Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo motor med kompressor?


Anbefalte innlegg

Men en kompressor drar krefter fra motoren da, mens en turbo bruker krefter som ellers ikke ville blitt brukt til noe ;)

6202016[/snapback]

Så energiloven gjelder ikke for Turbo ?

 

Energi kan verken oppstå eller forsvinne.. Bare skifte form..

 

Turbo = eksosbrems

kompressor = Veivbrems

 

Med kompressor får du jevnt moment over hele turtallsregistret..

 

 

En Eaton M62 vil nok duge...

6304875[/snapback]

 

Dere får si va dere vil men jeg har testet dette i praksis med turbo og volvomotor,

det funka meget bra. Hadde ca 320 hk målt på bakhjulene på min 240 og turbotrykk på 2.5 bar.

6308493[/snapback]

 

 

2,5 bar du liksom :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært interesant om noen hadde gått nye veier her. Komperssor på en B23 er ikke akkurar hverdagskost! Blir litt eksprimentering for å få det bra til vil jeg tro. Man må nok også belage seg på tilvirkning av deler.

 

Tror det er lettest med turbo for B23/B230 motor rett og slett fordi det er mest utbredt. Deler og erfaring vil dermed være mer tilgjengelig. Dersom man har stramt budsjett er nok dette veien å gå.

 

Hva som gir mest effekt kan ikke jeg svare for. Et tips kan være en tostegskompressor som vist i bilsport 24 06. Her har man montert et antonov sentrifugalgear på en rotrex kompressor. liten hendig sak med stort potensial.

Lenke til kommentar
Hadde vært interesant om noen hadde gått nye veier her. Komperssor på en B23 er ikke akkurar hverdagskost! Blir litt eksprimentering for å få det bra til vil jeg tro. Man må nok også belage seg på tilvirkning av deler.

 

Tror det er lettest med turbo for B23/B230 motor rett og slett fordi det er mest utbredt. Deler og erfaring vil dermed være mer tilgjengelig. Dersom man har stramt budsjett er nok dette veien å gå.

 

Hva som gir mest effekt kan ikke jeg svare for. Et tips kan være en tostegskompressor som vist i bilsport 24 06. Her har man montert et antonov sentrifugalgear på en rotrex kompressor. liten hendig sak med stort potensial.

7654270[/snapback]

Nå liker jeg skrukompressorer bedre en vifter med reimdrift..

 

Må vel minst ha en m62

 

http://www.eatonperformance.com/supercharg...erchargers.html

Lenke til kommentar

Jeg ville også valgt kompressor.

 

Fordeler med kompressor:

Virker fra 1 rpm :p

Gir økt effekt på alle RPM

Angivelig, kan lysholm holde samme trykk på alle rpm(?) -> ref.: www.enem.se

Det er sjeldent (WOW factor)

Man slipper å mekke på eksos-siden av bilen (downpipe, m.m)

Man slipper å mekke oljeslanger/rør, retur, vannkjøling til turbo, varmeskjold til turbo, etc.

 

Ulemper (i forhold til turbo):

Bensinforbruk blir nok noe høyere

Ikke fullt så effektivt, selv om turboen er en eksosbrems

Må få laget brakett som holder compressoren

 

Du må nok ha en just btr eller en annen måte å kontrollere bensinmengde, men det måtte du hatt med turbo også! Med mindre bilen din fra før var turbo da. Du kan også vurdere vanninjection inn i innsuget (ferdigblandet spylevæske er veldig fint, da den inneholder litt ethanol også!). Vanninjection gir lavere temp, som begrenser sannsynligheten for detonasjon.

Lenke til kommentar
Jeg ville også valgt kompressor.

 

Fordeler med kompressor:

Virker fra 1 rpm :p

Gir økt effekt på alle RPM

Angivelig, kan lysholm holde samme trykk på alle rpm(?) -> ref.: www.enem.se

Det er sjeldent (WOW factor)

Man slipper å mekke på eksos-siden av bilen (downpipe, m.m)

Man slipper å mekke oljeslanger/rør, retur, vannkjøling til turbo, varmeskjold til turbo, etc.

 

Ulemper (i forhold til turbo):

Bensinforbruk blir nok noe høyere

Ikke fullt så effektivt, selv om turboen er en eksosbrems

Må få laget brakett som holder compressoren

 

Du må nok ha en just btr eller en annen måte å kontrollere bensinmengde, men det måtte du hatt med turbo også! Med mindre bilen din fra før var turbo da. Du kan også vurdere vanninjection inn i innsuget (ferdigblandet spylevæske er veldig fint, da den inneholder litt ethanol også!). Vanninjection gir lavere temp, som begrenser sannsynligheten for detonasjon.

7658203[/snapback]

Bensinforbruket blir ikke så mye høyere..

I og med at motoren får mere luft, må den jo få mere bensin..

Når det gjelder bensinstyring, så er datasprut tingen..

Bruker selv Link sin ECU.. Men det finns jo billigere løsninger som feks MegaSquirt..

IC eller vanninjection er et must... Hvis ikke blir lufta veldig varm hver gang du gir gass..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser det er lenge siden denne tråden har vært aktiv, men kanskje vi kan få liv i den.

 

Planen er å sette kompressor inn i en båt. Nermere bestemt en Draco 1700, men Volvo penta AQ140 i. Kort fortalt er AQ140 en B21 motor med anna forgasser og marenisering.

Siden Turbo avgir mye varme, er ikke det ønskerlig i den allerede trange plastmotorkassa, i tillegg ønsker jeg draget fra starten.

 

Så noen som har noe kostnads overslag for å dra i land dette?

 

Rohny

Endret av duRden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...