craven Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Men en kompressor drar krefter fra motoren da, mens en turbo bruker krefter som ellers ikke ville blitt brukt til noe 6202016[/snapback] Så energiloven gjelder ikke for Turbo ? Energi kan verken oppstå eller forsvinne.. Bare skifte form.. Turbo = eksosbrems kompressor = Veivbrems Med kompressor får du jevnt moment over hele turtallsregistret.. En Eaton M62 vil nok duge... 6304875[/snapback] Dere får si va dere vil men jeg har testet dette i praksis med turbo og volvomotor, det funka meget bra. Hadde ca 320 hk målt på bakhjulene på min 240 og turbotrykk på 2.5 bar. 6308493[/snapback] 2,5 bar du liksom :!: Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hadde vært interesant om noen hadde gått nye veier her. Komperssor på en B23 er ikke akkurar hverdagskost! Blir litt eksprimentering for å få det bra til vil jeg tro. Man må nok også belage seg på tilvirkning av deler. Tror det er lettest med turbo for B23/B230 motor rett og slett fordi det er mest utbredt. Deler og erfaring vil dermed være mer tilgjengelig. Dersom man har stramt budsjett er nok dette veien å gå. Hva som gir mest effekt kan ikke jeg svare for. Et tips kan være en tostegskompressor som vist i bilsport 24 06. Her har man montert et antonov sentrifugalgear på en rotrex kompressor. liten hendig sak med stort potensial. Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hadde vært interesant om noen hadde gått nye veier her. Komperssor på en B23 er ikke akkurar hverdagskost! Blir litt eksprimentering for å få det bra til vil jeg tro. Man må nok også belage seg på tilvirkning av deler. Tror det er lettest med turbo for B23/B230 motor rett og slett fordi det er mest utbredt. Deler og erfaring vil dermed være mer tilgjengelig. Dersom man har stramt budsjett er nok dette veien å gå. Hva som gir mest effekt kan ikke jeg svare for. Et tips kan være en tostegskompressor som vist i bilsport 24 06. Her har man montert et antonov sentrifugalgear på en rotrex kompressor. liten hendig sak med stort potensial. 7654270[/snapback] Nå liker jeg skrukompressorer bedre en vifter med reimdrift.. Må vel minst ha en m62 http://www.eatonperformance.com/supercharg...erchargers.html Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg ville også valgt kompressor. Fordeler med kompressor: Virker fra 1 rpm Gir økt effekt på alle RPM Angivelig, kan lysholm holde samme trykk på alle rpm(?) -> ref.: www.enem.se Det er sjeldent (WOW factor) Man slipper å mekke på eksos-siden av bilen (downpipe, m.m) Man slipper å mekke oljeslanger/rør, retur, vannkjøling til turbo, varmeskjold til turbo, etc. Ulemper (i forhold til turbo): Bensinforbruk blir nok noe høyere Ikke fullt så effektivt, selv om turboen er en eksosbrems Må få laget brakett som holder compressoren Du må nok ha en just btr eller en annen måte å kontrollere bensinmengde, men det måtte du hatt med turbo også! Med mindre bilen din fra før var turbo da. Du kan også vurdere vanninjection inn i innsuget (ferdigblandet spylevæske er veldig fint, da den inneholder litt ethanol også!). Vanninjection gir lavere temp, som begrenser sannsynligheten for detonasjon. Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg ville også valgt kompressor. Fordeler med kompressor: Virker fra 1 rpm Gir økt effekt på alle RPM Angivelig, kan lysholm holde samme trykk på alle rpm(?) -> ref.: www.enem.se Det er sjeldent (WOW factor) Man slipper å mekke på eksos-siden av bilen (downpipe, m.m) Man slipper å mekke oljeslanger/rør, retur, vannkjøling til turbo, varmeskjold til turbo, etc. Ulemper (i forhold til turbo): Bensinforbruk blir nok noe høyere Ikke fullt så effektivt, selv om turboen er en eksosbrems Må få laget brakett som holder compressoren Du må nok ha en just btr eller en annen måte å kontrollere bensinmengde, men det måtte du hatt med turbo også! Med mindre bilen din fra før var turbo da. Du kan også vurdere vanninjection inn i innsuget (ferdigblandet spylevæske er veldig fint, da den inneholder litt ethanol også!). Vanninjection gir lavere temp, som begrenser sannsynligheten for detonasjon. 7658203[/snapback] Bensinforbruket blir ikke så mye høyere.. I og med at motoren får mere luft, må den jo få mere bensin.. Når det gjelder bensinstyring, så er datasprut tingen.. Bruker selv Link sin ECU.. Men det finns jo billigere løsninger som feks MegaSquirt.. IC eller vanninjection er et must... Hvis ikke blir lufta veldig varm hver gang du gir gass.. Lenke til kommentar
duRden Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Ser det er lenge siden denne tråden har vært aktiv, men kanskje vi kan få liv i den. Planen er å sette kompressor inn i en båt. Nermere bestemt en Draco 1700, men Volvo penta AQ140 i. Kort fortalt er AQ140 en B21 motor med anna forgasser og marenisering. Siden Turbo avgir mye varme, er ikke det ønskerlig i den allerede trange plastmotorkassa, i tillegg ønsker jeg draget fra starten. Så noen som har noe kostnads overslag for å dra i land dette? Rohny Endret 5. september 2007 av duRden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå