Asaf_p Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hva betyr dette på et annet språk? Gunstige betingelser Det kreves ikke 1. prioritetspant så lenge lån hos oss og lån fra annen bank samlet ligger innenfor 80 % av låneverdi. Det gjelder lån i Statens pensjonskasse Betyr det at jeg IKKE kan låne her da, hvis mitt hus koster 1 500 000, og jeg har lånt dette beløpet i en annen bank(100%)?? Er jeg nødt å ha 20% egenkapital? Jeg forstod ikke dette :/ Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Med fare for feil (som jeg håper blir rettet hvis noen ser det), [Jeg antar det er et hus/bolig det er snakk om her.] så virker det som om dette betyr at dersom du har belånt huset ditt med over 80%, så krever de 1.prioritets pant i huset for å låne deg penger. Da må den banken du har lånt i fra før si fra seg 1.prioritet på huset, noe de helt sikkert ikke vil. Dermed må du enten: - nedbetale gjelda til den første banken, slik at lånet kommer under 80% av låneverdi. - gi Statens pensjonskasse pant i noe annet enn det allerede belånte huset. - finne noen andre å låne penger av. Det er jo forsåvidt forståelig at banken ikke vil låne penger med pant i et allerede 100% belånt hus/bolig. De ønsker å minimere risikoen sin. Edit: For å være sikker, så går det også an å ring dem eller sende en mail, så får du et litt mer sikkert svar. Endret 19. mai 2006 av klilleng Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hvis du skal låne 100% på huset, vil jeg tro at banken og pensjonskassen kan gå med på følgende (bruker ett eksempel med kjøpesum 1 mill for å gjøre tallene enklere): Panterekkefølge i huset: 1. Banken din - feks kr 300' 2. Pensjonskassen - kr 500' 3. Banken din - kr 200' Pensjonkassen har da lånet sitt på 80% av boligens verdi. Mulig at banken da vil kreve noe høyere rente på de siste 200', men det burde absolutt være mulig. Nå kjenner ikke jeg betingelsene til pensjonskassen, men det er mulig det er like billig å låne alt i banken. Da kan du heller refinansiere når du kommer innenfor 80% av boligens verdi. Lykke til Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 takk for svar! Renta til statens pensjonskasse ligger på 2,75 %, mens jeg i banken kan få 3,75... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå