Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 323 - et mareritt som må vare et år!


Anbefalte innlegg

... fordi det først er da jeg har råd til å kjøpe meg en nyere bil. Inntil videre er dette bilen som skal pusses opp:

Mazda 323 1,8 16v 1990

 

Jeg var litt seint ute med å skifte dekk i år, var nettopp ute. Heiste opp, og tre av fire steder gikk det bra. Fjerde hjul, ene bak, fikk jeg jekket opp litt, før kjeksen av et jekkfeste knaste sammen (rusta i stykker). Det jeg lurer på er: hvor farlig er det i forhold til EU-kontrollen? Er det reell fare for at kanalene er ødelagte?

 

I tillegg: jeg stanset Oslo her en dag. Kjørte gjennom festningstunnellen, 30 meter før utgangen stoppa bilen med en røykbombe i motorrommet. Klokka var halv fem en ettermiddag, altså midt i rushen. Beklager til alle sammen.

Ingen brann, men en søtlig duft når jeg åpner opp. Radiatoren er sprengt. Byttet den ut, men fant ut at grunnen (antakeligvis) til at den sprengte var at vifta ikke fungerte. Dette har antakelig vært et problem i hele vinter, men ikke syntes før det ble sommer og naturlig avkjøling avtok. Vifta kjører (altså motoren funker). Radiatoren funker. Termostaten funker. Men vifta slår IKKE INN når motoren blir for varm, hvorfor ikke? Hva er den lille kontakta som sitter fast i termostathuset med en 17mm mutter, den er bøsta hos meg, har den noe med hvorvidt vifta skal starte? Den har ingenting med måleren på instrumentpanelet å gjøre, for den nåla er pålitelig, det fant vi ut i tunnellen....

 

Og; er det noen som har peiling på en høgger i osloområdet som har lørdagsåpent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk på at kanalene og den forsterkede sømmen som saksejekken

skal settes mot er helt sepparat, dessuten så er saksejekken som

følger med bilen noe skrot, bruk en garasjejekk i stede neste gang,

saksejekkern er egentlig kun til nødstilfeller.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Husk på at kanalene og den forsterkede sømmen som saksejekken

skal settes mot er helt sepparat, dessuten så er saksejekken som

følger med bilen noe skrot, bruk en garasjejekk i stede neste gang,

saksejekkern er egentlig kun til nødstilfeller.

6136232[/snapback]

 

 

Så vi kan gå ut ifra at det kun er den "forsterkede sømmen" som har blitt ødelagt? ser for meg at jeg bør vaske og sandblåse ned hele området rundt, men jeg spør for å forberede meg på det verste... Og igjen spør jeg, er helt grønn; det er helt uaktuelt å bruke mange tusenlapper på verksted med den bilen. Er sveising rundt bakskjermen/kanalen/"forsterkede sømmen" noe jeg amatørmessig, men forskriftsmessig, kan gjøre selv? Ser det finnes et par sånne små-doc'er rundt om på nettet for hvordan man skal sveise... :whistle:

 

Etter jeg skrev innlegget i går har jeg vært en tur på kongsvinger og hentet den lille delen som skal stå på termostathuset... Gjenstår å sjekke om det skjer noe med den berømte vifta.

 

EDIT: Jeg har kun garasjejekk... den har stått på bukk et par ganger i vinter uten problemer, det er første gang siden i fjor høst jeg har hatt den oppe kun på en side. Men det avr garasjejekk.

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar
Vifta kjører igjen:)

 

Ingen som har noen kommentarer på hvorvidt det er vanskelig å sveise dette for en nybegynner`?

6153113[/snapback]

 

Tjaa ? I verste fall brenner du opp det som er igjen av metallet.

Ergo større skade enn nytte..

 

Du må ha noe solid metall igjen for å sveise fast på det nye.

Lenke til kommentar

Hmm ser at det ikke er helt gratis med sveiseapparat heller, selv ikke engang det billigste fra Torshovbil.

 

Så da er det vel bare å la den ligge en stund og se hvordan det egentlig ser ut bak rusten.

 

Men jeg leste et eller annet sted at det var lurt å føre en slange inn i kanalene og spraye på ruststopp/antirust, så mye at det skulle renne godt ut av kanalene etterpå. Og igjen spør jeg i min uvitenhet: kommer jeg "inn" i kanalene fra hjulkammeret bak, eller bak skvettlappene foran? Går det greit å komme til UTEN å ha bilen på bukk? (ikke så aktuelt å ha den på jekk bak, som sagt)

Lenke til kommentar
Vifta kjører igjen:)

 

Ingen som har noen kommentarer på hvorvidt det er vanskelig å sveise dette for en nybegynner`?

6153113[/snapback]

 

Tjaa ? I verste fall brenner du opp det som er igjen av metallet.

Ergo større skade enn nytte..

 

Du må ha noe solid metall igjen for å sveise fast på det nye.

6153148[/snapback]

Tja, jeg tror nå jeg ville satset på en forlenging av sømmene som er ok. Med en vinkelsliper fjerner du rasket som er bøyd, og sørg for all del at det ikke er nært bensintanken! Hvis det er det, må bensintanken tømmes og fylles med vann. Såh. Så kan du kjøpe deg flatstål, tror 1m*3mm*60mm skulle holde. Siste målet er hvor høy den greia di er. Den du skal kapsle inn. Kutt metern din i to like biter, fest med wise-grip, så lager du noen punkter langs sømmen din. Fjern plastikken og sveis av hjertens lyst! Du får sikkert gjennomslag på 80-100 amp, og da er det godt som gull, det! Bare pass på at det rundt ikke blir for varmt. Få noen til å hjelpe deg.

 

Hvis du er lur, kjøper du tre meter flatstål, og bruker to meter på å øve deg på, og stille inn apparatet. Sørg for å kjøpe rustfritt stål (som egentlig ikke er så rustfritt, men det er bedre enn vanlig stål.. ) og samme type sveisetråd. Det er viktig.

Lenke til kommentar

Øhm.... ser ut til at det der blir en svartjobb hvis jeg i det hele tatt finner ut at det er verdt å begynne med det.... :hmm: Bilen er som sagt gammel, og det spørs om det er lønnsomt å investere i sveiseapparat til tre lapper for så å kanskje sprenge bilen :whistle:

 

Ser plutselig for meg at man skal ha holdt i et sveiseapparat før man går løs på en bil....

 

EDIT: hvis det er noe metall igjen (tynt lag), går det an å forsterke det på noen som helst måte, sånn at det tåler et dekkskift til?

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar
Øhm.... ser ut til at det der blir en svartjobb hvis jeg i det hele tatt finner ut at det er verdt å begynne med det.... :hmm: Bilen er som sagt gammel, og det spørs om det er lønnsomt å investere i sveiseapparat til tre lapper for så å kanskje sprenge bilen :whistle:

 

Ser plutselig for meg at man skal ha holdt i et sveiseapparat før man går løs på en bil....

 

EDIT: hvis det er noe metall igjen (tynt lag), går det an å forsterke det på noen som helst måte, sånn at det tåler et dekkskift til?

6153242[/snapback]

 

Finn en annen plass for jekken, du er ikke nødt til å bruke de "faste" punktene.

Pass på at jekken ikke bøyer noen andre deler..

Lenke til kommentar

OK, takk for svar :)

 

Som en siste liten ting før jeg gir meg på denne tråden: i forstillinga er det en stygg "klakke"-lyd. Den høres hovedsaklig på høyre side, men også litt på venstre, og kun når jeg for eksempel treffer et lite hull i en rundkjøring, blir nødt til å kjøre over en liten fortauskant mens jeg svinger. Ikke mens jeg kjører rett over en fartsdump, kun når hjulene er svingt ene eller andre veien.

 

Har bytta lager nylig på den siden som er verst. I tillegg er bærekulene på begge sider tatt. What next? Haynes boka foreslår to ting, ettersom jeg skjønner, drivaksel og/eller "strut", noe jeg tror oversettes til "fjærbein", er gåent... noen som har noe mer å tilføye på hva som kan være galt? Jeg tenker at hvis jeg går til steget å kjøpe inn deler på høggern, kan jeg like gjerne bytte bærebru, drivaksel og fjærbein mens jeg driver på, det ligger jo an til at delene foran der ryker i ett stakka kjør nå. Er det noe mer å tenke på?

Lenke til kommentar
Sett på revers, vri hjulene til ytterkanter og rygg, hører du klakkelyder så er drivknuten(e) ferdige...

6153415[/snapback]

 

Skal teste det etterpå i dag... Pes å bytte drivknute? Er det det samme som drivAKSEL? :blush:

Lenke til kommentar
Kan jo hende Biltema har billige sveiseapparat, ellers bør noen av kameratene dine ha et du kan låne.

6153780[/snapback]

 

Sjekket i kretsen, ingen som har. Spm er om det er en utgift jeg orker.... tror neppe jeg kommer til å sveise MYE i mitt liv... Men, man skal aldri si aldri... :p

Lenke til kommentar
Sjekket i kretsen, ingen som har. Spm er om det er en utgift jeg orker.... tror neppe jeg kommer til å sveise MYE i mitt liv... Men, man skal aldri si aldri... :p

6154493[/snapback]

 

Det er ikke særlig lett og sveise slikt så du må nok regne med mye tid for og lære deg dette. For meg høres det kanskje ut som at du bør vurdere og legge pengene i en annen og bedre billigbil enn og koste på denne som høres nokså velbrukt ut.

Lenke til kommentar

Fant et godt innlegg om drivledd på en av sticky'ene i dette forumet... så jeg fikk svaret jeg lurte på.

 

Når det kommer til å kjøpe ny bil: helt klart det diggeste, men som jeg innleder med er dette rett og slett det jeg har å leve med det nærmeste året. Sånn er det. Og jeg orker ikke koste på den mye, men jeg kunne gjerne tenkt meg å ha den gjennom EU-kontrollen til høsten.

 

Og selv om jeg er helt grønn på bil, synes jeg det er skamgøy å få ting til :) har fikset den opp en del allerede, og det er ikke med rent lite stolthet jeg spretter halvlitersboksen på fredagskvelden etter å ha vært ute og skrudd litt. Blir litt blaut for den også når man har investert så mye tid i den. :w00t:

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...