Navido Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hallo. Jeg har en logginn side hvor jeg skriver inn brukernavn og passord. Feilen er følgende: Dersom det tastes inn feil brukernavn og feil passord kommer går ikke scriptet videre (dette er riktig). Men det som er feil er at det står ikke da på skjermen at brukernavn og passord er feil; echo "<p><font color=\"red\">Feil brukernavn eller passord.</font></p>"; Hvis feltet passord og brukernavn derimot ikke er utfylt og man trykker på logginn knappen får man ut feilmeldingen. Så hvordan gjør jeg slik at feilmeldingen skal komme selv om man har skrevet et feil brukernavn og feil passord? Takk if(preg_match('/^[\w\d]+$/', $brukernavn) and preg_match('/^[\w\d]+$/', $passord)) { // Unng?r SQL-injection $brukernavn = mysql_escape_string($brukernavn); $passord = mysql_escape_string($passord); // Logg logg inn fors?k til fil logg($_POST['brukernavn'], $_POST['passord']); // Koble til databasen mysql_connect('server', 'brukernavn', ''); mysql_select_db('database'); // Se om brukeren finnes i databasen med riktig passord $sql = "SELECT brukernavn, passord FROM bruker"; $sql .= " WHERE brukernavn LIKE '$brukernavn'"; $sql .= " AND passord LIKE '$passord'"; // Utf?r sp?rringen $resultat = mysql_query($sql) or die(mysql_error()); $antall_rader = mysql_num_rows($resultat); if($antall_rader == 1) { // Fant brukernavn med riktig passord $_SESSION['autentisert'] = true; // Autentiserer brukeren $_SESSION['brukernavn'] = $brukernavn; header('Location:Forside/index.php'); // Videresender brukeren til forsiden } } else { echo "<p><font color=\"red\">Feil brukernavn eller passord.</font></p>"; } } Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det er fordi du har plassert else på feil if... Flytt den ett hakk opp, slik: . . . forsiden } else { echo "<p><font color=\"red\">Feil brukernavn eller passord.</font></p>"; } } } Sånn ca. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Og bruk "=", ikke "LIKE". Ellers kan man skrive "a%" og få match på alle brukernavn som starter med "a"! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå