Gå til innhold

Finne deler til gammel Dell CPi?

Anbefalte innlegg

Heisann, folk og fe!

Nå har min far kommet opp med et lite prosjekt i forbindelse med oppussing av båten vår. Ideen består av å finne deler til en gammel Intel PentiumII @ en Dell Latitude™ CPi A-Series som skal brukes til navigasjon, musikk og film i båten. Vi har også funnet spesifikasjonene til maskinen, som ligger her.

helepc.jpg

latitudelogo.jpg

foranppc.jpg

Vi lurer på hvilken ram det skal være, hvilket batteri og harddisk som passer og hvor vi kan få tak i dette. Vi har sett på komplett.no, og vi har sett mange harddisker som kunne passet i størrelsen 10-20gb. Vi er usikre på tilkoblingen på denne. Hvilken kobling er det, og hvilken harddisk ville passet i denne rammen?

hdd-kobling.jpg

hdd-rammem.jpg

hddramme.jpg

Her er den lappen som sitter bak harddiskrammen, hvis det sier dere noe:

lapphdddrive.jpg

Så trenger vi batteri. Vi har lagt med bilde av tilkoblingen som er her, og hvilken størrelse batteriet er på.

Her er tilkoblingen til strøm som er inni sporet til batteriet:

batterikiobling.jpg

Vi trenger som sagt også ram til denne maskinen, og derfor har vi tatt noen bilder av ram-slotene. Som det står i spesifikasjonene til maskinen, støtter den ikke mer enn 256mb, noe vi vil ha.lapp2pram.jpg

ram-drevovenfra.jpg

ram-pinner.jpg

Så, et sammendrag:

Vi trenger 256mb ram som støttes av resten av maskinen.

Vi trenger et batteri som passer i maskinen.

Vi trenger en harddisk på så høy kapasitet som hovedkortet klarer.

Spørsmålet er hvor? :)

Redigert:

Nå tikket det nettopp inn at vi også er på utkikk etter en rimelig adapter fra 12v (sigarettuttak) til laptopen. Vi kan ikke tenke oss at det skal være så veldig dyrt iogmed at dette er en eldre maskin. Vi har jo 220v -> pc-adapter.

Mvh. Marius E.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SD SO-DIMM RAM kjøpes enkelt på komplett

Batteri... Infocare eller EET Nordic.. (evt. dell direkte) (samme med evt. lader)

Standard 2.5" IDE harddisk, med overgang til "annen type tilkobling"... brukes av mange leverandører, men vet ikke om disse selges løst...

Men batterier og evt. lader koster en del.. så ny PC er like greit.. evt. en brukt PC som har alle komponentene...

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Her er Dell's egen rekommendasjon for latitude cpi a serie .

http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...u=IM-3422723-NO

Tror nok disse fra komplett også er kompatible .

Samme density og modul konfigurasjon : 16x64 128MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303335

Når det gjelder HD kan du jo f.eks kople til ekstern sata disk (som kan gjenbrukes i andre systemer) vha dette:

Cardbus sata kort : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307380

Sata box : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311712

Lenke til kommentar

Jeg vet av erfaring at dell bærbare bruker en "overgang" på harddiskene sine, denne kan du ganske enkelt dra av. Så kan du kjøpe en helt vanlig 2,5" harddisk og sette inn (med overgangen). Har gjort dette selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har gjort akkurat det samme som du planlegger, å oppgradere en Dell CPi A300ST. Jeg lette og lette, men fant ikke andre steder enn Dell som fører de delene jeg trengte, med unntak av harddisken. Jeg bestilte batteri, lader (220v), og RAM hos Dell. Batteriet og laderen fant jeg ikke på nettsidene, så jeg måtte ringe og snakke med en i kundeservice. RAM finner du på nettsidene, men kanskje like greit å bestille dette når du ringer inn de andre delene. Merk at maskinen bare støtter 128MB moduler, så du må ha 2 av disse for å få 256 MB RAM. Hardisken jeg bestilte var en Fujitsu MHT2040AH, dvs en 2,5 tommers 40 GB disk. Den er veldig stillegående og stabil! Denne kjøpte jeg hos en vanlig webshop. I og med at maskinen støtter over 32 GB harddisker regner jeg med at dere kan kjøpe disker opp til 160 GB, så lenge de er IDE/ATA disker. Altså ikke SATA disker! Mulig du må oppgradere BIOS for at disker over 32 GB skal støttes...

Her er infoen på de forskjellige DELL delene:

Batteri: 66 Whr, Li-ion, Rating: 14,8V...4460mAh, serienr.: JP-06M934-29212-47G-1810, Rev A01.

Lader: PA-9 family, Model: PA-1900-05D, serienr.: CN-06G356-71615-47D-0705, Rev L04.

Minne: http://accessories.euro.dell.com/sna/categ...325&mfgpid=1684

Muligens klarer du å finne minne med disse spesifikasjonene andre steder, til rimligere priser...?

Her har du harddisker som støttes.

Merk at dette kan bli ganske dyrt! Hver minnemodul koster ca 550 kr hos Dell, batteriet ca 1000 kr, og harddisken ca 1000 kr, frakt hos Dell 250 kr, og 100 kr hos nettshoppen du kjøper harddisken hos. Dermed nærmer du deg 3500 kr, og spørsmålet blir heller om du ikke burde kjøpe den rimligste bærbare du finner ellers, de ligger jo på 5000-6000 kroner nå... Dessuten må du jo kjøpe deg et CardBus nettverksadapter hvis du har tenkt deg på internett med denne maskinen, og det koster ca 300 kr.

