Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med deling av internett


Anbefalte innlegg

I dag fikk vi "skikklig" bredbånd fra en lokal levrandør, men det er akkurat det samme som Lyse har.

 

Vi har to maskiner i nettverket, og internettet er koblet til en switch, som deler internett videre. Problemet er det at jeg på min PC ikke får tilgang til internett, har gått gjennom alle bruksanvisninger. Når min PC er på kommer det opp en melding på den andre:

 

 

 

Windows-Systemfeil

 

Det finnes en IP-adressekonflikt med ett annet system på nettverket.

 

Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. :(

 

EDIT: Har restartet PC'er og switch.

Endret av Islanbadsj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har funnet ut at problemet er det at begge pc'ene prøver å bruke samme ip adresse. Er det mulig å få de til å bruke forskjellige ip adresser? :)

6144063[/snapback]

 

Du må ha en router, der kan du koble inn internet linja inn på WAN, deretter kobler du pc`ene på de vanlige LAN portene. Det er ikke mulig å koble en internett linje rett på en switch, og få linjen delt på flere maskiner.

 

 

Edit:

Hvis det er slik at du har koblet internett inn på WAN på router, og deretter koblet en switch til LAN på router, så burde det fungere.

Sjekk DHCP server instillingen på routeren, det er den som bestemmer hvilke ip adresser alle klientene i nettverket skal få, om klientene er satt til DHCP.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Hva er WAN?

 

Har ikke peiling på nettverk. :hm:

6144264[/snapback]

 

Det skal stå markert WAN på baksiden av routeren, WAN = WIDE AREA NETWORK, altså nettverk som går utenfor det lokale (for eks. internett)

Det burde iallefall stå WAN, eller noe i den dur, den skal være "adskilt" fra de andre portene. Hva slags router har du? Merke og type.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke en anbefalt router, men ja... det er en router :p

 

Routeren gjør slik at du kan bruke mange pc'er i et lokalt nettverk som alle sammen bruker samme ip på internett.

 

www.whatismyip.com

 

På adressen over får du opp WAN ip'n din. Om denne adressen er den samme som du får opp om du skriver "ipconfig" i et dos-ledetekst vindu, så er du kobla direkte til internett. Sitter du bak en router, så vil du ha en lokal ip. Mest sannsynlig 10.0.x.x eller 192.168.x.x.

 

(og hadde du vært bak en router, så hadde du nok mest sannsynlig ikke hatt disse problemene)

 

Og om du først skal ha en router, så kan du jo vurdere om du skal kjøpe en med støtte for trådløs tilkobling. Altså.. en trådløs router.

Lenke til kommentar

Er ikke helt oppdatert på hva som er best å velge av routere, men om du skal ha en med trådløs, så er det viktig at du får noen til å konfigurere den skikkelig for deg. (Kryptere trådløst nett, evt. deaktivere det om det ikke blir tatt i bruk med en gang).

 

Er masse å velge av trådløse routere... er jo bare å ta en titt i prisguiden. Finnes mengder av erfaringer der.. Ellers finnes det en del "hvilken trådløs router bør jeg velge?" tråder på forumet også.

Lenke til kommentar
Har dere en å anbefale, både trådløs å ikke trådløs? Tror pappa har lyst på trådløst, men jeg har egentlig ikke det, mange som har problemer med at det er ustabilt osv. Finnes det noen med begge deler?

6144813[/snapback]

 

Velger du en god ruter burde det gå bra, og du kan jo bruke kabel og trådløs om hverandre. Om du ønsker å være helt uavhenig av en muligens ustabil ruter, kan du gjøre som meg, ha en ruter som tar seg av internett, derpå koble til en sekundær ruter som tar seg av trådløse. Da vil nettet forsatt være oppe på kablede forbindelser, selv om den trådløse henger seg.

Men en god trådløs router bør uansett ikke vær noe problem.

 

Det du har fått bra leverandøren din, (Lykling?) er ett såkalt fiber modem eller fiber splitter. Denne har ikke router funksjonalitet, og du må ha en router etter denne for å få delt internett linja di, deretter kan du koble på switchen din, om ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg må kime inn at dersom du har Nextgentel (jeg synes det var litt merkelig at du la vekt på "skikkelig" hvis ikke, ettersom "skikkelig kraftig bredbånd" liksom er reklame ordtaket dems), så har ditt modem en integrert ruter.

 

I uansett tilfelle så hadde det vært lurt å oppgi din ISP og modellen på ditt modem, og se om vi kan identifisere om det har en innebgygget ruter før du faktisk kjøper noe nytt utstyr.

 

EDIT: Når jeg leser litt nærmere så ser jeg du nevner noe fiberkabel... jeg anntar at det ikke er ADSL-besert bredbånd da. I så tilfelle så var det kanskje bare meg som trodde du hintet =P

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg må kime inn at dersom du har Nextgentel (jeg synes det var litt merkelig at du la vekt på "skikkelig" hvis ikke, ettersom "skikkelig kraftig bredbånd" liksom er reklame ordtaket dems), så har ditt modem en integrert ruter.

 

I uansett tilfelle så hadde det vært lurt å oppgi din ISP og modellen på ditt modem, og se om vi kan identifisere om det har en innebgygget ruter før du faktisk kjøper noe nytt utstyr.

 

-Stigma

6144882[/snapback]

Han har fiber. Og utstyret hans har ikke router funskjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...