Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående lov og rett


Melloweitsj

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med en kar som jeg har lånt en betydelig sum penger til uten noen form for sikkerhet. Jeg har kjent han i omtrent 6 år, og mente han var min "venn".

 

Han driver hele tiden å kommer med unnskyldninger for at han ikke kan betale og lurer derfor på om jeg kan skrive en eller annen form for kontrakt der det står at han skylder meg x antall kroner, slik at jeg kan gå rettens vei om jeg ikke får disse pengene.

 

Problemet er at han vil nok utsette dette helt til høsten da jeg reiser vekk og han gjør det samme og jeg ikke vil få tak i han lenger.

 

Har vel egentlig ansett pengene som tapt da det ikke virker som om han har pengene i det hele tatt, men om det er mulig å lage en slik kontrakt så hadde jo det vært greit for min del.

 

Noen ideer? Vil gjerne slippe kommentarer om hvor dumt det er å låne vekk penger slik, men en ting jeg har lært av dette er at jeg aldri kommer til å stole på noen igjen når det gjelder penger :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men hvilke rettigheter har jeg her da? Kan jeg anmelde personen?

 

Ville anta et skriftlig dokument ville nå lenger i en eventuell sak av dette...

 

Om han ikke gidder skrive under så vet jeg iallefall at han ikke har tenkt å betale, han kommer med så mye unnskyldninger at jeg nesten har gitt opp. Lover meg hele tiden, så får jeg se om han vil skrive under på det.

 

Kan jeg skrive et gjeldsbrev selv eller må en advokat eller noe fikse dette?

Lenke til kommentar
Ok, men hvilke rettigheter har jeg her da? Kan jeg anmelde personen?

 

Det kan du sikkert, men om det vil føre frem vet jeg ikke. Hvis du bare har en muntlig avtale så blir det nok veldig vanskelig for politiet å gjøre noe.

 

Ville anta et skriftlig dokument ville nå lenger i en eventuell sak av dette...

Om han ikke gidder skrive under så vet jeg iallefall at han ikke har tenkt å betale, han kommer med så mye unnskyldninger at jeg nesten har gitt opp. Lover meg hele tiden, så får jeg se om han vil skrive under på det.

Kan jeg skrive et gjeldsbrev selv eller må en advokat eller noe fikse dette?

6137768[/snapback]

Jeg er ikke jurist. Men det skulle ikke være noe problem å skrive et enkelt gjeldsbrev selv. Ting å ta med blir vel hvem som skylder penger, til hvem han skylder det (deg), beløpet, innen hvilken dato det skal betales, og at det løper renter fra den datoen dersom det ikke er betalt.

 

Som andre sier så er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, men det kan vise seg problematisk å bevise en muntlig avtale hvis du ikke har vitner.

 

Får du en skriftlig avtale, og den ikke overholdes, kan du evt gå til forliksrådet fremfor å anmelde.

Lenke til kommentar

Hvor gamle er dere?

 

Du kan jo evt gå til foreldra hans og forklare hvordan situasjonen er, evt får dine foreldre til å ringe hans foresatte...

 

Og gå rettens vei med advokat og alt vil vel koste mer enn det beløpet han skylder deg, spørs jo hvor mange penger det er snakk om da..

 

Og en annen ting er jo hvor seriøst den personen vil ta et sånt gjeldsbrev hvis du gjør gjelden enda større vil han nok bli enda mer likegyldig, kanskje det da hjelper som Klilleng sier, å gå til forliksrådet!?

Lenke til kommentar
Og en annen ting er jo hvor seriøst den personen vil ta et sånt gjeldsbrev hvis du gjør gjelden enda større vil han nok bli enda mer likegyldig, kanskje det da hjelper som Klilleng sier, å gå til forliksrådet!?

6138479[/snapback]

Forliksrådet kan "dømme" i saken, og få statens innkrevingssentral inn i bildet, TROR JEG. Men da bør han sikre seg med en skriftlig avtale, ellers kan kameraten bare benekte det hele.

 

Kunne forsåvidt vært interessant å høre beløpet det er snakk om. Er det under 5000,- så er det nok ikke vits i å ta det til forliksrådet engang.

 

Et alternativ kan være å prøve å få istand en avbetalingsordning. Få han med på å betale f.eks. noen hundre hver måned, eller noe.. Gjerne skriftlig.

 

Et generelt tips må være å unngå å låne vekk "betydelige summer" til folk, enten det er bekjente eller ei.

 

Edit: Og er personen under 18 år, så har du en case...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Hvis fyrn er så treig med å betale tilbake så tviler jeg på at han gidder å få i gang en avbetalingsordning.. Spørs litt hvordan personen er, hva slags holdning han har og om dere kjenner hverandre godt..

6138776[/snapback]

 

Kan være at han har lettere for å skaffe litt nå og da, istedet for en stor sum på en gang. Men det må trådstarter se an selv, tror jeg.

 

Hvis det er snakk om ungdom her (under 20 eller.no), så kan det være en idé og snakke med foreldrene hans, slik som du foreslår litt oppi her. Spørs selvsagt om foreldrene er av samme ulla eller ikke da. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...