Maskinen min fungerer fint til Office oppgaver, og har en batterilevetid på ca 3,5 timer ved lett bruk. Filmer (DivX etc) går greit, mens spill er bare å glemme! Skjermen med oppløsning på 800x600 blir litt smått i lengden, og kan være til irritasjon. Jeg har 256 MB minne, og det er akkurat nok til tingene over. Kjører WinXP Prof. Når maskinen hadde 64 MB gikk den som sirup, med Win98... Den irriterende vifta har jeg stoppet med en binders, og slik har maskinen kjørt i 2 år nå! :-)

Håper dette hjalp!

Hilsen Rune

Lenke til kommentar

Heisann!

Takk for mange forklarende poster. Jeg søkte litt rundt på delene som Rune007 henviste til, og fant disse til mye lavere priser på Amentio.no

Jeg lurer nå på om disse delene er korrekte til min Dell Latitude CPi A-series:

Ram -> KINGSTON 128MB 144PIN SODIMM SDRAM PC133 NON ECC CL3 IN (KVR133X64SC3/128)

Harddisk -> HITACHI TRAVELSTAR 4K40 20GB ATA6 2.5IN 4200RPM 13G1401/21R4253 NS (HTS424020M9AT00)

Ang. strøm vil jo denne maskinen drives av en fast tilkoblet strømkilde (Adapteren) når den brukes inne, men når vi skal bruke den i båten, trenger vi altså en 12v (sigarettenner-uttak) til maskinen. Ergo; vi vil drive den fra 12v-uttaket i båten.

Batteri er og blir dyrt, men finner dere noen rimelige, så si ifra. :)

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

Hei!

Vil anbefalle deg å ta et søk på qxl.no etter lader.

Jeg kjøpte meg en universal bil lader der, å den har jeg brukt på 2 av mine bærbare!

Betalte vel litt over 200 kr for den, ny ifra lager og Elkjøp skulle ha ca 1000 kr for tilsvarende eller 1500 for en som også hadde 220V inn.

Skal se om jeg finner en lader nå.

*Edit*

Fant ingen på QXL nå, men mener min lader var en Trust lader å jeg har ikke hatt noen problemer med den så lenge jeg brukte den.. har ikke hatt så mye tid til overs i det siste så den har bare ligget i bilen.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Jo, vi skal se. Men dette er som sagt en gammel maskin som har spesiell inngang på strømmen som kan være vanskelig å finne maken til. Er ikke sikkert disse modellene ble levert med mulighet for 12v-uttak heller?

Vi har nå bestilt delene jeg satte opp overs, så får vi se om det er liv i den.

Lenke til kommentar
Et lite varsko. Pass på at ikke summen du må ut med er høyrere ennd et å kjøpe en raskere/bedre bærbar (brukt) og som har nok minne, harddsik og CPU-kraft.

6148848[/snapback]

Jaja, vi har så langt brukt 900,- på 40gb harddisk og ram. 12v-adapter er ikke av det dyreste, men det er fattern som er så bestemt på å gjennomføre dette. Jeg bare hjelper til, han betaler. :p

Har noen funnet noen 12v-adaptere som passer?

Lenke til kommentar

Vi har nå fått kjøpt og mottatt harddisk og ram, som begge passer. Men vi trenger en overgang fra harddisken til tlkoblingen i maskinen.

Hvor finnes dette, og hva kalles den?

--

Og vi leter fortsatt etter 12v-adapter. :)

Lenke til kommentar

Hallo! Unnskyld at jeg poster mye etter hverandre, men jeg trenger bare hjelp med noen småting.

Rammen er innstallert, men vi mangler overgang fra maskinen til IDE. (se bilder)

Her er koblingen på selve harddisken (IDE):

RIMG0088.jpg

Her er bilde av koblingen inne i sporet på pc'n.

RIMG0083.jpg

Hvor finnes en slik overgang? (Dell Latitude CPi A-series) Den må jo være veldig smal siden det er liten plass i denne "skuffen" som harddisken ligger i.

Unnskyld hvis jeg virker masete, men vi vil jo ha denne maskinen opp og gå så snart som mulig.

--

Vi har nå funnet strømadapter fra 12v, dog i en amerikansk nettbutikk. Finnes det noe lignende her i Norge?

Mvh. Marius E. :)

Lenke til kommentar
Overgangen sitter på dan gamle harddisken du har tatt ut.... det ser kansje ut som om den sitter fast men det er bare å nappe den av...  :thumbup:

6185195[/snapback]

Det hadde vel blitt litt for enkelt. :p

Saken er at vi fikk tak i denne maskinen fordi den manglet mange vitale deler, inkludert harddisk. Derfor kjøpte vi ny, og trenger en slik overgang.

Er det noen som har en slik overgang liggende, så for all del; skrik ut!

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

Vi har jo funnet en slik caddy med overgang, men den kostet rimelig mye pluss at det var en butikk USA.

Nok en gang, hvis dere vet hvor man får kan få tak i overgangen\om dere har noe liggende, skrik ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...