Gå til innhold

Det hjalp!

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg hadde en utrolig bråkete data takket være den utrolig støyende Globalwin WBK 38 pros vifta.

Tenkte lenge på å bygge en kasse, men det fant jeg ut at kunne bli ganske kostbart. Å kjøpe ny vifte var heller ikke aktuelt.

For å prøve noe dro jeg i dag til biltema å kjøpte meg to støymatter til en samlet verdi av 140kr.

Etter å ha limt på støymattene så å si over alt inne i kabinettet skrudde jeg på PC-en med liten tro på noen forandring. Der tok jeg feil! Støymattene hjalp faktisk overbevisende mye. Jeg mener jeg i alle fall har halvert støyen. Så nå går det an å sitte ved PC-en uten å bli forbanna av bråket. For å sette ord på hvordan støyen er nå se er den vel som en helt vanlig pc som du får kjøpt på Elkjøp. Det er ikke verst med tanke på at jeg har en helvetes pros vifte + en kab vifte.

Kan anbefale et kjøp av Biltemas støymatter hvis du har en pc som bråker mye som du vil skal bråke "vanlig". Men det blir ikke lydløst...

Jeg er i alle fall meget fornøyd!

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det noe jeg fryktet etter montering av mattene så var det jo selvsagt temperaturen. Jeg merket liten forskjell på temperaturen faktisk. CPU-temp er den samme, men system temp har gått opp en grad og det er ikke mye. Har matter overalt hvor det går i kabinettet. Tak, vegger, sider,front osv... Har dobbelt lag på den enne veggen samt noen andre steder. Men jeg lot noen viktige luftehull stå åpne. Nederst på den ene veggen på mitt Aopen hq45 kabinett er det mange små huller de klistra jeg bare halveis igjen. Klistra heller ikke helt igjen de hullene på baksiden av kabinettet. Alikevel er støyen redusert kraftig og temperaturen steg langt ifra nok til at det er noe å bry seg om. Den gjør sikkert det hvis du klistrer igjen samtlige luftehull..så ikke gjør det. Har forresten også klistra på matter under kabinettet slik at det ikke blir mulighet for noen "skrangling". Av kabinett vifter så har jeg en gammel vifte fra en Pentium 100 som bråker ingenting i front.

-Zachzi

Lenke til kommentar

Den var den tynneste matta de hadde på biltema. På toppen var det aluminiumsfolie. Med min linjal ser jeg at tykkelsen er ca. 10mm. Trodde ikke jeg hadde plass til en tykkere versjon, men der tok jeg feil. Hadde to lag flere plasser. Anbefaler derfor å kjøpe en tykk og en tynn slik at du kan bruke det som passer best...Jeg brukte nesten to hele tynne matter før jeg var ferdig.

-Zachzi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I min maskin er det prosessorvifta som bråker desidert mest. Den hadde også litt vibrasjoner. Derfor skar jeg ut en 5mm bred strimle asfaltplate og la rundt ytterkanten på vifta. Dette fjernet nesten alle vibrasjonene, og dempet kansje litt av den vanlige støyen. Ellers har jeg brukt en hel asfaltplate på å dempe alle større flater i kabinettet, og skal kjøpe en til. Tror asfalt på festene til harddisken kan gjøre en del. Har også kjøpt BilTema 10mm skumplast-matter med alu-folie, og montert noe. Merker god forskjell. Men det blir vel aldri godt nok før det kun er skjermen som viser at den står på.

(har kansje litt fritidsproblemer... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...