært vist fram i nintendovideoene. Teste presisjon på en 28" CRT Tv 3 meter unna, uten å "veive" armene, altså holde den rolig ved siden av seg må bli så enormt vanskelig å styre at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg får seriøst frysninger av å tenke på hvordan wii blir med et såpass "vanlig" oppsett - husk, ingen HDTVer her i gården. Det er fremtiden.

6163812[/snapback]

IGN har testet dette med å sitte rolig og spille. Det fungerer fint. Man vil ha overdrevet bevegelser i starten man plukker opp kontrollen, for så å lære seg hvordan den fungerer og sette seg ned som med en gamepad. Om du spiller på en 100" og en 10" er det ingen forskjell, ikke noe som man ellers har i spillverden allerede.

Lenke til kommentar
ed fare for å gjenta meg selv. Gamerankings liste over de beste FPS-spill i verden basert på en gjennomsnittskarakter fra de aller fleste spillmedier:

 

1. GoldenEye 007 (Nintendo 64) 96,2%

2. Metroid Prime (GameCube) 96,2%

3. Halo: Combat Evolved (Xbox) 95,8%

4. Half-Life 2 (PC) 95,7%

5. Halo 2 (XBOX) 95,2%

 

Ett PC-spill, fire konsollspill. Med andre ord: De beste FPS-spillene er på konsoll og styres med pad.

6163751[/snapback]

Nå sier ikke en slik ranking noe som helst da det ikke er noe direkte samsvar mellom karakterene på konsoll vs. PC. FPS spill på konsoll får ofte også bedre karakter i sine reviewer, rett og slett fordi det er mindre konkurranse. Et glimrende eksempel er feks. Halo! På xbox ble det regnet som noe av det aller aller beste og fikk høye karakterer. Nøyaktig samme spillet på PC var et ganske middelmådig spill som fort gikk i glemmeboken. Karakterene var på langt nær like rause heller om jeg ikke husker feil.

Siste review på gamer.no gir også høyere karakter til GhostRecon på konsoll vs. PC versjonen, til tross for at det er samme spillet.

6163839[/snapback]

GRAW på 360 er ikke FPS engang.. :ermm:

 

Og Halo på PC kom jo ut, hva 2 år senere enn på XBox? Og uten særlige forbedringer.. Hvordan kan man da forvente at spillet skal få like gode karakterer?

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar
Nå sier ikke en slik ranking noe som helst da det ikke er noe direkte samsvar mellom karakterene på konsoll vs. PC. FPS spill på konsoll får ofte også bedre karakter i sine reviewer, rett og slett fordi det er mindre konkurranse.

 

Dette argumentet er bare sprøyt. Samme side (Gamerankings) viser at det kom 21 FPS-spill til PC i 2005, mens det kom 26 til Xbox.

 

Et glimrende eksempel er feks. Halo! På xbox ble det regnet som noe av det aller aller beste og fikk høye karakterer. Nøyaktig samme spillet på PC var et ganske middelmådig spill som fort gikk i glemmeboken. Karakterene var på langt nær like rause heller om jeg ikke husker feil.

 

Halo er et av verdens beste FPS-spill. På Xbox. Fordi spillopplevelsen er tilpasset kontrollmetoden perfekt. På PC ble det ikke like bra, fordi kontrollmetoden på en PC krever visse modifikasjoner av spillopplevelsen for å fungere like bra.

 

Siste review på gamer.no gir også høyere karakter til GhostRecon på konsoll vs. PC versjonen, til tross for at det er samme spillet.

6163839[/snapback]

 

Det har ikke falt deg inn at spillopplevelsen på Xbox 360 med pad kanskje er mer tilfredsstillende enn spillopplevelsen på PC med mus og tastatur? Eller er dette en umulighet?

Lenke til kommentar
Dette argumentet er bare sprøyt. Samme side (Gamerankings) viser at det kom 21 FPS-spill til PC i 2005, mens det kom 26 til Xbox.

Og hva er totalt antall FPS på OC kontra FPS på konsoll??

 

Halo er et av verdens beste FPS-spill. På Xbox. Fordi spillopplevelsen er tilpasset kontrollmetoden perfekt. På PC ble det ikke like bra, fordi kontrollmetoden på en PC krever visse modifikasjoner av spillopplevelsen for å fungere like bra.

Den var tynn. På hvilken måte er spillopplevelsen tipasset kontrollmetoden perfekt? Autoaim??

 

Det har ikke falt deg inn at spillopplevelsen på Xbox 360 med pad kanskje er mer tilfredsstillende enn spillopplevelsen på PC med mus og tastatur? Eller er dette en umulighet?

6164029[/snapback]

Nei hvordan en mer unøyaktig og mer uresponsiv kontroll gjøre spillopplevsen din bedre forblir meg for alltid et mysterium..men hver sin smak selvsagt.

Lenke til kommentar

Nei hvordan en mer unøyaktig og mer uresponsiv kontroll gjøre spillopplevsen din bedre forblir meg for alltid et mysterium..men hver sin smak selvsagt.

6164526[/snapback]

 

Tja du har jo det faktum at man bruker en AVTRYKKER på xbox-spaken da. Ligner faktisk litt på sånn derre PISTOLA OG SÅNN vettu.

Lenke til kommentar

Nei hvordan en mer unøyaktig og mer uresponsiv kontroll gjøre spillopplevsen din bedre forblir meg for alltid et mysterium..men hver sin smak selvsagt.

6164526[/snapback]

 

Tja du har jo det faktum at man bruker en AVTRYKKER på xbox-spaken da. Ligner faktisk litt på sånn derre PISTOLA OG SÅNN vettu.

6164563[/snapback]

Ahh...ja selvfølgelig...hvordan kunne jeg glemme det... Der har vi det! :no:

Lenke til kommentar

Nei hvordan en mer unøyaktig og mer uresponsiv kontroll gjøre spillopplevsen din bedre forblir meg for alltid et mysterium..men hver sin smak selvsagt.

6164526[/snapback]

 

Tja du har jo det faktum at man bruker en AVTRYKKER på xbox-spaken da. Ligner faktisk litt på sånn derre PISTOLA OG SÅNN vettu.

6164563[/snapback]

Ahh...ja selvfølgelig...hvordan kunne jeg glemme det... Der har vi det! :no:

6164617[/snapback]

 

og rumble i fetta..

 

ggrrreeeat comeback btw... Mjaaaus! Ur teh real tiger.

Lenke til kommentar
Og hva er totalt antall FPS på OC kontra FPS på konsoll??

 

Det orker jeg ikke å regne ut, men tror ikke det er så stor forskjell. Vi kan regne det ut sammen: rams opp ti eksklusive FPS-spill som kun finnes på PC (ikke porta til konsoll), så skal jeg gjøre det samme for konsollene. Jeg mistenker at vi kanskje vil komme frem til at det finnes flere FPS-spill på konsoll til slutt.

 

Den var tynn. På hvilken måte er spillopplevelsen tipasset kontrollmetoden perfekt? Autoaim??

 

Ja, det er en av måtene. I et intervju med Bungie fortalte de veldig mange rutiner de hadde lagt inn i kontrollsystemet for å tilpasse spillopplevelsen perfekt til håndkontrolleren. Som at du beveger siktet bittelitt saktere når du streifer det over en fiende. Responstiden til fiendene basert på hastigheten spilleren kan bevege seg i. Etc. FPS-spill på PC har en lei tendens til å ha superraske fiender som gjør overveldende mye skade, flere instant-death-episoder via boobytraps o.l., fiender som tåler 50-60 skudd, osv. Alt fordi veteraner med mus+tastatur klarer å peke og klikke på fiendene som dukker opp på 0,1 sekund. Dette er ting jeg personlig mener begrenser muligheten for å lage en tilfredsstillende spillopplevelse på PC, nettopp fordi styremetoden nesten er for presis og hurtig.

 

Nei hvordan en mer unøyaktig og mer uresponsiv kontroll gjøre spillopplevsen din bedre forblir meg for alltid et mysterium..men hver sin smak selvsagt.

6164526[/snapback]

 

Vil du ha mest mulig nøyaktighet kan du jo bruke aimbot også når du først er i gang å spille, så blir det enda mer nøyaktig.

 

Igjen, poenget mitt er at det er en stor forskjell fra å spille et FPS som er LAGET FOR pad og å spille et FPS som er LAGET FOR mus og tastatur. Mus og tastatur vil ikke nødvendigvis gjøre et FPS-spill bedre, så lenge det ikke er LAGET FOR mus og tastatur. Det er store designmessige forskjeller på de to typene FPS-spill. At enkelte nekter å innse at man kan ha stor glede og moro av FPS-spill på konsoll, som statistikken på gamerankings tydelig viser, er jo bare ren fornektelse.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Pricks: Åh, sårer jeg dine wii-ttle feelings nå? Beklager på det sterkeste.

Nei, men folk har allerede forklart deg at du ikke trenger å vifte med armene, men du ignorerer dette, og fortsetter å lyve bevisst for å provosere, fordi du ikke har saklige argumenter å komme med.

 

Det er greit om du er Xbox- eller PS-fanboy, men det er ingen grunn til å lyve om Wii.

 

Et annet element dere må ta i betraktning er at dere ikke spiller på 70" plasmaskjermer som populært vist fram i nintendovideoene.

Hvilke videoer?

 

Teste presisjon på en 28" CRT Tv 3 meter unna, uten å "veive" armene, altså holde den rolig ved siden av seg må bli så enormt vanskelig å styre at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Hvorfor skal det bli vanskelig? Synes du det er vanskelig å peke med en vanlig fjernkontroll mot TVen?

 

Jeg får seriøst frysninger av å tenke på hvordan wii blir med et såpass "vanlig" oppsett - husk, ingen HDTVer her i gården. Det er fremtiden.

6163812[/snapback]

Ja, HDTV ligger nok et godt stykke inn i fremtiden for folk flest.

Lenke til kommentar
Teste presisjon på en 28" CRT Tv 3 meter unna, uten å "veive" armene, altså holde den rolig ved siden av seg må bli så enormt vanskelig å styre at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Hvorfor skal det bli vanskelig? Synes du det er vanskelig å peke med en vanlig fjernkontroll mot TVen?

 

 

Vet ikke helt hvilke fjernkontroller du har brukt, men her i gården kan man vel peke hvor som helst i rommet og så treffer den likevel. Ggrrreat job tiger.

Lenke til kommentar

Ehhh hva går det i her egentlig ? Kontrolleren til Wii bruker vel ikke IR men 2,4 ghz wifi/radiobølger et eller annet, akkurat som Xbox 360, og vil vel derfor ikke ha problemer med objekter som står i mellom kontrolleren og konsollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...